عیسی اسکندری؛ مرتضی رضایی صوفی؛ ابوالفضل فراهانی؛ لقمان کشاورز
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف رتبهبندی موانع مدیریت استراتژیک در معاونت تربیتبدنی و سلامت آموزش و پرورش با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی انجام پذیرفت.روششناسی روش پژوهش از نوع توسعهای–کاربردی و از لحاظ راهبردی، متوالی اکتشافی(کیفی – کمی) انجام شده است. جامعه آماری تحقیق 27 نفر از مدیران ستادی معاونت تربیتبدنی ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف رتبهبندی موانع مدیریت استراتژیک در معاونت تربیتبدنی و سلامت آموزش و پرورش با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی انجام پذیرفت.روششناسی روش پژوهش از نوع توسعهای–کاربردی و از لحاظ راهبردی، متوالی اکتشافی(کیفی – کمی) انجام شده است. جامعه آماری تحقیق 27 نفر از مدیران ستادی معاونت تربیتبدنی و سلامت بودند که بدین منظور، با طراحی پرسشنامه زوجی مقیاسی بر مبنای AHP و تایید روایی آن توسط 8 نفر از متخصصان، به وزندهی و رتبهبندی موانع شناسایی شده به وسیله نرم افزار Expert Choice پرداخته شد.یافتهها: بر طبق خروجی سیستم، موانع مدیریت استراتژیک در معاونت تربیتبدنی و سلامت آموزش و پرورش به ترتیب موانع انسانی 278/0، موانع مالی 188/0، ساختاری 96/0، موانع طراحی و برنامه ریزی 90/0، موانع آموزشی 84/0، موانع محیطی 76/0، موانع حقوقی و قانونی 74/0، موانع اطلاعاتی 47/0 و موانع اخلاقی 67/0 رتبهبندی شدند.نتیجهگیری: با توجه به این نتایج، انتظار می رود معاونت تربیتبدنی و سلامت درخصوص طراحی نظام توسعه و توانمندسازی نیروی انسانی، جذب اعتبارات و توزیع مناسب آن، ایجاد وضعیت زیرساختی، تجهیزاتی و امکاناتی مناسب و همچنین ثبات نگاه استراتژیک مدیران اقدامات لازم را انجام دهد
محمد گلچین؛ مرتضی رضایی صوفی؛ لقمان کشاورز
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش ورزش در تحقق ارزشهای استراتژیک اسلامی بود.روششناسی: پژوهش از نوع کیفی و با رویکردهای هرمنوتیک و پدیدارشناسی انجام شد. دادهها با بررسی آیات قرآن، احادیث معتبر و اسناد استراتژیک ورزش کشور گردآوری شدند. سپس به روش نمونهگیری نظری با 46 نفر از متخصصان حوزه، دانشگاه و مدیران ورزش مصاحبه ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش ورزش در تحقق ارزشهای استراتژیک اسلامی بود.روششناسی: پژوهش از نوع کیفی و با رویکردهای هرمنوتیک و پدیدارشناسی انجام شد. دادهها با بررسی آیات قرآن، احادیث معتبر و اسناد استراتژیک ورزش کشور گردآوری شدند. سپس به روش نمونهگیری نظری با 46 نفر از متخصصان حوزه، دانشگاه و مدیران ورزش مصاحبه نیمهساختار یافته عمیق تا رسیدن به اشباع نظری، به عمل آمد. تحلیل دادهها به صورت استقرایی و با رویکرد کاهش گرایی انجام شد. اعتبار پژوهش از نظر شاخصهای باورپذیری، قابل دفاع بودن و اطمینان پذیری مورد تایید واقع گردید.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان دادند؛ ورزش ظرفیت بالایی در تحقق ارزشهای استراتژیک اسلامی، در سلسله مراتب ارزشها، از ارزشهای حیات دنیا (اقتصاد و معیشت، سلامت، امنیت)، فردی (تعلیم و تربیت اسلامی)، اجتماعی (حفظ نظام اسلامی، عزت اسلام و مسلمین، عدالت، اصلاح، احسان، توسعه) تا ارتباط با خدا (ایمان) را دارد.نتیجهگیری: معرفی ظرفیت ورزش در ارزش آفرینی در جامعه و تحقق ارزشهای استراتژیک اسلامی، میتواند آن را به یکی از پدیدههای استراتژیک برای نظام جمهوری اسلامی تبدیل کند؛ تا در برنامههای آینده کشور نظیر برنامه هفتم توسعه و گام دوم انقلاب، ورزش به جایگاه شایسته خود دستیابد.
