جلیل پورزرنگار؛ ابراهیم علیدوست قهفرخی؛ حسین رجبی نوش آبادی
چکیده
هدف: با گسترش فناوری اطلاعات و ورود آن به زندگی مردم، نیازهای جدیدی از جمله توسعه ورزش در جامعه پدید آمده است؛ بنابراین هدف تحقیق، مدل رسانههای اجتماعی در توسعه ورزش همگانی است.روششناسی: این تحقیق به روش کیفی با رویکرد دادهبنیاد (اشتراوس و کوربین) انجام گرفت. اطلاعات از طریق مطالعات اسنادی و مصاحبههای نیمهساختاریافته با جامعه ...
بیشتر
هدف: با گسترش فناوری اطلاعات و ورود آن به زندگی مردم، نیازهای جدیدی از جمله توسعه ورزش در جامعه پدید آمده است؛ بنابراین هدف تحقیق، مدل رسانههای اجتماعی در توسعه ورزش همگانی است.روششناسی: این تحقیق به روش کیفی با رویکرد دادهبنیاد (اشتراوس و کوربین) انجام گرفت. اطلاعات از طریق مطالعات اسنادی و مصاحبههای نیمهساختاریافته با جامعه آماری شامل 15 نفر از اساتید و صاحبنظران آگاه به موضوع تحقیق تا رسیدن به اشباع نظری به دست آمد. روش نمونهگیری غیرتصادفی و هدفمند است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد.یافتهها: در نتیجه تجزیهوتحلیل دادهها، 5 مقوله اصلی، 20 مقوله فرعی و 162 مفهوم یا کد باز شناسایی شد. عوامل علّی: (نیروی انسانی، کاربران، ورزشکاران و تعامل افراد)؛ عوامل زمینهای: (پیشرفت فناوری، سهولت دسترسی، کثرت اطلاعات، پویایی، آزادی بیان و قیمت بهینه)؛ عوامل تأثیرگذار: (بازدارندهها، فیلترینگ)، راهبردها: (مدیریت رسانه، معرفی ورزشهای نوین، بهرهگیری از فرصتها، سرمایهگذاری، اقدامات فرهنگی - اجتماعی) و پیامدها (توسعه ورزش همگانی، مقبولیت رسانههای اجتماعی، مشارکت مردمی) معرفی شدند.نتیجهگیری: با توجه به طراحی مدل این تحقیق، بهنظر میرسد با اجرای الگوی تحقیق و بهرهمندی از دستاوردهای آن میتوان در توسعه ورزش همگانی از طریق رسانههای اجتماعی بهره برد.
علیرضا نظری؛ رضا اندام؛ حسن بحرالعلوم؛ حسین عیدی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی مدل فضیلت سازمانی در سازمانهای ورزشی بود.روش شناسی: روش تحقیق پژوهش حاضر کیفی و با ماهیت اکتشافی بنیادی بود. از طریق روش نمونهگیری گلوله برفی و بر اساس مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته با 17 نفر از خبرگان دانشگاهی و افراد صاحب نظر، دادههای تحقیق جمعآوری شد و بر اساس نظریه داده بنیاد ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی مدل فضیلت سازمانی در سازمانهای ورزشی بود.روش شناسی: روش تحقیق پژوهش حاضر کیفی و با ماهیت اکتشافی بنیادی بود. از طریق روش نمونهگیری گلوله برفی و بر اساس مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته با 17 نفر از خبرگان دانشگاهی و افراد صاحب نظر، دادههای تحقیق جمعآوری شد و بر اساس نظریه داده بنیاد و با رویکرد کلاسیک دادهها کدگذاری و تجزیهوتحلیل شدند و درنهایت مدل زمینهای بر اساس رویکرد کلاسیک گلیزر (1992) طراحی شد. روش ﺟﻤﻊآوری اﻃﻼﻋﺎت، ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ پژوهشهای پیشین و ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﻋﻤﻴﻖ و ﺑﺎز بود. در جهت سنجش اعتبار، انتقال و تأییدپذیری، یافتههای ﭘﮋوﻫﺶ را ﺑﺮای مشارکتکنندگان اراﺋﻪ و ﻣﺘﻦ ﻧﻈﺮﻳﻪ ﺗﻮﺳﻂ آنها ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و ﻧﻘﻄﻪ ﻧﻈﺮات آنها اﻋﻤﺎل ﺷﺪ. روش مورداستفاده برای قابلیت اعتماد، روش توافق درون موضوعی که میانگین میزان توافق درون موضوعی 82/0 گزارش شد.یافته ها: نتایج نشانداد، با طبقهبندی 42 مفهوم بهدستآمده، 13 مقوله فرعی شکل گرفت که در مرحله کدگذاری نظری در 4 مقوله اصلی عوامل سازمانی، عوامل فردی، عوامل اجتماعی و عوامل شغلی طبقهبندی گردید.نتیجه گیری: درنهایت، مشخص شد که میتوان با الگوسازی این مدل نسبت به تعیین شاخصهای ارتقا فضیلت سازمانی در سازمانهای ورزشی اقدام کرد.
