زهره کریمی؛ علی محمد صفانیا؛ علی زارعی؛ حسین پورسلطانی؛ رضا نیک بخش
چکیده
هدف: هدف این پژوهش ارائه الگوی تابآوری سازمانی در سازمانهای ورزشی ایران است. روششناسی: این پژوهش از نوع پژوهشهای ترکیبی یا آمیخته استکه در سال 1399 انجام شده است. در بخش کیفی از نظریه دادهبنیاد با رویکرد استراوس و کوربین و در بخش کمی از روش پیمایشی استفاده شده است. جامعه مورد پژوهش، خبرگان دانشگاهی در رشتههای علوم ورزشی و کارشناسان ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش ارائه الگوی تابآوری سازمانی در سازمانهای ورزشی ایران است. روششناسی: این پژوهش از نوع پژوهشهای ترکیبی یا آمیخته استکه در سال 1399 انجام شده است. در بخش کیفی از نظریه دادهبنیاد با رویکرد استراوس و کوربین و در بخش کمی از روش پیمایشی استفاده شده است. جامعه مورد پژوهش، خبرگان دانشگاهی در رشتههای علوم ورزشی و کارشناسان ارشد و میانی با سابقه حداقل سه سال در سازمانهای ورزشی بودند که با استفاده از رویکرد نمونهگیری هدفمند در فرایند مصاحبه مشارکت کردند که طی مصاحبه با 20 نفر، پژوهش به اشباع اطلاعاتی رسید و نظریه تکمیل شد. تجزیه وتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار Maxqda12 در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام گرفت و بر اساس آن، مدل کیفی پژوهش طراحی گردید. نهایتاً مدل به دست آمده در میان جامعه ورزشی به تعداد 384 نفر مورد آزمون قرار گرفت و پس از برازش مدل با استفاده از نرمافزار Amos Graphics، الگوی نهایی تابآوری سازمانی در سازمانهای ورزشی ایران بهدست آمد. یافتهها: بیش از 300 کد مفهوم اولیه از مصاحبهها استخراج شد که پس از پالایش کدها و اخذ اعتبار به 104 کد تقلیل یافت و در قالب 34 مفهوم و 12 مقوله در چارچوب مدل پارادیمی شامل تابآوری سازمانی بهعنوان مقوله محوری و شرایط علی (برنامهریزی و اجرا، علل سیاسی، علل قانونی)، عوامل زمینهای (علل اقتصادی، نظام مدیریتی)، شرایط مداخلهای (نگرش اجتماعی، علل فرهنگی)، راهبردها (کنشهای مالی، رویکرد جامع) و پیامدها (کاهش ضررهای مالی، موفقیتهای ملی و بینالمللی، مزایای اجتماعی- فرهنگی) قرار گرفت.
منصوره ارزشمند؛ مسعود نادریان؛ علی محمد صفانیا؛ ابوالفضل فراهانی
چکیده
هدف: هدف از این تحقیق طراحی مدل ساختاری تفسیری مدیریت تنوع ادارات کل تربیتبدنی دانشگاههای پیامنور ایران کشور بوده است.روششناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش آمیخته متوالی (کیفی-کمی) است. جامعه آماری این پژوهش در بخش اول شامل پژوهشهای موجود و قابل دسترس در پایگاههای علمی معتبر در زمینه مدیریت تنوع و در بخش دوم مدیران ...
بیشتر
هدف: هدف از این تحقیق طراحی مدل ساختاری تفسیری مدیریت تنوع ادارات کل تربیتبدنی دانشگاههای پیامنور ایران کشور بوده است.روششناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش آمیخته متوالی (کیفی-کمی) است. جامعه آماری این پژوهش در بخش اول شامل پژوهشهای موجود و قابل دسترس در پایگاههای علمی معتبر در زمینه مدیریت تنوع و در بخش دوم مدیران و کارکنان ادارات کل تربیتبدنی پیامنور کشور بوده است. نمونهگیری با روش هدفمند انجامشده است. شناسایی عوامل موردنظر با روش فراترکیب و تعیین روابط میان آنها به کمک مدلسازی ساختاری تفسیری انجامشده است.یافتهها: نتایج بیانگر آن بود که مدیریت تنوع میتواند در چهار سطح طبقهبندی شود بر این اساس که در سطح اول عوامل اجتماعی (قانونگذاری، وضعیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی)، در سطح دوم عوامل سازمانی (سیاستها و رویههای مدیریت سازمانی)، در سطح سوم عوامل گروهی (چیدمان گروه کاری، ادغام تفاوتها، برخورد عادلانه، ورود به تصمیمگیری) و سطح چهارم عوامل فردی (خصوصیات فردی، نگرانی هویتی، پذیرش استانداردهای عملکردی، خودکارآمدی، عدم تجانس کارکنان، هویت گروه کاری، انگیزه کاری درونی و بیرونی، نوآوری، اثربخشی و بهزیستی) قرارگرفته است.نتیجهگیری: تنوع کارکنان در سطوح مختلف اجتماعی، سازمانی، گروهی و فردی توسط سیاستگذاران و مدیران منابع انسانی موردتوجه قرار گیرد و بر تأثیرات بالقوه مدیریت تنوع اثربخش تمرکز بیشتری شود.
