یاسر احمدی؛ زهراسادات میرزازاده؛ مرتضی عظیم زاده
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر خصوصیات فردی و خصوصیات مختص به برند بر قصد خرید مصرفکنندگان و درنهایت طراحی مدل رفتار خرید مصرفکننده نسبت به برندهای خارجی پوشاک ورزشی موجود در بازار ایران است.روششناسی: پژوهش حاضر، به روش توصیفی- همبستگی است که از نظر هدف جزء تحقیقات کاربردی است. جامعه آماری در این تحقیق، خبرگان ورزشی میباشند ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر خصوصیات فردی و خصوصیات مختص به برند بر قصد خرید مصرفکنندگان و درنهایت طراحی مدل رفتار خرید مصرفکننده نسبت به برندهای خارجی پوشاک ورزشی موجود در بازار ایران است.روششناسی: پژوهش حاضر، به روش توصیفی- همبستگی است که از نظر هدف جزء تحقیقات کاربردی است. جامعه آماری در این تحقیق، خبرگان ورزشی میباشند که با سرشماری به جمع آوری اطلاعات از نمونه تحقیق پرداخته شده است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه کومار و همکاران (2009) استفاده شده است که روایی مدل و رابطه بین متغیرهای پژوهش با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری مورد تأیید قرار گرفت.یافتهها: نتایج تحقیق نشان میدهند خودپنداری افراد بر گرایش آنها به برندهای خارجی پوشاک ورزشی نقشی ندارد، ولی نیاز به منحصر به فرد بودن بر گرایش افراد به برند مؤثر بوده است، از طرفی گرایش به برند بر هر دو بعد ارزش احساسی و کیفیت درک شده برندهای خارجی پوشاک ورزشی تأثیر مثبتی دارد. همچنین نتایج نشان میدهند افزایش گرایش به برند، کیفیت درک شده و ارزش احساسی درک شده توسط مصرفکننده باعث افزایش قصد خرید آنها میشود.نتیجهگیری: تولیدکنندگان داخلی باید برند محصولات خود را توسعه دهند، همچنین فروشندگان پوشاک ورزشی باید اقدام به عرضه برندهای معروف پوشاک ورزشی خارجی در فروشگاه خود نمایند
یاسر صفار؛ سید مرتضی عظیمزاده
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر توسعه فرهنگ دوچرخه سواری در دانشگاه فردوسی مشهد انجام شد.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع «توصیفی و تحلیلی» میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان پسر (9234 نفر) دانشگاه فردوسی مشهد در نیم سال دوم تحصیلی 92-93 بود که با استفاده از فرمول کوکران 312 نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر توسعه فرهنگ دوچرخه سواری در دانشگاه فردوسی مشهد انجام شد.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع «توصیفی و تحلیلی» میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان پسر (9234 نفر) دانشگاه فردوسی مشهد در نیم سال دوم تحصیلی 92-93 بود که با استفاده از فرمول کوکران 312 نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند.یافتهها: نتایج این تحقیق نشان داد، بیش از 86 درصد دانشجویان تمایل به استفاده از دوچرخه در پردیس دانشگاه را دارند. استفاده از دوچرخه با انگیزه «فعالیت بدنی و ورزش» اولویت اول دانشجویان بود. همچنین نتایج آزمون فریدمن نشان داد، که عامل «تجهیزات و امکانات»، «سیاستهای تشویقی - حمایتی»، «برنامه های آموزشی- تبلیغاتی» به ترتیب بیشترین امتیاز را برای توسعه فرهنگ دوچرخه سواری در بین دانشجویان بدست آورند.نتیجهگیری: توجه مسئولین دانشگاه به فراهم آوردن شرایطی برای حضور دوچرخه شخصی دانشجویان در دانشگاه میتواند سبب توسعه فرهنگ دوچرخه سواری در بین دانشجویان شود. از سویی دانشگاه باید به تدوین یک برنامه جامع با مد نظر قرار دادن اولویتهای مشخص شده از سوی دانشجویان در این زمینه بپردازد تا به رونق دوچرخه سواری کمک کند.
یاسر صفار؛ سید مرتضی عظیم زاده؛ آذر کفاشپور
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 85-102
چکیده
هدف: امروزه مدیریت و توسعه برندهای ورزشی تنها محدود به کالاها، تیمها و لیگها ورزشی نمیشود؛ بلکه در بین ورزشکاران نیز به رسمیت شناختهشده است. از اینرو، هدف این تحقیق تحلیل عوامل مؤثر در شکلدهی تصویر برند ورزشکاران حرفهای است. روششناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوهی گردآوری اطلاعات تحقیق، توصیفی- ...
