وجیهه جوانی؛ غلامرضا میزا محمدی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر، با هدف مطالعه تجربه زیسته هواداران ازخشونت در استادیوم های فوتبال ایران انجام گردید.روششناسی: پژوهش حاضر مطالعه ای کیفی و ازنظر هدف کاربردی و با استفاده از روش تحلیل پدیدارشناسی تفسیری اسمیت و همکاران انجام شده است. جامعه پژوهش شامل کلیه هوادارانی است که خشونت درفوتبال را ازطریق تماشای فوتبال در استادیومها ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر، با هدف مطالعه تجربه زیسته هواداران ازخشونت در استادیوم های فوتبال ایران انجام گردید.روششناسی: پژوهش حاضر مطالعه ای کیفی و ازنظر هدف کاربردی و با استفاده از روش تحلیل پدیدارشناسی تفسیری اسمیت و همکاران انجام شده است. جامعه پژوهش شامل کلیه هوادارانی است که خشونت درفوتبال را ازطریق تماشای فوتبال در استادیومها تجربه کردهاند. در مطالعه حاضر نمونهگیری به صورت هدفمند با توجه به هدف پژوهش از بین هواداران باشگاههای پرسپولیس، استقلال، سپاهان،تراکتور، نساجی مازندران و فولادخوزستان انتخاب گردید، با استفاده از نمونهگیری هدفمند 70 نفر از هواداران و متخصصان تا حد رسیدن به اشباع اطلاعاتی انتخاب شدند و جهت گردآوری دادهها از مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته استفاده گردیده است.یافتهها: بر مبنای تجزیهوتحلیل داده های کیفی بهدستآمده از مصاحبه با هواداران باشگاههای حاضر درلیگ برترفوتبال ایران با موضوع مطالعه تجربه زیسته هواداران از خشونت در استادیوم های فوتبال، درمجموع 55 مضمون، 14مضمون فرعی و 4 مضمون اصلی، استخراج و طبقهبندی شدند.نتیجهگیری: نتایج بیانگرآن بودند که تجربه زیسته هواداران ازخشونت دراستادیوم های فوتبال ایران مشتمل برتمهای عوامل تشدیدکننده خشونت، منشاء خشونت، گونه های خشونت و عوامل کاهنده خشونت بود که باکاربست تجربه اندوخته هواداران در رویارویی با خشونت می توان برحسب ضرورت با استفاده از همه منابع و تعیین سیاست های پیشگیرانه مناسبی با محوریت پرهیز ازخشونت و برجسته سازی نقش بازی جوانمردانه از طریق رسانه های جمعی، درجهت کاستن و یارفع این پدیده مهلک اجتماعی عمل نمود.
وجیهه جوانی؛ مینا عالمی
چکیده
چکیدههدف: در پژوهش حاضر به واکاوی چالشهایی که زنان مسلمان در رویدادهای ورزشی بینالمللی با آنها روبرو شدهاند، از دیدگاه زنان ورزشکار حرفهای، پرداخته شده است.روششناسی: جامعه پژوهش حاضر شامل زنان ورزشکار ایرانی است که در سطح حرفهای فعالیت کرده و سابقه حضور در رقابتهای بینالمللی را دارند. شیوه نمونهگیری در این تحقیق ...
بیشتر
چکیدههدف: در پژوهش حاضر به واکاوی چالشهایی که زنان مسلمان در رویدادهای ورزشی بینالمللی با آنها روبرو شدهاند، از دیدگاه زنان ورزشکار حرفهای، پرداخته شده است.روششناسی: جامعه پژوهش حاضر شامل زنان ورزشکار ایرانی است که در سطح حرفهای فعالیت کرده و سابقه حضور در رقابتهای بینالمللی را دارند. شیوه نمونهگیری در این تحقیق از نوع هدفمند بود. این تحقیق با استفاده از مصاحبه عمیق با سوالات نیمه ساختار یافته از مصاحبهشوندگان به تعداد 20 نفر در کشور ایران انجام شد. روشی که برای تجزیه و تحلیل دادهها به کار رفته، تحلیل تماتیک بود.یافتهها: با تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش، 17 مضمون سازماندهنده و 3 تم اصلی به شرح؛ موانع داخلی (عوامل فردی و فرهنگی- اجتماعی)، موانع خارجی (ساز و کارهای قانونی و مقررات مجامع بینالملل) و الگوی نقش زنان مسلمان ورزشکار ، از مصاحبههای انجام شده، استخراج شدند. نتیجهگیری: بررسیهای انجامشده نشان میدهد که قوانین بینالمللی ورزشی بر ورزش زنان مسلمان در کشور ایران تأثیرگذار بوده است. با اینحال، وجود تبعیض جنسیتی و باورهای سنتی در خصوص نقش زنان بعنوان چالشی در برابر حضور زنان در رویدادهای ورزشی است که رفع آنها نیازمند تلاش همه نهادها و مؤثران، از جمله دولتها، سازمانهای ورزشی است.
