میلاد انصافی کوچمشکی؛ سید محمد کاشف؛ فاطمه عبدوی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر مطالعه کتابسنجی تحقیقات صورت گرفته در زمینه توسعه پایدار ورزش میباشد.روششناسی: این تحقیق از نوع تحقیقات مروری کتابسنجی میباشد و با روشهای تحلیل عملکردی، تحلیل شبکههای استنادی و تحلیل کلیدواژگان انجام شده است. بهمنظور ترسیم نقشههای علمی از نرمافزارهای Excel ،Vosviewer ، Rstudio ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر مطالعه کتابسنجی تحقیقات صورت گرفته در زمینه توسعه پایدار ورزش میباشد.روششناسی: این تحقیق از نوع تحقیقات مروری کتابسنجی میباشد و با روشهای تحلیل عملکردی، تحلیل شبکههای استنادی و تحلیل کلیدواژگان انجام شده است. بهمنظور ترسیم نقشههای علمی از نرمافزارهای Excel ،Vosviewer ، Rstudio و Maxqda استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش 486 مقاله میباشد که با طی مرحلهی غربالگری اسناد 386 مقاله به عنوان نمونه انتخاب گردیدند.یافتهها: یافتههای تحقیق نشان میدهد که در بازهی سالهای ۲۰۰۱ تا 2023 تعداد ۳۸۶ سند در سبد تحلیل پیرامون حوزه مورد نظر قرار گرفته که البته ۱۸۷ نشریه این ۳۸۶ مطالعه را منتشر نموده و رشد سالانه تولید علمی در این حوزه ۴.۲۸ درصد است. متوسط استناداتی که مطالعات دریافت کرده اند ۹.۰۹۶ که مقدار بسیار خوبی در حوزه مورد نظر میباشد. همچنین مطابق با اهداف عملکردی و تحلیل محتوایی تحقیق بیشتر محققین کشورهای توسعه یافته به این حوزه و بیشتر واژههای مربوط رویدادهای ورزشی و جذب گردشگرعلمی توجه دارند.نتیجهگیری: با شناخت زمینههای مطالعاتی برتر توسعه پایدار در ورزش که اکثرا در کشورهای توسعهیافته و برخی کشورهای در حال توسعه صورت گرفتهاند؛ میتوانیم این سوالات را بیان کنیم: توسعه پایدار در کجای صنعت ورزش ما قرار دارد؟ چه برنامههای راهبردی و عملیاتی در این زمینه تدوین کردهایم؟ چه نیازمندیهایی در این زمینه داریم؟ بنابراین میتوانیم سوالات مستخرج از نتایج این پژوهش که به نوعی نیازهای توسعه پایدار در کشور ما را محسوب میشوند و میتوانند زمینههای تحقیقی بسیار مفیدی از توسعه پایدار در ورزش کشور باشند.
حوریه دهقان پوری؛ سید محمد کاشف؛ محمدرسول خدادای
چکیده
هدف: بلوغ مدیریت دانش یک فعالیت مدیریتی ضروری برای کسبوکارها در نظر گرفته شده است. این مطالعه با هدف بررسی مقدماتی ساختار عاملی و هنجاریابی پرسشنامه بلوغ مدیریت دانش مبتنی بر استراتژیهای کسب و کار صورت گرفته است.روششناسی: این مطالعه، یک پژوهش میدانی است؛ بر اساس هدف، کاربردی و از نوع تحقیق و توسعه میباشد و به روش غیرآزمایشی ...
