عزیز شریعت ناصری؛ لیلا صفاری؛ نیما ماجدی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش، طراحی الگوی ساخت استادیومهای ورزشی سبز بود.روششناسی: این پژوهش از نظر هدف در دسته مطالعات کاربردی قرار میگیرد و از حیث ماهیت دادهها، رویکردی آمیخته (کیفی-کمی) دارد. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل مدیران استادیومهای ورزشی کشور، قهرمانان ملی، مسئولین وزارت ورزش و جوانان و شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش، طراحی الگوی ساخت استادیومهای ورزشی سبز بود.روششناسی: این پژوهش از نظر هدف در دسته مطالعات کاربردی قرار میگیرد و از حیث ماهیت دادهها، رویکردی آمیخته (کیفی-کمی) دارد. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل مدیران استادیومهای ورزشی کشور، قهرمانان ملی، مسئولین وزارت ورزش و جوانان و شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور بود که در مجموع ۴۰ نفر را در بر میگیرد. جامعه آماری بخش کمی شامل کلیه مدیران و کارکنان وزارت ورزش و جوانان و کارشناسان شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور بودند که با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهای؛ 193 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند.یافتهها: بر اساس نتایج، در عامل پایداری زیست محیطی: شاخصهای توجه به عدم تخریب اکوسیستمها در منطقه، مکانیابی صحیح اماکن و فضاهای ورزشی و آلودگی حداقل هوا، زمین و خاک در طراحی و ساخت اماکن؛ در عامل مکانیابی به ترتیب شاخصهای توجه به ﻣﺸﺨﺼﺎت ﺧﺎک زﻣﯿﻦ، توجه به ﺷﺮاﯾﻂ زﻣﯿﻦ از ﺣﯿﺚ ﺷﯿﺐ ﻣﻨﺎﺳﺐ، توجه به ﺷﻌﺎع ﻋﻤﻠﮑﺮدی ﻣﺤﻞ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ؛ و در عامل زیباییشناختی به ترتیب شاخصهای هارمونی، فرم، فضا، محیط، نور و رنگ به عنوان مهمترین شاخصهای مورد مطالعه شناسایی شدند.نتیجهگیری: با توجه به اهمیت مکانیابی در ساخت فضاهای ورزشی سبز، پیشنهاد میشود که در فرآیند طراحی و احداث استخرها، عوامل طبیعی و مصنوعی محیطی از جمله شرایط اقلیمی، ویژگیهای دسترسی، وضعیت آبوهوا و توپوگرافی خاک مورد توجه ویژه قرار گیرد. علاوه بر این، با در نظر گرفتن نقش کلیدی اقتصاد در دوران معاصر، توصیه میشود که مدیران در برنامهریزی و احداث فضاهای ورزشی، بر ابعاد اقتصادی و بهرهوری بهینه این فضاها تمرکز ویژهای داشته باشند تا علاوه بر تأمین نیازهای ورزشی، پایداری اقتصادی و استفاده حداکثری از این اماکن نیز تضمین شود.
سرگل علیزاده؛ زهرا نوبخت رمضانی؛ نیما ماجدی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر رقابتپذیری و رشد کسب وکارهای کوچک و متوسط ورزشی بود.روششناسی: روش تحقیق حاضر از نوع کمی(توصیفی- همبستگی) و در دو فاز دلفی و پیمایشی انجام گرفت.جامعه آماری شامل اعضای هیأت علمی دانشکدههای تربیتبدنی و مدیریت با تخصص کارآفرینی و مدیریت کسبوکار ورزشی بودند. در گام نخست با بررسی تطبیقی پژوهشها، مدل مفهومی ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر رقابتپذیری و رشد کسب وکارهای کوچک و متوسط ورزشی بود.روششناسی: روش تحقیق حاضر از نوع کمی(توصیفی- همبستگی) و در دو فاز دلفی و پیمایشی انجام گرفت.جامعه آماری شامل اعضای هیأت علمی دانشکدههای تربیتبدنی و مدیریت با تخصص کارآفرینی و مدیریت کسبوکار ورزشی بودند. در گام نخست با بررسی تطبیقی پژوهشها، مدل مفهومی روابط عوامل برونزا در قالب 9 عامل اصلی و 23 گویه؛ عوامل درونزا در قالب 8 عامل اصلی با 48 گویه و شاخص رقابت پذیری در 9 بعد با 28 گویه در سطح کسبوکارهای ورزشی شناسایی و دستهبندی شد. سپس در پانل دلفی متشکل از 21 خبره کسبوکار ورزشی اعتبارسنجی و درنهایت صاحبان 180 کسبوکار ورزشی به این ابزار پاسخ دادند.یافتهها: نتایج تحلیل مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد از نظر صاحبنظران به ترتیبِ میزانِ اثر عوامل موثر برونزا نسبت بر عوامل درونزا بر رقابتپذیری و رشد کسبوکارها اثر بیشتری دارد.همچنین در میان ابعاد رقابتپذیری به ترتیب میزان اثر عملکرد کلی، رضایت مشتری، بهره وری، قابلیت های آتی، شاخص های مالی، رشد قراردادها، رضایت کارکنان، رضایت جامعه بهطور معنیداری تبیین کننده سازه رقابتپذیری بودند. نتیجهگیری: مدل مفهومی روابط متقابل رقابتپذیری و رشد ، موجب ایجاد رویکردی جدید در تحلیل عوامل و شاخص های آن و در نتیجه درک بیشتر مدیران در جهت رشد و توسعه سیستم سنجش رقابتپذیری در سطح کسب و کارهای کوچک و متوسط ورزشی است.