داود صالح نیا؛ میرحسن سیدعامری
چکیده
هدف: بهبود برند منابع انسانی و تصویر سازمانی ناشی از آن، کارکنان متعهد را شکل خواهد داد و نهایتا بهبود عملکرد سازمان، سهم بازار و جایگاه رقابتی را منجر خواهد شد. برند و شهرت منابع انسانی از جمله عوامل اصلی شکلدهی به مزیت های رقابتی پایدار برای سازمان ها میباشد. پژوهشگر در این تحقیق سعی داشته به تدوین مدل مدیریت برند منابع انسانی ...
بیشتر
هدف: بهبود برند منابع انسانی و تصویر سازمانی ناشی از آن، کارکنان متعهد را شکل خواهد داد و نهایتا بهبود عملکرد سازمان، سهم بازار و جایگاه رقابتی را منجر خواهد شد. برند و شهرت منابع انسانی از جمله عوامل اصلی شکلدهی به مزیت های رقابتی پایدار برای سازمان ها میباشد. پژوهشگر در این تحقیق سعی داشته به تدوین مدل مدیریت برند منابع انسانی در اماکن ورزشی شمالغرب کشور بپردازد.روششناسی: پژوهش حاضر از منظر هدف، کاربردی محسوب میشود. روش تحقیق مورد نظر توصیفی از نوع مطالعات علی است که بصورت میدانی به مرحله اجرا درآمد. در پایان این مرحله مدل مدیریت برند منابع انسانی در اماکن ورزشی شمالغرب کشور کشور تدوین شد. جامعه آماری شامل 1267 مدیر و کارکنان اماکن ورزشی (سالن، مجموعه ورزشی، استخر، استادیوم و ...) استانهای آذربایجانشرقی، آذربایجان غربی و اردبیل میباشد. روش نمونهگیری این تحقیق تصادفی طبقهای بوده و نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان به تعداد 350 تعیین شد. در این تحقیق برای مدلسازی و بررسی آن از روش تحلیل مسیر استفاده شد. تجزیه و تحلیلها توسط نرم افزار SPSS صورت پذیرفت. همچنین برای مدلسازی مدیریت برند منابع انسانی در اماکن ورزشی شمال غرب کشور از معادلات ساختاری با نرمافزار AMOS استفاده شد.یافتهها: بر اساس نتایج پژوهش سیاست ها، و اقدامات ذیل بر شکل گیری برند منابع انسانی تاثیرگذار است: ارزش پیشنهادی استخدام، ارتباطات برند، برند کارکنان، برند سازمان و محصولات.نتیجهگیری: مدیران اماکن ورزشی برای بهبود وضعیت مدیریتی خود باید به مولفههای مدیریت منابع انسانی توجه نمایند.
طهماسب شیروانی؛ محمد احسانی؛ هاشم کوزه چیان؛ مجتبی امیری
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر طراحی مدل شایستگیهای مدیران بازاریاب ورزشیبا استفاده از نظریه داده بنیاد بود. روششناسی: روش تحقیق حاضر کیفی بوده و با ماهیت اکتشافی- بنیادی انجام گرفت جامعه تحقیق شامل اساتید مدیریت ورزشی، مدیران عامل و بازاریابان باشگاههای فوتبال لیگ برتر ایران، اعضای کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال بودند. ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر طراحی مدل شایستگیهای مدیران بازاریاب ورزشیبا استفاده از نظریه داده بنیاد بود. روششناسی: روش تحقیق حاضر کیفی بوده و با ماهیت اکتشافی- بنیادی انجام گرفت جامعه تحقیق شامل اساتید مدیریت ورزشی، مدیران عامل و بازاریابان باشگاههای فوتبال لیگ برتر ایران، اعضای کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال بودند. بر اساس روش نظریة داده بنیاد، مصاحبهها پس از کدگذاری تجزیه و تحلیل شدند.یافتهها: در مجموع 682 کد اولیه از تجزیه و تحلیل 17 مصاحبه بدست آمد. بعد از استخراج کدهای مشابه، 109 کد باز متمایز مشخص گردید. 109 کد باز استخراج شده از مصاحبهها در 23 گروه کدمحوری شامل شخصیتی، رفتاری، ارزشی، هوش سازمانی، هوش هیجانی، هوش استراتژیکی، هوش رقابتی، هوش تجاری، هوش اخلاقی، هوش فرهنگی، هوش سیاسی، هوش اجتماعی، مدیریتی، دانشی، ورزشی، مهارتی، مدیریت آمیخته بازاریابی، مدیریت مشتریان، مدیریت فروش، مدیریت برند، بخشبندی بازار، بازاریابی جهانی، تحقیقات بازاریابی و بازاریابی اسلامی- اخلاقی قرار گرفتند. کدهای محوری در 4 گروه کد انتخابی شامل شایستگیهای پایه، هوشی، حرفهای و عملیاتی دستهبندی شدهاند. در نهایت مدل تحقیق بهصورت هرمی (شامل 4 سطح) طراحی گردید.نتیجهگیری: مدل ارائه شده در این تحقیق میتواند بهعنوان ابزاری مناسب جهت شناسایی شایستگیهای مدیران بازاریاب ورزشی باشگاههای فوتبال مورد استفاده قرار گیرد.