علیرضا الهی؛ فرهاد فتحی
چکیده
هدف:تماشاگران مانند ورزشکاران از مشتریان اصلی ورزش هستند که انگیزه حضور آنها در رقابتهای ورزشی بسیار مهم است. از این رو، تعیین انگیزههای حضور تماشاگران ایرانی در لیگ جهانی والیبال و رابطه آن با سابقه، میزان و حضور مجدد هدف پژوهش حاضر قرار گرفت.روششناسی: پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری آن کلیه تماشاگران تیم ملی ...
بیشتر
هدف:تماشاگران مانند ورزشکاران از مشتریان اصلی ورزش هستند که انگیزه حضور آنها در رقابتهای ورزشی بسیار مهم است. از این رو، تعیین انگیزههای حضور تماشاگران ایرانی در لیگ جهانی والیبال و رابطه آن با سابقه، میزان و حضور مجدد هدف پژوهش حاضر قرار گرفت.روششناسی: پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری آن کلیه تماشاگران تیم ملی ایران که در بازی ایران مقابل ایتالیا از سری مسابقات مقدماتی لیگ جهانی والیبال (2014) حضور داشتند. بر اساس جدول کرجسی و مورگان 372 نفر از تماشاگران جزء نمونه آماری قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه انگیزه حضور الهی (1391) و حضور مجدد لیم (2006) بود که روایی آن مورد تایید 8 نفر از متخصصان مدیریت ورزشی قرار گرفت. ضریب پایایی با آلفا کرونباخ به ترتیب 87/0 و 70/0 تایید شد. از آزمونهای دوجملهای، همبستگی پیرسون، رگرسیون ساده و چندگانه برای تحلیل دادهها استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد انگیزههای حضور فقط با متغیر تمایل به حضور مجدد رابطه معنیداری داشته و مولفههای انگیزه قابلیت پیشبینی تمایل به حضور مجدد (30 درصد) را دارند.نتیجهگیری: بر اساس یافتههای مطالعه هر چه مدیران بر عوامل انگیزشی تماشاگران تاکید و آن را تقویت نمایند میتوانند انتظار داشته باشند زمینه حضور و قصد حضور آتی تماشاگران افزایش یابد.
موسی علیزاده؛ مهرداد محرمزاده؛ علیرضا الهی
چکیده
هدف: امروزه یکی از عمومیترین راهبردهایی که توسط سازمانها توسعه یافته است اجرای برنامههای وفاداری برای حفظ مشتریان میباشد. از این رو پژوهش حاضر به این سؤال پاسخ داده است که کدام یک از انواع وفاداری نگرشی یا رفتاری قابلیت پیشبینی بالاتری برای رفتار خرید تماشاگران است؟روششناسی: به دلیل عدم دسترسی به پایگاههای ...
بیشتر
هدف: امروزه یکی از عمومیترین راهبردهایی که توسط سازمانها توسعه یافته است اجرای برنامههای وفاداری برای حفظ مشتریان میباشد. از این رو پژوهش حاضر به این سؤال پاسخ داده است که کدام یک از انواع وفاداری نگرشی یا رفتاری قابلیت پیشبینی بالاتری برای رفتار خرید تماشاگران است؟روششناسی: به دلیل عدم دسترسی به پایگاههای مربوط به کلیه تماشاگران باشگاه تراکتورسازی، تماشاگرانی که برای تماشای مسابقهی این تیم در استادیوم یادگار امام تبریز حضور یافتند، به عنوان نمونه در دسترس در نظر گرفته شدند. روش تحقیق برای انجام این پژوهش، به لحاظ هدف کاربردی و بر اساس نحوه گردآوری دادهها به روش همبستگی بود که در آن با استفاده از روشهای تعیین همبستگی و نیز پیشبینی (رگرسیون) هدف مذکور محقق شد. ابزار جمعآوری دادهها در این پژوهش دو پرسشنامه وفاداری(ماهونی،2000) و رفتار خرید(کیم،2008) بود. جهت تحلیل دادههای آماری از دو روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد، رابطه مثبت و معنیداری بین وفاداری نگرشی و رفتاری با رفتار خرید تماشاگران وجود دارد (01/0>p و 43/0=r و 16/0=r). همچنین مؤلفهی وفاداری نگرشی دارای قابلیت پیشبینی بیشتری (18 درصد) نسبت به وفاداری رفتاری (2 درصد) برای رفتار خرید تماشاگران است.نتیجه گیری: از آنجا که مقدار وفاداری نگرشی بیشتر از وفاداری رفتاری بدست آمد مدیران باشگاه باید شرایط حضور راحتتر تماشاگران در ورزشگاه و دسترسی آسان آنها به اطلاعات و وقایع حول باشگاه را فراهم نمایند تا این وفاداری بالقوه یا همان وفاداری نگرشی تماشاگران منجر به وفاداری در عمل شود و در نتیجهی آن باعث رفتار خرید با همه مؤلفههایش شوند تا سودی نصیب سازمان شود و نیاز مشتریان تأمین شود.
فرهاد فتحی؛ علیرضا الهی؛ مرجان صفاری
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 185-200
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی و آزمون مدل تأثیر نوستالژی بر تمایل به خرید هواداران فوتبال است. روششناسی: روش تحقیق از نوع همبستگی است. با توجه به تعداد قابل کفایت برای فرضیهآزمایی و مدلسازی (بیش از 150 نفر) تعداد 350 نفر (دانشجویان دانشگاه خوارزمی) از هواداران علی کریمی (شخصیت نوستالژی) به صورت هدفمند و در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی و آزمون مدل تأثیر نوستالژی بر تمایل به خرید هواداران فوتبال است. روششناسی: روش تحقیق از نوع همبستگی است. با توجه به تعداد قابل کفایت برای فرضیهآزمایی و مدلسازی (بیش از 150 نفر) تعداد 350 نفر (دانشجویان دانشگاه خوارزمی) از هواداران علی کریمی (شخصیت نوستالژی) به صورت هدفمند و در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای نوستالژی برانگیخته (پاسکال 2002)، شخصیت نوستالژیکی (مییر 2010)، تأثیرپذیری نوستالژیکی (روتلج 2009) و تمایل به خرید (مییر 2010) بود. برای برانگیختن نوستالژی هواداران، فیلم نوستالژیک علی کریمی برای آنها پخش و سپس پرسشنامه توزیع و جمعآوری شد. روایی فیلم و پرسشنامه توسط متخصصان علمی و رسانهای تأیید شد. برای تحلیل یافتهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار لیزرل استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان که سازه پژوهش برازش مطلوبی دارد. همچنین برای آشنایی با شخصیت نوستالژیکی (36/5=t و 29/0=β) و تأثیرپذیری نوستالژیکی (91/8=t و 54/0=β) رابطه علی معناداری با نوستالژی برانگیخته مشاهده شد. علاوه بر این نوستالژی برانگیخته رابطه علی معناداری با تمایل به خرید هواداران داشت (93/10=t و 63/0=β). نتیجهگیری: بر اساس یافتهها پیشنهاد میشود در روشهای صحهگذاری بازاریابی ورزشی از شخصیت-های با وجهه نوستالژیک بالا برای برانگیختن هواداران استفاده شود.