عمر محمدی؛ کورش ویسی؛ مظفر یکتایار؛ عباد روحی
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر پیادهسازی حقوق ورزشی مبتنی بر مسئولیت مدنی باشگاهها انجام شد.روششناسی: روش تحقیق از نوع مطالعه اکتشافی نظاممند با رویکرد تحلیل مضمون (تماتیک) استفاده شد. گردآوری دادهها به روشهای متعددی مانند مصاحبه، مطالعه کتابخانهای و بررسی اسناد انجام گرفت. بخش انسانی جامعه آماری شامل اساتید ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر پیادهسازی حقوق ورزشی مبتنی بر مسئولیت مدنی باشگاهها انجام شد.روششناسی: روش تحقیق از نوع مطالعه اکتشافی نظاممند با رویکرد تحلیل مضمون (تماتیک) استفاده شد. گردآوری دادهها به روشهای متعددی مانند مصاحبه، مطالعه کتابخانهای و بررسی اسناد انجام گرفت. بخش انسانی جامعه آماری شامل اساتید و پژوهشگران خبره دانشگاهها (حقوق ورزشی، مدیریت ورزشی، حقوق، و..) و کارشناسان حقوقی در ورزش، مدیران باشگاههای ورزشی بود که مورد مصاحبه قرار گرفتند. نمونهگیری در بخش کیفی به روش نظری و از نوع قضاوتی (برمبنای معیارهایی مانند تخصص، رده شغلی، سابقه شغلی و ...) بود (17 نفر). روایی رونوشت مطالعه کتابخانهای و ابزار مصاحبه ابتدا با استفاده از نظر متخصصان ارزیابی گردید. سپس از طریق روشهای روایی کدگذاری و توافق مصححان (ضریب کاپا)، بررسی شد.یافتهها: نتایج نشان داد بسترها و زمینهها (محیط حقوقی باشگاهداری ورزشی، سیستم حقوقی باشگاهداری ورزشی، مدیریت حقوقی باشگاهداری ورزشی و توسعه حقوقی باشگاهداری ورزشی عوامل مؤثر هستند.نتیجهگیری: با توجه به نتایج، توسعه محیط و سیستم حقوقی در باشگاههای ورزشی، و توجه به این شاخصها باعث نهادینه شدن حقوق ورزشی مبتنی بر مسئولیت مدنی خواهد شد.
امین فردوسی پور؛ مهدی سلیمی؛ احد رضایان
چکیده
هدف: هدف این پژوهش شناسایی پیشرانهای آیندۀ باشگاههای حرفهای ورزشی (مطالعه موردی: باشگاه فولاد مبارکه سپاهان) در ایران بود.روششناسی: این پژوهش از لحاظ راهبرد هدفگذاری کاربردی و روش آن توصیفی - تحلیلی و براساس روشهای آینده پژوهی، تبیینی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را صاحبنظران حوزه دانشگاه و باشگاه فولاد مبارکه سپاهان ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش شناسایی پیشرانهای آیندۀ باشگاههای حرفهای ورزشی (مطالعه موردی: باشگاه فولاد مبارکه سپاهان) در ایران بود.روششناسی: این پژوهش از لحاظ راهبرد هدفگذاری کاربردی و روش آن توصیفی - تحلیلی و براساس روشهای آینده پژوهی، تبیینی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را صاحبنظران حوزه دانشگاه و باشگاه فولاد مبارکه سپاهان تشکیل میدادند. انتخاب این افراد به صورت هدفمند بود و تعداد آنها برابر با 20 نفر بود. جهت شناسایی موضوعات مؤثر بر آینده باشگاه سپاهان از مرور ادبیات تحقیق و همچنین مصاحبه با صاحبنظران استفاده شد و مبتنی بر آن تعداد 25 مؤلفه نهایی در ارتباط با آینده باشگاه فرهنگی ورزشی سپاهان شناسایی گردید.یافتهها: براساس یافتههای تحقیق چهار متغیر حامیان مالی باشگاه، حضور هواداران، پوشش رسانهای و درآمدزایی باشگاه در مجموع از بیشترین تاثیرپذیری و بیشترین تاثیرگذاری و همچنین بالاترین اهمیت و عدمقطعیت برخوردار بودند در نتیجه بهعنوان پیشرانهای آینده باشگاه فرهنگی ورزشی سپاهان مشخص شدند.نتیجهگیری: بررسی عوامل کلیدی مؤثر بر آینده باشگاه سپاهان حاکی از سیطره نسبی حامیان مالی باشگاه، حضور هواداران، پوشش رسانهای و درآمدزایی باشگاه بر سایر عوامل است که به نظر میرسد بیشترین نقش را در آینده باشگاه سپاهان خواهند داشت و در برنامهریزیهای بلندمدت لازم است مورد
سیروس جعفری ظفرابادی؛ سعید صادقی بروجردی؛ رضا صابونچی
چکیده
هدف: تبیین بهرهوری باشگاههای خصوصی استان لرستان مبتنی بر تمایز خدمات بود. روش تحقیق: روش پژوهش گرنددتئوری با رویکرد گلیزر میباشد. جامعه آماری صاحبنظران (اساتید مدیریت ورزشی) بودند. روش نمونهگیری هدفمند و معیار اشباع نظری در این روش به تعداد مصاحبهها پایان داد؛ نحوه گزینش نمونه در تکنیک نمونهگیری هدفمند از نوع گلولهبرفی/ ...