فرشته آقاجانی؛ وجیهه جوانی؛ یعقوب بدری آذرین
چکیده
هدف: فوتبال که یکی از محبوبترین رشتههای ورزشی در اقصی نقاط این کره خاکی است، در سالهای اخیر، به محل جولان افرادی تبدیل شده که با ایجاد محیطهای نژادپرستانه و سردادن شعارهای قومیتی، سبب تفرقه در بین تماشاگران شده است؛ پدیدهای که در فوتبال ایران نیز در قالب قومگرایی قابل مشاهده است. بنابراین در این پژوهش، سعی بر این است قومگرایی ...
بیشتر
هدف: فوتبال که یکی از محبوبترین رشتههای ورزشی در اقصی نقاط این کره خاکی است، در سالهای اخیر، به محل جولان افرادی تبدیل شده که با ایجاد محیطهای نژادپرستانه و سردادن شعارهای قومیتی، سبب تفرقه در بین تماشاگران شده است؛ پدیدهای که در فوتبال ایران نیز در قالب قومگرایی قابل مشاهده است. بنابراین در این پژوهش، سعی بر این است قومگرایی در بین هواداران فوتبال ایران مورد مطالعه قرارگیرد.روششناسی: روش پژوهش، از نوع کیفی با رویکرد پدیدارشناسی است. برای انجام این پژوهش، با هواداران فوتبال ایران از قومیتهای ترک، فارس و عرب مصاحبه شد. روش نمونهگیری ملاکی بود و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت.یافتهها: با توجه به یافتههای پژوهش حاضر، پدیده قومگرایی بین هواداران فوتبال ایران تلفیقی از دو مضمون اصلی قومگرایی واکنشی و سهوی و قومگرایی کنشی و تعمدی است.نتیجهگیری: مضمون قومگرایی واکنشی و سهوی نمایانگر رفتارهای واکنشی است؛ یعنی افراد به حوادث موجود در جامعه واکنش نشان داده و نارضایتی خود را در بسترهای ورزشی با شعارهای قومیتی نشان میدهند اما در مضمون قومگرایی کنشی و تعمدی، بیانگر استفاده افراد از ورزشگاهها برای تبلیغ عقاید سیاسی خود هست. با توجه به نتایج به دستآمده پیشنهاد میشود به مواجه سلبی و ایجابی این پدیده در ورزشگاههای فوتبال تا باعث بروز ناهنجارهای مخرب در جامعه و تخریب وجه فوتبال ایران نگردد.
احمد موتاب؛ وجیهه جوانی؛ ابوعلی ودادهیر
چکیده
هدف: با عنایت به عقبه غنی اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی ورزش زورخانهای و پهلوان، ضرورت دارد که این ورزش غنی از منظر سلامت اجتماعی نیز مورد کاوش قرارگیرد.. بنابراین هدف از این مطالعه تبیین ورزش زورخانهای از منظر نظریه سلامت اجتماعی بود.روششناسی: در این پژوهش از تحلیل مضمون استفاده شد. مشارکتکنندگان در مصاحبههای نیمه ساختاریافته ...
بیشتر
هدف: با عنایت به عقبه غنی اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی ورزش زورخانهای و پهلوان، ضرورت دارد که این ورزش غنی از منظر سلامت اجتماعی نیز مورد کاوش قرارگیرد.. بنابراین هدف از این مطالعه تبیین ورزش زورخانهای از منظر نظریه سلامت اجتماعی بود.روششناسی: در این پژوهش از تحلیل مضمون استفاده شد. مشارکتکنندگان در مصاحبههای نیمه ساختاریافته شامل؛ پهلوانان صاحب نظر که هم از نظر عملی و هم علمی آشنا با فرهنگ، تاریخ، آداب و رسوم زورخانه بودند که به شیوه گلوله برفی انتخاب شدند و مصاحبهها با رسیدن به اشباع نظری در مضامین در مصاحبه شانزدهم خاتمه یافت.یافتهها: با توجه به یافتههای پژوهش حاضر، ورزش زورخانهای مبین پنج بعد نظریه سلامت اجتماعی یعنی؛ انسجام اجتماعی، پذیرش اجتماعی، انطباق اجتماعی، مشارکت اجتماعی و شکوفایی اجتماعی است. نتیجهگیری: ورزش زورخانهای میتواند سلامت اجتماعی را توسعه دهد. بدین معنی که تناظر میان ابعاد حاصل از مطالعه ورزش زورخانه و کردار اصحاب آن نمایانگر پناسیل بالای آن در رشد و بالندگی ارتباط بین فردی، سلامت اجتماعی است که در نهایت میتواند به ارتقاء جامعه کمک کند.
