سمانه نظری؛ رحیم رمضانی نژاد؛ حمید رضا گوهر رستمی؛ محمد مهدی رحمتی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، واکاوی رویکردهای حاکم بر ورزش زنان با تأکید بر تحلیل جنسیتی بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع پژوهش کیفی و با استفاده از روش تحلیل تماتیک (تحلیل مضمون) انجام شد. براین اساس، 150 مقاله پژوهشی معتبر بهصورت نمونهگیری هدفمند و بر اساس اشتراک مفهومی- یعنی رویکرد جنسیتی در ورزش- انتخاب و سپس مورد تحلیل و کدگذاری ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، واکاوی رویکردهای حاکم بر ورزش زنان با تأکید بر تحلیل جنسیتی بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع پژوهش کیفی و با استفاده از روش تحلیل تماتیک (تحلیل مضمون) انجام شد. براین اساس، 150 مقاله پژوهشی معتبر بهصورت نمونهگیری هدفمند و بر اساس اشتراک مفهومی- یعنی رویکرد جنسیتی در ورزش- انتخاب و سپس مورد تحلیل و کدگذاری قرار گرفت. روش اعتبارسنجی پژوهش نیز بر اساس ارائه و بازخورد نتایج پژوهش به صاحبنظران برای تائید نهایی آن اعمال شد.یافتهها: در تحلیل مضمون دادههای پژوهش، از 11 مضمون پایه، سه مضمون اصلی شامل سیطره هنجارهای جنسیتی در ورزش، بازنمایی رسانهای ورزش زنان و شکاف جنسیتی در ورزش، بهعنوان مضمونهای اصلی در رویکردهای جنسیتی حاکم بر ورزش زنان شناسایی شدند.نتیجهگیری: بر اساس سه مضمون پایه، تغییر در نقشها، نگرشها و باورهای جامعه به ورزش زنان میتواند به تغییر هنجارهای جنسیتی در ورزش؛ بازنمایی کمی و کیفی مناسب ورزش زنان در رسانهها و شبکههای اجتماعی به نمایش بهینه مشارکت زنان؛ و در نهایت استقرار برابری جنسیتی در حقوق و مزایا، منابع، آموزش و مدیریت میتواند موجب درک بهتر ورزش زنان و در نتیجه، ایجاد سیاستها و برنامهریزیهای راهبردی در این زمینه راهگشا باشد.
محمد جواد ضیاء؛ رحیم رمضانی نژاد؛ محمد ابراهیم رزاقی
چکیده
هدف: این مقاله، با هدف تفسیر برخی ابعاد ساختاری، محتوایی و فرآیندی سازمانهای ورزشی با استفاده از رویکرد استعاره است.روششناسی: این پژوهش از نوع نظریهپردازی خودنگرانه یا خودانعکاسی است که از استعاره ورزشی "دوچرخه" برای بخشبندی سازمان و روابط ساختاری مبتنی بر نظریه مینتزبرگ استفاده شد. مفهومسازی استعارهای، مقدمهای برای ...
بیشتر
هدف: این مقاله، با هدف تفسیر برخی ابعاد ساختاری، محتوایی و فرآیندی سازمانهای ورزشی با استفاده از رویکرد استعاره است.روششناسی: این پژوهش از نوع نظریهپردازی خودنگرانه یا خودانعکاسی است که از استعاره ورزشی "دوچرخه" برای بخشبندی سازمان و روابط ساختاری مبتنی بر نظریه مینتزبرگ استفاده شد. مفهومسازی استعارهای، مقدمهای برای تفسیر ابعاد مختلف سازمانهای ورزشی با استفاده از یک استعاره ورزشی و ایجاد زمینه و جسارتی برای نظریهپردازی است.یافتهها: بر اساس تحلیل استعاره دوچرخه، میتوان زین دوچرخه را ستاد فنی و تخصصی، چرخ عقب را ستاد پشتیبانی، چرخ جلو را هسته عملیاتی، فرمان را هسته عالی یا مدیریت ارشد و تنه دوچرخه را هسته میانی در نظر گرفت. مدیر سازمان نیز دوچرخهسواری است که با استفاده از مشورتهای ستاد فنی و پشتیبانی، سازمان را به پیش میبرد. میزان وزش باد، همواری جاده، سراشیبی و پیچوخم مسیر به عنوان استعارهای برای نقش عوامل محتوایی سازمان مانند محیط، استراتژی، روابط قدرت و سیاست، فرهنگ، فناوری و غیره در نظر گرفتهشدهاند. استعاره دوچرخه نشان میدهد که ساختار سازمانهای ورزشی باید پویا و ارگانیک باشند خواه بخواهند از دوچرخه به صورت تفریحی (ورزش همگانی) یا رقابتی و قهرمانی استفاده کنند. همچنین استعاره دوچرخه، بیانگر نقش صنعت و فناوری و همزیستی مسالمتآمیز ورزش با محیطزیست در رابطه با مفهوم توسعه پایدار است.نتیجهگیری: بنابراین اکنون سازمانهای ورزشی باید نشان دهند مانند دوچرخههای کوچک و بزرگ، پویا و متحرک و انعطافپذیری هستند و افراد در هر گروه سنی، جنسیتی، شغلی و با هر نوع توانایی و هر هدفی میتوانند از ساختارهای دوچرخه استفاده کنند.