جمیل ناوخاصی؛ سعید صادقی بروجردی؛ علی محمد صفانیا؛ سید صلاح الدین نقشبندی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش تأثیر هیجان بر رضایت از بازی و قصد بازگشت برحسب موقعیتهای برد و باخت در بین هواداران فوتبال بود. روششناسی: این پژوهش برحسب هدف کاربردی و به لحاظ روش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را هوادران تیمهای فوتبال پرسپولیس و استقلال تهران در فصل 99-98 تشکیل میدادند. حجم نمونه بر مبنای نرمافزار ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش تأثیر هیجان بر رضایت از بازی و قصد بازگشت برحسب موقعیتهای برد و باخت در بین هواداران فوتبال بود. روششناسی: این پژوهش برحسب هدف کاربردی و به لحاظ روش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را هوادران تیمهای فوتبال پرسپولیس و استقلال تهران در فصل 99-98 تشکیل میدادند. حجم نمونه بر مبنای نرمافزار SPSS Sample Power برای هر تیم به تفکیک برابر با 277 نفر در مجموع (554 نفر) برآورد گردید. روش نمونهگیری به صورت در دسترس و پس از پایان بازی هنگام خروج از ورزشگاه (ورزشگاه آزادی تهران) انجام شد. برای آزمون مدل از روش مدلسازی معادله ساختاری و آزمون کائی اسکوئر استفاده شد.یافتهها: با استناد به نتایج آزمون کائی اسکوئر مشخص گردید که روابط ساختاری موقعیتهای برد و باخت در ارتباط بین هیجانها بر رضایت از بازی و قصد بازگشت متفاوت است. براین اساس میتوان گفت که موقعیتهای برد و باخت نتیجه تأثیر هیجانها بر رضایت از بازی و قصد بازگشت را تعدیل میکند. در این بین با استناد به نتایج مدل ساختاری مشخص گردید که تأثیر هیجانهای منفی بر رضایت از بازی در موقعیت باخت (676/0-= ضریب بتا) بیشتر از موقعیت برد (406/0-= ضریب بتا) است، تأثیر هیجانهای مثبت بر رضایت از بازی در موقعیت باخت (145/0= ضریب بتا) کمتر از موقعیت برد (203/0= ضریب بتا) است، تأثیر رضایت از بازی بر قصد بازگشت در موقعیت باخت (460/0= ضریب بتا) کمتر از موقعیت برد (720/0= ضریب بتا) بود.نتیجهگیری: براین اساس باشگاههای ورزشی نیازمند آن هستند که حالت عاطفی و احساسی هواداران ورزشی را طی بازی با استفاده از افزایش خدمات فرعی از طریق پیشبرد بهتر رویدادهای ورزشی تقویت کنند.
علیمحمد صفانیا
دوره 4، شماره 2 ، آذر 1394، ، صفحه 30-41
چکیده
هدف:. هدف این پژوهش تعیین رابطه بین ابعاد سازمان یادگیرنده و آمادگی سازمانی برای تغییر در کارشناسان وزارت ورزش و امور جوانان میباشد. روششناسی: تحقیق حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است که به شکل میدانی اجرا شده است. جامعه آماری مورد بررسی شامل کلیه کارشناسان وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران به تعداد 300 نفر بودند که 169 نفر بهعنوان ...
