سپیده شبانی؛ مهرعلی همتی نژاد؛ شهرام شفیعی؛ رسول فرجی؛ بهبود یاریقلی
چکیده
هدف: به منظور بهبود جو استادیومهای فوتبال و افزایش لذت تماشای بازی برای تماشاگران، لازم است طیف وسیعی از سازمانها در جهت ارتقای آداب حضور در استادیومها با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند. ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف شناسایی سازمانها و نهادهای نقشآفرین در توسعهی فرهنگ و آداب حضور در استادیومهای فوتبال ...
بیشتر
هدف: به منظور بهبود جو استادیومهای فوتبال و افزایش لذت تماشای بازی برای تماشاگران، لازم است طیف وسیعی از سازمانها در جهت ارتقای آداب حضور در استادیومها با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند. ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف شناسایی سازمانها و نهادهای نقشآفرین در توسعهی فرهنگ و آداب حضور در استادیومهای فوتبال ایران با هدف ارتقای امنیت آنها انجام شده است.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع اکتشافی و روش تحقیق کیفی از نوع تحلیل محتوای عرفی بود. سیزده مصاحبهی نیمهساختاریافته عمیق با متخصصان حوزه مدیریت و جامعهشناسی ورزشی، تا رسیدن به حد اشباع نظری، انجام شد. دادههای به دست آمده با استفاده از کدگذاری باز و محوری تجزیه و تحلیل شدند. اعتبار کدگذاریها نیز با بازبینی و کنترل صحت کدهای استخراج شده و کدگذاری مجدد مصاحبهها توسط دو نفر متخصص همکار مورد تأیید قرار گرفت.یافتهها: نتایج نشان داد وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون فوتبال، باشگاههای فرهنگی- ورزشی و مجموعه پلیس و نیروهای انتظامی به عنوان متولیان مستقیم و مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، رسانهها، نهاد مذهب، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری، خانوادهها، شهرداریها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمانهای مردم نهاد و چهرههای سرشناس به عنوان متولیان غیرمستقیم میتوانند در الگوسازی فرهنگی و توسعه آداب حضور افراد در استادیومهای فوتبال دخیل باشند.نتیجهگیری: تعامل و اتحاد استراتژیک و ارتباطات شبکه ای سازمانها و نهادهای شناسایی شده در این پژوهش میتواند به واسطه توسعه فرهنگ و آداب حضور افراد در استادیومهای فوتبال، سطح خشونت و پرخاشگری تماشاگران و سایر افراد حاضر در استادیومها را کاهش داده و از وقوع حوادث امنیتی پیشگیری نماید.
منصوره ارزشمند؛ مسعود نادریان؛ علی محمد صفانیا؛ ابوالفضل فراهانی
چکیده
هدف: هدف از این تحقیق طراحی مدل ساختاری تفسیری مدیریت تنوع ادارات کل تربیتبدنی دانشگاههای پیامنور ایران کشور بوده است.روششناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش آمیخته متوالی (کیفی-کمی) است. جامعه آماری این پژوهش در بخش اول شامل پژوهشهای موجود و قابل دسترس در پایگاههای علمی معتبر در زمینه مدیریت تنوع و در بخش دوم مدیران ...
بیشتر
هدف: هدف از این تحقیق طراحی مدل ساختاری تفسیری مدیریت تنوع ادارات کل تربیتبدنی دانشگاههای پیامنور ایران کشور بوده است.روششناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش آمیخته متوالی (کیفی-کمی) است. جامعه آماری این پژوهش در بخش اول شامل پژوهشهای موجود و قابل دسترس در پایگاههای علمی معتبر در زمینه مدیریت تنوع و در بخش دوم مدیران و کارکنان ادارات کل تربیتبدنی پیامنور کشور بوده است. نمونهگیری با روش هدفمند انجامشده است. شناسایی عوامل موردنظر با روش فراترکیب و تعیین روابط میان آنها به کمک مدلسازی ساختاری تفسیری انجامشده است.یافتهها: نتایج بیانگر آن بود که مدیریت تنوع میتواند در چهار سطح طبقهبندی شود بر این اساس که در سطح اول عوامل اجتماعی (قانونگذاری، وضعیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی)، در سطح دوم عوامل سازمانی (سیاستها و رویههای مدیریت سازمانی)، در سطح سوم عوامل گروهی (چیدمان گروه کاری، ادغام تفاوتها، برخورد عادلانه، ورود به تصمیمگیری) و سطح چهارم عوامل فردی (خصوصیات فردی، نگرانی هویتی، پذیرش استانداردهای عملکردی، خودکارآمدی، عدم تجانس کارکنان، هویت گروه کاری، انگیزه کاری درونی و بیرونی، نوآوری، اثربخشی و بهزیستی) قرارگرفته است.نتیجهگیری: تنوع کارکنان در سطوح مختلف اجتماعی، سازمانی، گروهی و فردی توسط سیاستگذاران و مدیران منابع انسانی موردتوجه قرار گیرد و بر تأثیرات بالقوه مدیریت تنوع اثربخش تمرکز بیشتری شود.