بیشتر
هدف: تبیین بهرهوری باشگاههای خصوصی استان لرستان مبتنی بر تمایز خدمات بود. روش تحقیق: روش پژوهش گرنددتئوری با رویکرد گلیزر میباشد. جامعه آماری صاحبنظران (اساتید مدیریت ورزشی) بودند. روش نمونهگیری هدفمند و معیار اشباع نظری در این روش به تعداد مصاحبهها پایان داد؛ نحوه گزینش نمونه در تکنیک نمونهگیری هدفمند از نوع گلولهبرفی/ شبکهای بود. یافتهها: در مرحله کدبندی باز 58 مفهوم استخراج شد. از بین این کدها زنجیره ارزش، شبکه ارزش و تحول سریع هر کدام با 9 فراوانی بیشترین میزان رجوع را به خود اختصاص دادند؛ در مرحله محوری 16 مقوله، دسترسی انحصاری، واسط مسلط، استاندارد اختصاصی، بازتعریف تجربه مشتری در ارتباط با باشگاه، یکپارچگی با مشتری، گستردگی افقی، هزینه پایین، تمایز، رسالت کسبوکار، دستورالعملهای اجرایی کسبوکار، ساختار صنعت، جایگاه رقابتی، اثربخشی، آماجیابی، نوآوری و دستورالعملهای اجرایی راهبردهای فرایندهای کسبوکار استخراج شد؛ در مرحله گزینشی 5 مقوله به نامهای پایبندسازی به سیستم، راهحل جامع مشتریان، بهترین محصول، دستورالعملهای اجرایی و فرایندهای انطباقی استخراج شد. نتیجهگیری: به منظور بهرهوری باشگاههای ورزشی خصوصی توجه به موارد مانند ارائه بهترین محصول، راهحل جامع مشتریان، پایبندسازی به سیستم، دستورالعملهای اجرایی و فرایندهای انطباقی از اهمیت اجرایی بالایی برخوردار است که باید بهطورجدی در راستای بهبود بهرهوری این باشگاهها مورد توجه قرار گیرد.
رضا اندام؛ رحیمه مهدیزاده؛ مژگان علیآبادی
دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1393، ، صفحه 1-13
چکیده
چکیدههدف: با توجه به نقش حیاتی ارائۀ خدمات با کیفیت در بقا و سودآوری باشگاههای ورزشی، این پژوهش با هدف مقایسۀ کیفیت خدمات، رضایمندی و وفاداری مشتریان باشگاههای آمادگی جسمانی و ایروبیک خصوصی و دولتی شهرستان سبزوار انجام شد.روششناسی: روش پژوهش حاضر علّی مقایسهای بود و جامعۀ آماری آن کلیۀ مشتریان زن باشگاههای آمادگی جسمانی ...