بیشتر
هدف:. هدف این پژوهش تعیین رابطه بین ابعاد سازمان یادگیرنده و آمادگی سازمانی برای تغییر در کارشناسان وزارت ورزش و امور جوانان میباشد. روششناسی: تحقیق حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است که به شکل میدانی اجرا شده است. جامعه آماری مورد بررسی شامل کلیه کارشناسان وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران به تعداد 300 نفر بودند که 169 نفر بهعنوان نمونه آماری به پرسشنامههای ابعاد سازمان یادگیرنده (DLOQ) و آمادگی سازمانی برای تغییر را پاسخ دادند. ابتدا از آزمون کولموگراف- اسمیرنوف جهت تعیین نرمال بودن توزیع دادهها ، سپس جهت آزمون فرضیهها از آزمونهای ناپارامتریک ضریب همبستگی رتبهای اسپیرمن، ضریب همبستگی اتا و رگرسیون چند متغیری استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین سازمان یادگیرنده و آمادگی سازمانی برای تغییر رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین از بین ابعاد سازمان یادگیرنده، بعدهای یادگیری مداوم، تحقیق و جستجو، یادگیری تیمی، سیستمهای ادغام شده، ارتباط سیستمی و رهبری راهبردی با آمادگی سازمانی برای تغییر رابطه معنی داری داشتند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج تحقیق، پیشنهاد میشود که مسئولان وزارت ورزش و جوانان با تدوین مدل سازمان یادگیرنده زمینه تغییر و حرکت به سمت یادگیرنده بودن وزارت ورزش و جوانان را فراهم نمایند.
علی محمد صفانیا؛ نوشین بنار؛ میترا پورسهراب
دوره 3، شماره 2 ، آذر 1393، ، صفحه 151-165
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان رضایتمندی از عملکرد کمیتههای آمادگی جسمانی استان گیلان انجامشده است. روششناسی: روش پژوهش از نوع توصیفی، پیمایشی است. جامعۀ آماری شامل رئیس اداره ورزش و جوانان، کلیۀ کارکنان کمیتهها، مربیان، داوران و ورزشکاران فعال (درمجموع175 نفر) از پانزده شهرستان استان گیلان بودند. پرسشنامه بین همه آنها ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان رضایتمندی از عملکرد کمیتههای آمادگی جسمانی استان گیلان انجامشده است. روششناسی: روش پژوهش از نوع توصیفی، پیمایشی است. جامعۀ آماری شامل رئیس اداره ورزش و جوانان، کلیۀ کارکنان کمیتهها، مربیان، داوران و ورزشکاران فعال (درمجموع175 نفر) از پانزده شهرستان استان گیلان بودند. پرسشنامه بین همه آنها توزیع شد و در نهایت 157 پرسشنامه کامل جمعآوری و تجزیه و تحلیل شد. ابزار اندازهگیری در این پژوهش، پرسشنامههای محقق ساخته بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها توسط سه نفر از صاحبنظران و مدرسان مدیریت ورزشی و سه نفر از مربیان با سابقه تأیید شد و پایایی آن از طریق «آزمون آلفای کرونباخ» 96/0=r برآورد شد. برای تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و از آزمونهای کالموگروف- اسمیرنوف، t یک نمونهای، ANOVA، تعقیبی LSD، کروسکال والیس، اسپیرمن و آزمون یومان ویتنی در سطح معنیداری 05/0 p≤و نرمافزار SPSS نسخۀ 16استفاده شد. یافتهها: در تجزیه و تحلیل ابعاد رضایتمندی از عملکرد کمیتههای آمادگی جسمانی، 9 عامل شناسایی شد و سه عامل مدیریتی- برنامهریزی، منابع انسانی و عامل علمی-پژوهشی از دیدگاه کلیۀ آزمودنیها به عنوان مهمترین عوامل به ترتیب اولویتبندی شد. در بررسی عامل منابعمالی، متغیر میزان جذب منابع تخصیصی از اداره تربیتبدنی شهرستان (نقدی و غیرنقدی)، درآمد حاصل از اجاره اماکن ورزشی در اختیار کمیته، اولین و دومین اولویت بوده و بیشترین تأثیر را در رضایت پاسخدهندگان داشته است. نتیجهگیری: پیشنهاد میشود، مسئولان و برنامهریزان کمیتههای استانی استراتژیهای لازم برای استفاده از عوامل مدیریتی - برنامهریزی، عامل منابع انسانی، عامل علمی- پژوهشی بهکارگیرند و با در نظر داشتن اهمیت منابع مالی دولتی در جذب و تربیت نیروهای انسانی متخصص، فراهم نمودن امکانات و تجهیزات، زیرساختهای عمرانی، برنامهریزی سالانه، بالا بردن کیفیت خدمات، تحولات مثبت در کمیتهها ایجاد کنند. واژههای کلیدی: کمیته آمادگی جسمانی و ایروبیک، ارزیابی عملکرد، رضایتمندی، مدیریت برنامهریزی، مدیریت منابع انسانی.