بیشتر
هدف: بلوغ مدیریت دانش یک فعالیت مدیریتی ضروری برای کسبوکارها در نظر گرفته شده است. این مطالعه با هدف بررسی مقدماتی ساختار عاملی و هنجاریابی پرسشنامه بلوغ مدیریت دانش مبتنی بر استراتژیهای کسب و کار صورت گرفته است.روششناسی: این مطالعه، یک پژوهش میدانی است؛ بر اساس هدف، کاربردی و از نوع تحقیق و توسعه میباشد و به روش غیرآزمایشی انجام گرفته است. بهمنظور بررسی مقدماتی ساختار عاملی و هنجاریابی پرسشنامه، از بین کلیه نخبگان مدیریت ورزشی و متخصصین ادارات کل ورزش و جوانان کشور به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، 282 نفر به پرسشنامه بلوغ مدیریت دانش مبتنی بر استراتژیهای کسبوکار جامیپور و همکاران (1393) پاسخ دادند. دادهها به روش تحلیل عاملی تأییدی و با استفاده از نرمافزار SPSS و AMOS تحلیل شدند.یافتهها: نتایج تحلیل عاملی مرتبهی اول و مرتبهی دوم نشان داد که تمام بارهای عاملی بزرگتر از مقدار 4/0 بوده و در سطح احتمال 95 درصد معنیدار هستند. بنابراین روایی سازه شاخصهای مقولهی راهبردی، انسانی - سازمانی و فنی - محتوایی برقرار است و هیچ گویهای حذف نمیشود.نتیجهگیری: پرسشنامهی بلوغ مدیریت دانش همراستا با استراتژیهای کسب و کار، واجد ویژگیهای مورد نیاز برای کاربرد پژوهشهای دانش در کسب و کار است.
مهرداد محرم زاده؛ مژگان خدامرادپور؛ سید محمد کاشف
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی نیازهای بازیکنان لیگ برتر فوتبال در سال94 براساس مدل کانو می باشد.روششناسی: بر اساس عناصر گشتالت موجود در خدمت با تعیین28ویژگی پرسشنامه محقق ساخته کانو بین 239 نفر که به صورت تصادفی انتخاب شدند، توزیع گردید. نرم افزار Excelو روش آماری میانگین موزون جدول فراوانی استفاده شد.یافتهها: ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی نیازهای بازیکنان لیگ برتر فوتبال در سال94 براساس مدل کانو می باشد.روششناسی: بر اساس عناصر گشتالت موجود در خدمت با تعیین28ویژگی پرسشنامه محقق ساخته کانو بین 239 نفر که به صورت تصادفی انتخاب شدند، توزیع گردید. نرم افزار Excelو روش آماری میانگین موزون جدول فراوانی استفاده شد.یافتهها: نیازهای استفاده از مربیان مجرب و حرفهای به روز، انجام تعهدات مالی توسط باشگاه در زمان مقرر در دسته بندی نیازهای الزامی و نیاز به پوشش بیمه درمانی در مصدومیت، برگزاری اردوهای آماده سازی به طور منظم در دسته بندی نیازهای تک بعدی جای می گیرند. نیاز به استعدادیابی در باشگاه واخذ شرایط لازم جهت ورود به تیم از دیدگاه بازیکنان لیگ برتر جزو الزامات انگیزشی قرار گرفت.نتیجهگیری: مدیران باشگاهها از طریق رفع نیازهای اساسی و الزامی به سمت نیازهای انگیزشی حرکت نمایند تا مشتریان وفادار را در مجموعه خود احساس کنند
محسن شیرمحمدزاده؛ سید محمد کاشف؛ میرحسن سیدعامری؛ ابوالفضل قاسم زاده
دوره 5، شماره 2 ، آذر 1395، ، صفحه 248-261
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی پیشایندها و پیامدهای توانمندسازی روانشناختی کارکنان ادارات ورزش و جوانان مبتنی بر مدلیابی معالات ساختاری بود.روششناسی: جامعه آماری پژوهش همه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استانهای شمالغرب ایران بود (588 نفر) و از میان آنها 250 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامههای ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی پیشایندها و پیامدهای توانمندسازی روانشناختی کارکنان ادارات ورزش و جوانان مبتنی بر مدلیابی معالات ساختاری بود.روششناسی: جامعه آماری پژوهش همه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استانهای شمالغرب ایران بود (588 نفر) و از میان آنها 250 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامههای استاندارد توانمندسازی روان شناختی اسپریتزر (1997)، اعتماد سازمانی سید جوادین (1388)، رضایت شغلی برایفیلد و روتس (1951)، تعهد سازمانی مودی (1979)، سبک رهبری باردنز و متزکانس (2000) و فرهنگ سازمانی نانچیان (1998) جمعآوری شد. پس از بررسی پایائی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، از همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری برای تحلیل دادهها استفاده شد.یافتهها: بر اساس نتایج پژوهش، اعتماد سازمانی، فرهنگ سازمانی و رهبری به عنوان پیشایند و تعهد سازمانی و رضایت شغلی به عنوان پیامد توانمندسازی روان شناختی مورد تاکید است. بیشترین میزان همبستگی معنیدار بین رهبری با فرهنگ و کمترین میزان بین فرهنگ و توانمندسازی مشاهده شد(05/0>P). همچنین در مورد پیامدهای توانمندسازی روانشناختی نیز مسیر علی بین توانمندسازی با تعهد سازمانی و رضایت شغلی مثبت و معنیدار بود(05/0>P).نتیجهگیری: میتوان گفت افزایش در نمرات رهبری، فرهنگ و اعتماد همراه با افزایش در احساس توانمندسازی کارکنان و افزایش در نمرات توانمندسازی همراه با افزایش در میزان تعهد سازمانی و رضایت شغلی کارکنان بود. بنابراین، افراد با ادراک رهبری سازمانی، فرهنگ سازمانی و اعتماد سازمانی بالا، احساس توانمندسازی بالایی را از خود در محیط کار نشان میدهند.
