چکیده
هدف: هدف از این پژوهش ارائه مدلی ازعوامل جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی در ورزش قهرمانی ایران بود.
روششناسی: جامعه آماری پژوهش شامل صاحبنظران مدیریت ورزشی، اقتصاد، سرمایهگذاران بخش خصوصی و مدیران حوزه ورزش قهرمانی به تعداد نامحدود بود. در بخش کیفی پژوهش 18 نفر بهطور هدفمند و در بخش کمی بر اساس فرمول کوکران 121 تن بهعنوان نمونه تحقیق برگزیده شدند. برای دستیابی به اهداف پژوهش از پرسشنامه 71 سؤالی محقق ساخته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه به تائید 15 نفر از متخصصان رسید و روایی سازه پرسشنامه با تحلیل عاملی تأییدی مورد تائید قرار گرفت. شاخصهای پایایی ترکیبی (CR) و آلفای کرونباخ برای تمامی سازهها و کل پرسشنامه بالاتر از 7/0 بودند. برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش دلفی در سه مرحله استفاده شد. در بخش کمی نیز از روشهای آماری توصیفی و استنباطی ازجمله کلموگروف – اسمیرنف، تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر با کمک دو نرمافزار SPSS 16 و Smartpls استفاده شد.
یافتهها: در مدلعوامل جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی در ورزش قهرمانی ایران نه عامل به ترتیب اولویت مدیریتی با بار عاملی (855/0)، ورزشی (821/0)، مالی و اقتصادی (804/0)، بازاریابی (721/0)، رسانهای و تبلیغاتی (655/0)، سیاسی (637/0)، حمایتی و تشویقی (615/0)، فرهنگی و اجتماعی (559/0) و حقوقی و قانونی (356/0) وجود دارند. همچنین مدل بهدستآمده از برازش مطلوب برخوردار بود.
بحث: مدل به کار گرفتهشده، مدل نظری قوی برای طراحی مدل عوامل جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی در ورزش کشور است.
کلیدواژهها