شهرزاد نیری؛ وجیهه جوانی؛ حمید قاسمی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی این موضوع بود که تیمهای ورزشی چگونه از ابزار شبکه اجتماعی اینستاگرام برای اهداف برندسازی خود استفاده میکنند و طرفداران این تیمها به چه میزان نسبت به این برند از خود واکنش نشان میدهند.روششناسی: ابتدا به حساب رسمی باشگاه استقلال تهران در صفحه اینستاگرام مراجعه شد و تعداد 500 پست مورد تحلیل محتوای کیفی ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی این موضوع بود که تیمهای ورزشی چگونه از ابزار شبکه اجتماعی اینستاگرام برای اهداف برندسازی خود استفاده میکنند و طرفداران این تیمها به چه میزان نسبت به این برند از خود واکنش نشان میدهند.روششناسی: ابتدا به حساب رسمی باشگاه استقلال تهران در صفحه اینستاگرام مراجعه شد و تعداد 500 پست مورد تحلیل محتوای کیفی و کمی قرار گرفت. سپس با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون شفه بررسی شد که کدام ویژگی برند تیم، مشارکت بیشتری را از طرفداران بر میانگیزد.یافتهها: باشگاه استقلال تهران از طریق صفحه اینستاگرام خود دو دسته ویژگی برند مشتمل بر عوامل مرتبط با محصول (موفقیت تیم، بازیکن ستاره و سرمربی) و عوامل غیرمرتبط با محصول (نشان تجاری، مدیریت، تاریخچه و سنت باشگاه، فرهنگ و ارزشهای باشگاه، تصویر رویداد، حامی مالی و طرفداران) را به نمایش گذاشته بود. بیشترین فراوانی متعلق به ویژگی بازیکنان ستاره (47.6%) و کمترین فراوانی متعلق به ویژگی فرهنگ و ارزشهای باشگاه (2.2%) بودند. نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس حکایت از تفاوت معنیدار میان میانگین کامنتها و میانگین لایکهای هواداران بر حسب ویژگیهای برند داشت. نتایج آزمون شفه نشان داد که دو مولفه بازیکنان ستاره و حامی مالی به ترتیب عامل ایجاد اختلاف معنیدار در میزان لایک هواداران و ارائه کامنت توسط آنها بودند.نتیجهگیری: شبکه اجتماعی اینستاگرام ابزار مناسبی جهت تداعی برند بهواسطه محتوی پیامهای تبادلشده بین هواداران و تیمهای ورزشی است و میتواند در اهداف برندسازی باشگاه بهکار برده شود.
وجیهه جوانی
چکیده
هدف: برندسازی داخلی مفهومی است که به بررسی تأثیر کارکنان در ایجاد تصویری بهتر از برند در ذهن مشتریان میپردازد. از اینرو، در پژوهش حاضر به تأثیر برندسازی داخلی برکارکنان در سازمانهای ورزشی پرداخته شده است.روششناسی: پژوهش حاضر از جهت هدف؛ کاربردی و از نظر گردآوری داده؛ توصیفی-پیمایشی است. نمونه مورد مطالعه در این پژوهش شامل ...
بیشتر
هدف: برندسازی داخلی مفهومی است که به بررسی تأثیر کارکنان در ایجاد تصویری بهتر از برند در ذهن مشتریان میپردازد. از اینرو، در پژوهش حاضر به تأثیر برندسازی داخلی برکارکنان در سازمانهای ورزشی پرداخته شده است.روششناسی: پژوهش حاضر از جهت هدف؛ کاربردی و از نظر گردآوری داده؛ توصیفی-پیمایشی است. نمونه مورد مطالعه در این پژوهش شامل 221 نفر از کارکنان باشگاه های بدنسازی مطرح در سطح شهر تهران، اصفهان، تبریز، شیراز و مشهد بودند. همچنین برای گردآوری داده از پرسشنامه محقق ساخته (ضریب آلفای کرونباخ 87/0) استفاده شد که با مراجعه مستقیم و به روش خودگزارشی تکمیل شدند. برای تحلیل داده ها نیز از روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد.یافتهها: نتایج حاصل از مدل مسیر با توجه به مقادیر ضرایب مسیر مناسب و نتایج ماتریس همبستگی متغیرها، وجود رابطه معنادار و مثبت را تأیید کرد. بنابراین تأثیر برندسازی داخلی بر رفتار برند محور، حس تعلق، تعهد و وفاداری به برند کارکنان مثبت ارزیابی شد.نتیجهگیری: بر اساس یافتهها، اجرای اثربخش برنامههای برندسازی داخلی در باشگاههای مورد مطالعه و دیگر سازمانهای ورزشی میتواند تاثیر قابل توجهی بر درک کارکنان نسبت به برند سازمان، در خدمترسانی موفق به مشتری و در بهبود تصویر برند سازمان در ذهن مشتری داشته باشد