محمد علی صاحبکاران؛ رحیم رمضانی نژاد؛ محمد ریحانی؛ مسعود دارابی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی شاخصهای ارزیابی مربیان حرفهای والیبال ایران با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) بود.روششناسی: این پژوهش با توجه به هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه مربیان زن و مرد شاغل در لیگ برتر والیبال ایران بودند و نمونه آماری برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شد، ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی شاخصهای ارزیابی مربیان حرفهای والیبال ایران با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) بود.روششناسی: این پژوهش با توجه به هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه مربیان زن و مرد شاغل در لیگ برتر والیبال ایران بودند و نمونه آماری برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شد، ولی در نهایت، 56 نفر در پژوهش حاضر شرکت کردند. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساختهای بود که بر پایه مبانی نظری و پیشینه موضوع در قالب 42 سؤال 9 ارزشی لیکرتی طراحی شد. روایی این پرسشنامه با استفاده از دیدگاهها و نظرات 18 نفر خبرگان دانشگاهی و مربیان با سابقه والیبال مورد تایید قرار گرفت. همچنین پایایی آن نیز با نرخ ناسازگاری 02/0 ارزیابی و تایید شد. از تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و نرم افزار Expert Choice11 برای تحلیل دادهها استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که مهم ترین ملاکهای ارزیابی مربیان حرفهای والیبال ایران به ترتیب مهارتهای تاکتیکی (191/0)، روابط حرفهای (185/0)، مهارتهای اجتماعی- ارتباطی (163/0)، مهارتهای روانشناختی (145/0)، مهارتهای فنی (119/0)، مدیریت تیم (102/0) و سابقه و تجربه ورزشی (096/0) میباشند.نتیجهگیری: از میان 42 شاخص ، شاخصهای توانایی توجه به تیم و انتقال پیام مربی به بازیکنان ، مشاوره با دستیاران و کمک مربیان تیم به ترتیب دارای بیشترین وزن و شاخصهای وضعیت ظاهری مناسب و ثبات رأی در تصمیمگیری به ترتیب دارای کمترین وزن از دیدگاه مربیان حرفهای والیبال ایران بودند.
رحیم رمضانی نژاد؛ محمدرضا برومند؛ سهیلا نتاج؛ محسن لقمانی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت اشتغال، نگرش و مهارتهای شغلی دانشآموختگان سال های 1386-1382 رشته تربیت بدنی دانشگاه گیلان است.روش شناسی: نمونه آماری برابر با جامعه آماری ( ۳۴۰ نفر) بودند ، اما تعداد 271 نفر به پرسشنامههای ویژگیهای فردی، نگرش شغلی جاکو (Jacko, 2004) و میزان تناسب محتوای دروس با نیازهای بازار کار پاسخ دادند. روایی این ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت اشتغال، نگرش و مهارتهای شغلی دانشآموختگان سال های 1386-1382 رشته تربیت بدنی دانشگاه گیلان است.روش شناسی: نمونه آماری برابر با جامعه آماری ( ۳۴۰ نفر) بودند ، اما تعداد 271 نفر به پرسشنامههای ویژگیهای فردی، نگرش شغلی جاکو (Jacko, 2004) و میزان تناسب محتوای دروس با نیازهای بازار کار پاسخ دادند. روایی این ابزارها توسط 11 نفر از اساتید تربیتبدنی تایید و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای پرسشنامه نگرش شغلی و تناسب محتوای دروس به ترتیب 90/0 r= و 89/0 r= برآورد شد.