محسن طیبی؛ امیر حسام رحیمی؛ میرحسن سیدعامری
چکیده
هدف: هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی نقش فرهنگ در پیشگیری از شرطبندی در ورزش بود.روششناسی: روش انجام تحقیق توصیفی از نوع تحلیلی و از لحاظ هدف کاربردی بود که به روش میدانی اجرا شد. ﺟﺎﻣﻌﺔ آﻣﺎری ﺗﺤﻘﻴﻖ شامل متخصصین مرتبط با حوزههای فرهنگ و ورزش، (اساتید و دانشجویان دکتری در رشتههای تحصیلی علوم اجتماعی، تربیتی، فرهنگی، ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی نقش فرهنگ در پیشگیری از شرطبندی در ورزش بود.روششناسی: روش انجام تحقیق توصیفی از نوع تحلیلی و از لحاظ هدف کاربردی بود که به روش میدانی اجرا شد. ﺟﺎﻣﻌﺔ آﻣﺎری ﺗﺤﻘﻴﻖ شامل متخصصین مرتبط با حوزههای فرهنگ و ورزش، (اساتید و دانشجویان دکتری در رشتههای تحصیلی علوم اجتماعی، تربیتی، فرهنگی، جامعهشناسی، روانشناسی، علوم ورزشی و علوم دینی) بودند که تعداد 217 نفر بهعنوان نمونه تحقیق به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساختهای بود که روایی صوری و محتوی آن ضمن بررسی دقیق متون و ادبیات تحقیق، پس از نظرخواهی از اساتید و متخصصین تایید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (94/0) محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد) و روشهای آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم) استفاده شد. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد مهمترین نقشهای فرهنگ در پیشگیری از شرطبندی به ترتیب شامل ارزشهای بنیادین (90/0)، جامعهپذیری و کنترل رفتار (89/0)، هویتبخشی (86/0)، ایجاد تغییر (82/0)، عوامل و شیوههای انگیزشی (78/0) و ایجاد ثبات اجتماعی (67/0) بودند.نتیجهگیری: با توجه به یافتههای تحقیق میتوان نتیجه گرفت با داشتن فرهنگ غنی و گسترش آن در تمامی سطوح جامعه، میتوان از شرطبندی در ورزش پیشگیری نمود.
یاسر صفار؛ سید مرتضی عظیمزاده
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر توسعه فرهنگ دوچرخه سواری در دانشگاه فردوسی مشهد انجام شد.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع «توصیفی و تحلیلی» میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان پسر (9234 نفر) دانشگاه فردوسی مشهد در نیم سال دوم تحصیلی 92-93 بود که با استفاده از فرمول کوکران 312 نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر توسعه فرهنگ دوچرخه سواری در دانشگاه فردوسی مشهد انجام شد.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع «توصیفی و تحلیلی» میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان پسر (9234 نفر) دانشگاه فردوسی مشهد در نیم سال دوم تحصیلی 92-93 بود که با استفاده از فرمول کوکران 312 نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند.یافتهها: نتایج این تحقیق نشان داد، بیش از 86 درصد دانشجویان تمایل به استفاده از دوچرخه در پردیس دانشگاه را دارند. استفاده از دوچرخه با انگیزه «فعالیت بدنی و ورزش» اولویت اول دانشجویان بود. همچنین نتایج آزمون فریدمن نشان داد، که عامل «تجهیزات و امکانات»، «سیاستهای تشویقی - حمایتی»، «برنامه های آموزشی- تبلیغاتی» به ترتیب بیشترین امتیاز را برای توسعه فرهنگ دوچرخه سواری در بین دانشجویان بدست آورند.نتیجهگیری: توجه مسئولین دانشگاه به فراهم آوردن شرایطی برای حضور دوچرخه شخصی دانشجویان در دانشگاه میتواند سبب توسعه فرهنگ دوچرخه سواری در بین دانشجویان شود. از سویی دانشگاه باید به تدوین یک برنامه جامع با مد نظر قرار دادن اولویتهای مشخص شده از سوی دانشجویان در این زمینه بپردازد تا به رونق دوچرخه سواری کمک کند.