لقمان کشاورز؛ ابوالفضل فراهانی؛ ابوالفضل علیزاده گلریزی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر تدوین الگوی تجاری سازی تحقیقات مدیریت ورزشی بود.روش شناسی: جامعه آماری پژوهش اعضای هیات علمی و دانشجویان دکتری رشته مدیریت ورزشی دانشگاه های آزاد و دولتی سراسر کشور بودند که 1050 نفر تخمین زده شد که 257 نفر به طور تصادفی برای نمونه تحقیق انتخاب شدند. از پرسشنامه محقق ساخته 50 سئوالی استفاده شد که روایی صوری و محتوایی ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر تدوین الگوی تجاری سازی تحقیقات مدیریت ورزشی بود.روش شناسی: جامعه آماری پژوهش اعضای هیات علمی و دانشجویان دکتری رشته مدیریت ورزشی دانشگاه های آزاد و دولتی سراسر کشور بودند که 1050 نفر تخمین زده شد که 257 نفر به طور تصادفی برای نمونه تحقیق انتخاب شدند. از پرسشنامه محقق ساخته 50 سئوالی استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آن از نظر متخصصین مدیریت ورزشی و روایی سازه آن با تحلیل عاملی تایید شد. پایایی آن با آلفای کرونباخ 0.76 بدست آمد. برای تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و استنباطی از جمله کلموگروف – اسمیرنوف، ضریب همبستگی و تحلیل عاملی تاییدی با کمک دو نرم افزار SPSS 21 و AMOS 22 استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که هفت عامل راهبردهای آموزشی و تحقیقاتی، زیرساخت ها، شبکه سازی، شخصیتی و فرهنگی، توانمندی های محقق،سیاست ها و مالی بر تجاری سازی تحقیقات مدیریت ورزشی تاثیر گذارند.نتیجه گیری: برای تجاری سازی تحقیقات مدیریت ورزشی باید ارتباط بین سازمان های ورزشی و دانشکده های علوم ورزشی گسترش پیدا کند و تحقیقات دانشگاهی باید بر اساس نیازهای این سازمان ها انجام پذیرد. همچنین در دانشکده های علوم ورزشی باید محیط و شرایطی فراهم شود که تجاری سازی تحقیقات بخشی از فرهنگ این دانشکده ها شود.
لقمان کشاورز؛ ابوالفضل فراهانی فراهانی؛ یگانه موسوی جهرمی؛ فاتح فرازیانی
دوره 5، شماره 2 ، آذر 1395، ، صفحه 195-211
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش ارائه مدلی ازعوامل جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی در ورزش قهرمانی ایران بود.روششناسی: جامعه آماری پژوهش شامل صاحبنظران مدیریت ورزشی، اقتصاد، سرمایهگذاران بخش خصوصی و مدیران حوزه ورزش قهرمانی به تعداد نامحدود بود. در بخش کیفی پژوهش 18 نفر بهطور هدفمند و در بخش کمی بر اساس فرمول کوکران 121 تن بهعنوان نمونه تحقیق ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش ارائه مدلی ازعوامل جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی در ورزش قهرمانی ایران بود.روششناسی: جامعه آماری پژوهش شامل صاحبنظران مدیریت ورزشی، اقتصاد، سرمایهگذاران بخش خصوصی و مدیران حوزه ورزش قهرمانی به تعداد نامحدود بود. در بخش کیفی پژوهش 18 نفر بهطور هدفمند و در بخش کمی بر اساس فرمول کوکران 121 تن بهعنوان نمونه تحقیق برگزیده شدند. برای دستیابی به اهداف پژوهش از پرسشنامه 71 سؤالی محقق ساخته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه به تائید 15 نفر از متخصصان رسید و روایی سازه پرسشنامه با تحلیل عاملی تأییدی مورد تائید قرار گرفت. شاخصهای پایایی ترکیبی (CR) و آلفای کرونباخ برای تمامی سازهها و کل پرسشنامه بالاتر از 7/0 بودند. برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش دلفی در سه مرحله استفاده شد. در بخش کمی نیز از روشهای آماری توصیفی و استنباطی ازجمله کلموگروف – اسمیرنف، تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر با کمک دو نرمافزار SPSS 16 و Smartpls استفاده شد.