محمد مازیاری؛ سید محمد کاشف؛ میرحسن سید عامری
دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1393، ، صفحه 117-134
چکیده
چکیدههدف: هدف از این پژوهش تحلیل کانونی رابطۀ حمایت اجتماعی و بیانگیزگی دانشآموزان دوم و سوم متوسطه از مشارکت در فعالیتهای تربیتبدنی مدارس بوده است.روششناسی: این پژوهش توصیفی همبستگی و از نوع پیمایشی است که به شکل میدانی انجام شده است. 381 نفر از دانش آموزان کلاس های دوم و سوم مقطع متوسطۀ شهرستان بوکان به روش تصادفی، خوشه ای، ...
بیشتر
چکیدههدف: هدف از این پژوهش تحلیل کانونی رابطۀ حمایت اجتماعی و بیانگیزگی دانشآموزان دوم و سوم متوسطه از مشارکت در فعالیتهای تربیتبدنی مدارس بوده است.روششناسی: این پژوهش توصیفی همبستگی و از نوع پیمایشی است که به شکل میدانی انجام شده است. 381 نفر از دانش آموزان کلاس های دوم و سوم مقطع متوسطۀ شهرستان بوکان به روش تصادفی، خوشه ای، چندمرحله ای به عنوان نمونههای آماری انتخاب شدند و مقیاس رفتار بینفردی پلیتر و همکاران (2008) با پایایی (81/0=α) و پرسشنامۀ بی انگیزگی در تربیت بدنی شن و همکاران (2010) با پایایی (78/0=α) را پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش همبستگی کانونی (بنیادی) استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که حمایت از استقلال با ارزشمند نبودن فعالیتها (130/0=r؛ 05/0>p) و جذاب نبودن فعالیتها (166/0=r؛ 05/0>p) رابطۀ منفی و معنیداری دارد. حمایت از شایستگی با کمبود توانایی (135/0=r؛ 05/0>p)، تلاش ناکافی (133/0=r؛ 05/0>p)، ارزشمند نبودن فعالیتها (197/0=r؛ 01/0>p) و جذاب نبودن فعالیتها (202/0=r؛ 01/0>p) رابطۀ منفی و معنیداری دارد و حمایت از تعلق با کمبود توانایی (110/0=r؛ 05/0>p)، تلاش ناکافی (108/0=r؛ 05/0>p)، ارزشمند نبودن فعالیتها (157/0=r؛ 01/0>p) و جذاب نبودن فعالیتها (178/0=r؛ 01/0>p) رابطۀ منفی و معنیداری دارد. همچنین، تحلیل کانونی یک مجموعۀ معنیدار را بین حمایت اجتماعی و بیانگیزگی دانشآموزان نشان داد که در آن، مجموعۀ حمایت اجتماعی 19 درصد از تغییرات مجموعۀ بیانگیزگی را تبیین میکند.نتیجهگیری: دبیران تربیتبدنی که محیط حمایتی برای دانشآموزان فراهم کنند، میتوانند بر بیانگیزگی دانشآموزان تاثیر بگذارند و مشارکت آنان را در فعالیتهای تربیتبدنی افزایش دهند.واژههای کلیدی: انگیزش، حمایت اجتماعی، تربیتبدنی، تحلیل کانونی.