حسین زکی زاده؛ نیما ماجدی؛ مهدی نادری نسب
چکیده
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی توسعه ساختار حرفهای برای سازمانهای ورزشی مبنی بر نظریه داده بنیاد بود.روششناسی: روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل سیستماتیک میباشد. جامعه آماری شامل دو بخش جامعه انسانی (مدیران سابق سازمان تربیت بدنی، مدیران و روسای حال حاضر و سابق کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان) و جامعه ...
بیشتر
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی توسعه ساختار حرفهای برای سازمانهای ورزشی مبنی بر نظریه داده بنیاد بود.روششناسی: روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل سیستماتیک میباشد. جامعه آماری شامل دو بخش جامعه انسانی (مدیران سابق سازمان تربیت بدنی، مدیران و روسای حال حاضر و سابق کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان) و جامعه اطلاعاتی بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت بر مبنای اشباع نظری به صورت غیراحتمالی هدفمند و تکنیک گلوله برفی انتخاب گردید (17 نفر و 29 سند). روایی ابزار با استفاده از روشهای رواییسنجی کیفی مطلوب ارزیابی شد (روایی محتوایی، ضریب کاپا (792/0)). برای تحلیل دادهها از رویکرد سیستماتیک در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است.یافتهها: نهایتا 18 مقوله اصلی (محیط داخلی و خارجی، فرهنگ سازمانی، ساختار حرفهای، دستورالعملهای اجرایی، بوروکراسی اداری، مداخله مدیران، میزان کنترل، منابع انسانی و مالی، فناوری، آمادگی کارکنان، زیرساختها، استانداردسازی امور، ابراز نظر ازادانه، بهبود کیفیت ارتباطات، تفویض اختیار، بهرهوری، بهبود تصمیمگیری و بهبود عملکرد ورزشی) و 22 مفهوم استخراج شد.نتیجهگیری: مقوله ساختار حرفهای در طراحی سازمانهای ورزشی از اهمیت بهسزایی برخوردار است و دارای جنبههای مختلفی میباشد. همچنین با استفاده از این مدل، میتوان انتظار توسعه ساختار حرفهای سازمانهای ورزشی در ایران را داشت.
علی خادمی؛ نیما ماجدی؛ مهدی نادری نسب
چکیده
هدف: امروزه برای بقا در بازار ورزشی احتیاج به پویایی است و علم بازاریابی ورزشی پایه و اساس مناسبی را برای روشهای درست بازاریابی فراهم میکند. هدف پژوهش حاضر، تدوین استراتژیهای بازاریابی فدراسیون کشتی بر اساس تحلیلSWOT است.روششناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی و براساس هدف، کاربردی است. تعداد 73 نفر شامل رئیس، معاونین، ...
بیشتر
هدف: امروزه برای بقا در بازار ورزشی احتیاج به پویایی است و علم بازاریابی ورزشی پایه و اساس مناسبی را برای روشهای درست بازاریابی فراهم میکند. هدف پژوهش حاضر، تدوین استراتژیهای بازاریابی فدراسیون کشتی بر اساس تحلیلSWOT است.روششناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی و براساس هدف، کاربردی است. تعداد 73 نفر شامل رئیس، معاونین، مسئولین کمیتهها، داوران و همچنین مربیان تیمهای ملی فدراسیون کشتی (33 نفر) نمونهگیری به روش کل شمار، و از متخصصین حوزه استراتژیک و بازاریابی ورزشی (40 نفر) نمونهگیری به روش تصادفی هدفمند و به صورت داوطلبانه در تحقیق شرکت نمودند. ابزار تحقیق پرسشنامه محققساخته مربوط به عوامل درونی و بیرونی برنامهریزی استراتژیک بازاریابی فدراسیون کشتی و شامل 77 سوال (نقاط قوت 11، نقاط ضعف 25، فرصتها 19 و تهدیدها 22 مورد) بود. روایی پرسشنامه توسط 19 نفر از متخصصین این حوزه تایید و پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ 89/0 بهدست آمد. برای تعیین وضعیت سازمان از تحلیل SWOT و برای رتبهبندی عوامل برنامه راهبرد بازاریابی فدراسیون کشتی از روش آزمون فریدمن و از ماتریس QSPM برای اولویتبندی استراتژیها استفاده شد.یافتهها: یافتهها نشان داد با توجه به شناسایی عوامل درونی و بیرونی و در نتیجه تحلیل استراتژیک سوات، جایگاه بازاریابی فدراسیون کشتی در جایگاه WT و موقعیت حفظ وضعیت موجود قرار دارد. با توجه به نتایج ماتریس تحلیل سوات لازم است که از استراتژی تدافعی یا ثبات جهت مدیریت حوزه بازاریابی فدراسیون کشتی استفاده شود.نتیجهگیری: بنابراین تدوین سیاستهای کلان مدیریتی به منظور درآمدزا نمودن ورزش، توجه به درآمدهای ناشی از توسعه پایدار، استفاده از مفهوم برونسپاری و ایمنسازی بستر سرمایهگذاری از مهمترین استراتژیهای پیشنهادی در این پژوهش میباشد