یافتهها: در مدلعوامل جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی در ورزش قهرمانی ایران نه عامل به ترتیب اولویت مدیریتی با بار عاملی (855/0)، ورزشی (821/0)، مالی و اقتصادی (804/0)، بازاریابی (721/0)، رسانهای و تبلیغاتی (655/0)، سیاسی (637/0)، حمایتی و تشویقی (615/0)، فرهنگی و اجتماعی (559/0) و حقوقی و قانونی (356/0) وجود دارند. همچنین مدل بهدستآمده از برازش مطلوب برخوردار بود.بحث: مدل به کار گرفتهشده، مدل نظری قوی برای طراحی مدل عوامل جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی در ورزش کشور است.
لقمان کشاورز؛ ندا قیاثوند
دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1393، ، صفحه 135-148
چکیده
چکیدههدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطۀ استرس سازمانی و عملکرد اعضای تیم ملی تکواندوی بانوان ایران در رویدادهای بینالمللی بود.روششناسی: جامعۀ آماری تحقیق چهل نفر از بانوان تکواندوکار تیم های ملی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان حاضر در اردوهای تدارکاتی برای شرکت در رقابت های بین المللی در سال 1391 بود که تمام آن ها به طور کل شمار برای ...
بیشتر
چکیدههدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطۀ استرس سازمانی و عملکرد اعضای تیم ملی تکواندوی بانوان ایران در رویدادهای بینالمللی بود.روششناسی: جامعۀ آماری تحقیق چهل نفر از بانوان تکواندوکار تیم های ملی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان حاضر در اردوهای تدارکاتی برای شرکت در رقابت های بین المللی در سال 1391 بود که تمام آن ها به طور کل شمار برای نمونه انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق از پرسشنامۀ اطلاعات فردی و استرس سازمانی محققساخته استفاده شد که روایی آنها به تایید متخصّصیان رسید و پایایی آنها در یک مطالعۀ مقدماتی با حضور سی ورزشکار با آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه شد. برای تحلیل اطلاعات جمعآوریشده از روش های آماری توصیفی و استنباطی از جمله کلموگروف اسمیرنف، تی تک نمونهای، رگرسیون چندگانه و ضریب همبستگی پیرسون با کمک نرمافزارSpss استفاده شد.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که میزان استرس سازمانی در بین بانوان تیم ملی در حد بالا قرار دارد (86/20=t، 05/0≥p). بین استرس سازمانی و عملکرد اعضای تیم ملی تکواندوی بانوان ایران در رویدادهای بین المللی رابطۀ معنیدار معکوس وجود دارد (732/0=r، 05/0≥p). همچنین از بین مولفههای استرس سازمانی، عوامل تیمی (456/2=t، 05/0≥p) و محیطی (106/2=t، 05/0≥p) قابلیت پیشبینی عملکرد اعضای تیم ملی تکواندوی بانوان ایران را در رویدادهای بین المللی دارند. اما عوامل رهبری (770/0=t، 05/0>p) و فردی ( P>1/793, t=0/770) چنین قابلیتی را ندارند.نتیجهگیری: با توجه به بالا بودن سطح استرس سازمانی در بانوان تکواندوکار و تاثیر منفی آن بر عملکرد آنها، شناخت دقیق و مهار آن زیر نظر مسئولان فدراسیون تکواندو ضروری به نظر میرسد.واژههای کلیدی: استرس سازمانی، تکواندو، بانوان، رویدادهای بین المللی.