بیشتر
هدف: امروزه مدیریت و توسعه برندهای ورزشی تنها محدود به کالاها، تیمها و لیگها ورزشی نمیشود؛ بلکه در بین ورزشکاران نیز به رسمیت شناختهشده است. از اینرو، هدف این تحقیق تحلیل عوامل مؤثر در شکلدهی تصویر برند ورزشکاران حرفهای است. روششناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوهی گردآوری اطلاعات تحقیق، توصیفی- همبستگی است. برای تعیین حجم نمونه از نرمافزار تخصصی PASS استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان پسر رشتۀ تربیتبدنی دانشگاههای شهر مشهد در نیمسال دوم سال تحصیلی 92-93 بود (1083N=). بر این اساس حجم نمونه موردنیاز 308 نفر به دست آمد. برای جمع آوردی دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد، که با روش نمونهگیری تصادفی به شکل سهمیهای توزیع گردید. همچنین برای آزمون فرضیههای تحقیق از تکنیک تحلیل عاملی تائیدی، با کمک نرمافزار آموس 21 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد، عوامل داخل زمین و خارج زمین هر دو رابطه معناداری با تصویر برند ورزشکاران داشتند. بعلاوه، مشخص شد عامل سبک رقابت ورزشکار و رفتار جوانمردانه به ترتیب با بار عاملی 91/0 و 52/0 بیشترین و کمترین تأثیرگذاری را بر روی تصویر برند ورزشکاران داشتند. نتیجهگیری: ورزشکاران برای ایجاد تصویری مثبت از خود علاوه بر توجه به عوامل داخل زمین، به عوامل خارج از میدان مسابقه نیز باید توجه کافی داشته باشند. همچنین، بهتر است برند شخصی ورزشکاران بر روی مزیت رقابتی آنها استوار باشد تا هدف اصلی برندسازی یعنی ایجاد تمایز حاصل شود.
هاشم کوزهچیان؛ محمد احسانی؛ سید مرتضی عظیمزاده؛ اسدا... کردنائیج؛ برندا پیتز
دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1393، ، صفحه 51-68
چکیده
چکیدههدف: امروزه، کسب و کارهای کوچک و متوسط از راهکارهای بسیار اساسی برای توسعۀ همه جانبۀ یک کشور محسوب میشوند بنابراین، شناخت عوامل درگیر در ایجاد آنها مهم است. از اینرو این پژوهش، به دنبال بررسی عوامل موثر در ایجاد کسب و کارهای کوچک و متوسط ورزشی است.روششناسی: جامعۀ پژوهش، کسب و کارهای کوچک و متوسط ورزشی بودند (1500 شرکت) که مالکان ...
بیشتر
چکیدههدف: امروزه، کسب و کارهای کوچک و متوسط از راهکارهای بسیار اساسی برای توسعۀ همه جانبۀ یک کشور محسوب میشوند بنابراین، شناخت عوامل درگیر در ایجاد آنها مهم است. از اینرو این پژوهش، به دنبال بررسی عوامل موثر در ایجاد کسب و کارهای کوچک و متوسط ورزشی است.روششناسی: جامعۀ پژوهش، کسب و کارهای کوچک و متوسط ورزشی بودند (1500 شرکت) که مالکان و یا مدیران آنها به عنوان نمونۀ پژوهش (258 نفر)، انتخاب و به روش تصادفی ساده نمونهگیری شدند. برای گردآوری دادهها، از پرسشنامه عوامل فردی شامل شخصیت کارآفرینانه (77/0=α)، مهارتهای کارآفرینانه (75/0=α)، پرسشنامۀ عوامل محیطی (77/0=α)، پرسشنامۀ تامین سرمایه (77/0=α) و پرسشنامۀ صلاحیت ایجاد کسب و کار (81/0=α) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی مناسب (ضریب همبستگی پیرسون، کلوموگروف اسمیرنف)، همچنین معادلات ساختاری با نرمافزار Amos16 استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که هر سه عامل فردی، محیطی و سرمایهای با ایجاد کسب و کار رابطۀ مثبت و معنیداری دارند؛ با وجود این، برازش مدل تحقیق نشان داد که تنها عامل فردی توانست در ایجاد کسب و کار ورزشی نقش موثری ایفا کند؛ هرچند، عامل محیطی نیز به صورت غیرمستقیم و از طریق عامل فردی بر آن تاثیر گذاشت.نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش، بر اهمیت عوامل فردی در توفیق ایجاد کسب و کارهای کوچک و متوسط ورزشی تاکید داشتند.واژههای کلیدی: کسب و کارهای ورزشی، راهاندازی، عوامل موثر، کارآفرینی.