بیشتر
چکیدههدف: با توجه به نقش حیاتی ارائۀ خدمات با کیفیت در بقا و سودآوری باشگاههای ورزشی، این پژوهش با هدف مقایسۀ کیفیت خدمات، رضایمندی و وفاداری مشتریان باشگاههای آمادگی جسمانی و ایروبیک خصوصی و دولتی شهرستان سبزوار انجام شد.روششناسی: روش پژوهش حاضر علّی مقایسهای بود و جامعۀ آماری آن کلیۀ مشتریان زن باشگاههای آمادگی جسمانی و ایروبیک خصوصی و دولتی شهرستان سبزوار بودند. از این تعداد 341 نفر به صورت تصادفی به عنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامۀ استاندارد چین لیو (2008) استفاده شد که روایی محتوایی و صوری آن را استادان متخصص تایید کردند و پایایی ابزار از طریق ضریب آلفای کرونباخ به دست آمد (98/0=α).یافتهها: بررسی یافتههای پژوهش نشان داد که تفاوت معنیداری بین کیفیت ارائۀ خدمات و مولفههای آن از جمله اعتماد، پاسخگویی، اطمینان و همدلی در باشگاههای خصوصی و دولتی وجود دارد (05/0α≤). همچنین بین رضایتمندی مشتریان از باشگاه و مولفههای ظاهر باشگاه، پرسنل، راحتی و تسهیلات و تجهیزات تفاوت معنیداری مشاهده شد (05/0α≤). همچنین یافتهها در مولفۀ وفاداری و نیز خردهمقیاسهای آن (نگرشی و رفتاری) تفاوت معنیداری بین مشتریان باشگاهها نشان دادند (05/0α≤).نتیجهگیری: با عنایت به یافتههای پژوهش حاضر، ضروری است تا مسئولان و مدیران در جهت تحقق رضایت بیشتر مشتری و سودآوری مستمر باشگاههای آمادگی جسمانی و ایروبیک خصوصی و دولتی، با تعهد به قولهای داده شده و ارائۀ خدمات ملموستر به مشتریان شرکتکننده، نقش بارزتری را به منظور ارتباط بهتر با مشتری ایفا کنند.واژههای کلیدی: بازاریابی ورزشی، خدمات، باشگاههای ورزشی، مشتریان
عبدالمجید دوراندیش؛ علیرضا الهی؛ حسین پورسلطانی زرندی
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1391، ، صفحه 87-98
چکیده
چکیدههدف: بازاریابی از مهمترین و پیچیدهترین وظایف سازمانهای ورزشی است. در این میان رضایتمندی مشتری نقطه آغاز برقراری یک رابطه طولانیمدت بین سازمان و مشتریانشان است. از اینرو، در این پژوهش به پیشبینی تمایل برای حضور مجدد مشتریان باشگاههای پرورش اندام با سنجش مولفههای رضایتمندی پرداخته شده است.روششناسی: با استفاده ...
بیشتر
چکیدههدف: بازاریابی از مهمترین و پیچیدهترین وظایف سازمانهای ورزشی است. در این میان رضایتمندی مشتری نقطه آغاز برقراری یک رابطه طولانیمدت بین سازمان و مشتریانشان است. از اینرو، در این پژوهش به پیشبینی تمایل برای حضور مجدد مشتریان باشگاههای پرورش اندام با سنجش مولفههای رضایتمندی پرداخته شده است.روششناسی: با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، تعداد 350 پرسشنامه را مشتریان باشگاههای پرورش اندام استان فارس تکمیل کردند که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای جمعآوری دادههای پژوهش از دو پرسشنامه رضایتمندی لیو (2008)، و تمایل به حضور مجدد لیم (2006) استفاده شد.یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد، رابطه مثبت و معنیداری بین تمامی مولفههای رضایتمندی مشتریان و تمایل حضور مجدد مشتریان وجود دارد. همچنین تمامی مولفههای رضایتمندی مشتری پیشبینهای معنیداری برای تمایل حضور مجدد مشتریان بودند.نتیجهگیری: بنابراین، مدیران باشگاههای ورزشی باید توجه بیشتری به راحتی مشتریان باشگاههای ورزشی داشته باشند تا بدین وسیله موجب افزایش تعداد مراجعه مشتریان شوند.واژههای کلیدی: بازاریابی خدمات، رضایتمندی، تمایل حضور مشتری، باشگاههای ورزشی.