یافتهها: نتایج آزمون خی دو نشان داد که زنان نسبت به مردان (λ2= 25; P= .001) و دانشآموختگان کارشناسیارشد به طور معنیداری بیشتر از سایر دانشآموختگان (λ2= 26.83; P= .001) در مشاغل مرتبط با رشته تربیتبدنی مشغول به کار شدهاند. بر اساس نتایج آزمون یومن ویتنی، نگرش دانشآموختگان شاغل مرتبط با رشته تربیتبدنی (دانشآموختگان سال 1384) به ابعاد اهمیت وظیفه (P= .009)، تنوع مهارت (P= .001)، تخصص (P= .03)، حل مسئله (P= .001) و کل نگرش شغلی (P= .001) مثبت بود؛ و دانشآموختگان شاغل غیر مرتبط با رشته فقط در ابعاد هویت وظیفه (P= .001) و استقلال (P= .004) نگرش مثبتتری داشتند. علاوه بر این، دانشآموختگانی که شغل مرتبط با رشته تربیتبدنی داشتند در کار داوطلبانه (λ2= 14.28; P= .001) و کارت مربیگری (λ2= 14.54; P= .001) از سایر دانشآموختگان مهارت بیشتری کسب کرده بودند.نتیجهگیری: به نظر میرسد که ظرفیت اشتغال دانشآموختگان تربیتبدنی دانشگاه گیلان بالاست؛ و آن ها توانستهاند مهارتهای شغلی مناسبی را در خلال تحصیل کسب و نگرش مثبتی نسبت به حرفه خود بعد از اشتغال پیدا کنند
محمد احسانی؛ رحیم رمضانینژاد؛ فریبا عسکریان؛ مهدی آزادان
دوره 3، شماره 2 ، آذر 1393، ، صفحه 19-31
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسۀ دیدگاه خبرگان در خصوص موانع جذب حامیان مالی در فوتبال حرفهای ایران است. روششناسی: روش پژوهش پیمایشی با نمونهای متشکل از 116 نفر شامل 40 متخصص مدیریت ورزشی، 40 متخصص بازاریابی، 18 مدیرعامل باشگاه و 18 مدیر از حامیان مالی مورد استفاده قرار گرفت. از بین 116 پرسشنامۀ ارسالی به نمونۀ آماری پژوهش 99 پرسشنامه (85 درصد) ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسۀ دیدگاه خبرگان در خصوص موانع جذب حامیان مالی در فوتبال حرفهای ایران است. روششناسی: روش پژوهش پیمایشی با نمونهای متشکل از 116 نفر شامل 40 متخصص مدیریت ورزشی، 40 متخصص بازاریابی، 18 مدیرعامل باشگاه و 18 مدیر از حامیان مالی مورد استفاده قرار گرفت. از بین 116 پرسشنامۀ ارسالی به نمونۀ آماری پژوهش 99 پرسشنامه (85 درصد) برگشت داده شد. برای جمعآوری اطلاعات از یک پرسشنامۀ محقق ساخته استفاده شد که روایی محتوا و صوری آن توسط اساتید مدیریت ورزشی و بازاریابی دانشگاههای مختلف کشور بررسی و مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از آزمون «آلفای کرونباخ» به میزان 84/0 تعیین گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری کروسکال والیس، کلموگروف اسمیرنف و دبلیوکندال در سطح معنیداری p≤0/05 استفاده شده است. یافتهها: نتایج نشان داد که اولویتبندی پاسخگویان از موانع جذب حامیان مالی در فوتبال حرفهای ایران در قالب شاخصهای باشگاهی، مدیریتی فوتبال، مربوط به حامی مالی و اجتماعی متفاوت است. همچنین، بین اولویتبندی موانع جذب حامیان مالی در فوتبال حرفهای ایران از دیدگاه متخصصان مدیریت ورزشی، متخصصان بازاریابی، مدیران عامل باشگاهها، و مدیران شرکتهای حامی مالی تفاوت معنیداری وجود مشاهده شد. نتیجهگیری: وجود تفاوت در دیدگاههای 4 گروه این مطالعه میتواند نشانگر وجود خلأها و فاصلههای موجود بین دیدگاه آکادمیک و دیدگاه اجرایی در صنعت فوتبال کشور باشد. جهت رفع موانع موجود، ترکیب و استفاده از دیدگاههای تمامی گروهها پیشنهاد میشود. واژههای کلیدی: حمایت مالی، فوتبال حرفهای ایران، موانع مدیریتی.