مهدی سلیمی؛ امیرحسین لباف
چکیده
هدف: مطالعه حاضر با هدف طراحی الگوی توسعه مدیریت سبز اماکن و تاسیسات ورزشی بر اساس نظریه پردازی داده بنیاد انجام شد.
روششناسی: پژوهش به روش داده بنیاد انجام شد. جامعه پژوهش، اعضای هیئت علمی دانشگاه در رشتههای مدیریت ورزشی و محیط زیست و مدیران ارشد اماکن و تاسیسات ورزشی بودند. نمونهگیری با استفاده از اصل اشباع نظری 15 تن بود ...
بیشتر
هدف: مطالعه حاضر با هدف طراحی الگوی توسعه مدیریت سبز اماکن و تاسیسات ورزشی بر اساس نظریه پردازی داده بنیاد انجام شد.
روششناسی: پژوهش به روش داده بنیاد انجام شد. جامعه پژوهش، اعضای هیئت علمی دانشگاه در رشتههای مدیریت ورزشی و محیط زیست و مدیران ارشد اماکن و تاسیسات ورزشی بودند. نمونهگیری با استفاده از اصل اشباع نظری 15 تن بود که به صورت هدفمند و با روش گلوله برفی انتخاب شدند .جمع آوری دادهها با مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد. برای سنجش روایی از 4 معیار اعتبارپذیری، تعمیم پذیری، اطمینان پذیری و تأییدپذیری استفاده شد. برای سنجش پایایی از توافق درون موضوعی استفاده شد که 91/0 بود.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که توجه به شرایط علی، زمینه، شرایط مداخلهگر، پدیده و راهبردهای ارئه شده در الگوی پژوهش موجب پیامدهای مهمی مانند بهبود فرهنگی، افزایش اعتبار بین المللی، بهبود وضعیت مالی، بهبود زیرساختها، بهبود وضعیت اجتماعی و حفظ منابع طبیعی میشود.
نتیجهگیری: پیشنهاد میشود نتایج و الگوی ارائه شده در پژوهش حاضر که شامل شرایط علی، زمینه، شرایط مداخلهگر، پدیده و راهبردها میباشد، جهت توسعه مدیریت سبز اماکن و تاسیسات ورزشی در بخشهای مختلف از جمله تدوین قوانین و دستورالعملها و مدیریت نیروی انسانی مرتبط استفاده شود.
امین فردوسی پور؛ مهدی سلیمی؛ احد رضایان
چکیده
هدف: هدف این پژوهش شناسایی پیشرانهای آیندۀ باشگاههای حرفهای ورزشی (مطالعه موردی: باشگاه فولاد مبارکه سپاهان) در ایران بود.روششناسی: این پژوهش از لحاظ راهبرد هدفگذاری کاربردی و روش آن توصیفی - تحلیلی و براساس روشهای آینده پژوهی، تبیینی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را صاحبنظران حوزه دانشگاه و باشگاه فولاد مبارکه سپاهان ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش شناسایی پیشرانهای آیندۀ باشگاههای حرفهای ورزشی (مطالعه موردی: باشگاه فولاد مبارکه سپاهان) در ایران بود.روششناسی: این پژوهش از لحاظ راهبرد هدفگذاری کاربردی و روش آن توصیفی - تحلیلی و براساس روشهای آینده پژوهی، تبیینی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را صاحبنظران حوزه دانشگاه و باشگاه فولاد مبارکه سپاهان تشکیل میدادند. انتخاب این افراد به صورت هدفمند بود و تعداد آنها برابر با 20 نفر بود. جهت شناسایی موضوعات مؤثر بر آینده باشگاه سپاهان از مرور ادبیات تحقیق و همچنین مصاحبه با صاحبنظران استفاده شد و مبتنی بر آن تعداد 25 مؤلفه نهایی در ارتباط با آینده باشگاه فرهنگی ورزشی سپاهان شناسایی گردید.یافتهها: براساس یافتههای تحقیق چهار متغیر حامیان مالی باشگاه، حضور هواداران، پوشش رسانهای و درآمدزایی باشگاه در مجموع از بیشترین تاثیرپذیری و بیشترین تاثیرگذاری و همچنین بالاترین اهمیت و عدمقطعیت برخوردار بودند در نتیجه بهعنوان پیشرانهای آینده باشگاه فرهنگی ورزشی سپاهان مشخص شدند.نتیجهگیری: بررسی عوامل کلیدی مؤثر بر آینده باشگاه سپاهان حاکی از سیطره نسبی حامیان مالی باشگاه، حضور هواداران، پوشش رسانهای و درآمدزایی باشگاه بر سایر عوامل است که به نظر میرسد بیشترین نقش را در آینده باشگاه سپاهان خواهند داشت و در برنامهریزیهای بلندمدت لازم است مورد
محسن طیبی؛ محمد سلطان حسینی؛ مهدی سلیمی؛ شهرام لنجان نژادیان
چکیده
هدف: هدف از انجام این تحقیق تخمین قیمت بازیکنان لیگ حرفهای فوتبال ایران بود.روششناسی: روش انجام تحقیق با استفاده از طرح های آمیخته اکتشافی بود که تلفیقی از روشهای کیفی و کمی میباشد. جامعهی آماری تحقیق در بخش کیفی شامل مدیران، مربیان باشگاهها و کارشناسان خبره و آشنا با حوزه خرید و فروش بازیکنان بودند که چهارده ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این تحقیق تخمین قیمت بازیکنان لیگ حرفهای فوتبال ایران بود.روششناسی: روش انجام تحقیق با استفاده از طرح های آمیخته اکتشافی بود که تلفیقی از روشهای کیفی و کمی میباشد. جامعهی آماری تحقیق در بخش کیفی شامل مدیران، مربیان باشگاهها و کارشناسان خبره و آشنا با حوزه خرید و فروش بازیکنان بودند که چهارده نفر تا رسیدن به نقطه اشباع، به روش گلوله برفی انتخاب شدند. در بخش کمی نیز جامعه آماری شامل کلیهی فوتبالیستهای حاضر در لیگ حرفه ای فوتبال خلیج فارس ایران در سال های 1396-1398 بودند. ابزار تحقیق در روش کیفی شامل مصاحبه عمیق بود که پایایی آن از طریق روش بازآزمون 81 درصد محاسبه شد. دادههای مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل روش های کمی نیز از سایتهای معتبر و سازمان لیگ فوتبال ایران جمعآوری شدند. همچنین طراحی مدل از طریق شبکههای عصبی شعاعی با بهرهگیری از نرم افزار R انجام پذیرفت.یافتهها: یافتههای پژوهش در بخش کیفی نشان داد که عملکرد بازیکن، ویژگیهای شخصی، تواناییهای آنها، ویژگیهای باشگاه و عوامل ایجاد کننده حباب، در تعیین قیمت بازیکنان فوتبال مؤثر است. همچنین در بخش کمی مدلی با سه لایهی پنهان طراحی شد که کمترین میزان خطا را در پیشبینی قیمت بازیکنان داشت.نتیجهگیری: در مجموع طراحی این مدل موجب آگاهی مسئولین خرید و فروش باشگاههای فوتبال خواهند شد تا بتوانند بازیکنان با استعداد و دارای هزینه نقل و انتقال مناسب را با حداقل هزینه و سطح بالایی از قابلیت اطمینان جذب نمایند.
خاطره کرمی؛ مهدی سلیمی؛ محمد سلطان حسینی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش، به منظور ارزیابی عملکرد هیئتهای ورزشی استان اصفهان است. به کمک این مدل علاوه بر شناسایی هیئتهای کارا و ناکارا، میتوان راهبردهای مناسب را برای بهبود عملکرد شعب ناکارا و تقویت هر چه بیشتر هیئتهای کارا تدوین کرد.روششناسی: به منظور رسیدن به چارچوب و مدل پژوهش از روش ترکیبی و روش میدانی استفاده شده است. در ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش، به منظور ارزیابی عملکرد هیئتهای ورزشی استان اصفهان است. به کمک این مدل علاوه بر شناسایی هیئتهای کارا و ناکارا، میتوان راهبردهای مناسب را برای بهبود عملکرد شعب ناکارا و تقویت هر چه بیشتر هیئتهای کارا تدوین کرد.روششناسی: به منظور رسیدن به چارچوب و مدل پژوهش از روش ترکیبی و روش میدانی استفاده شده است. در این پژوهش به کمک مدل کارت امتیازی متوازن، شاخصهای ارزیابی استخراج شدند و سپس با استفاده از فرآیند تحلیل شبکهای فازی، اهمیت نسبی هر شاخص بدست آمد و با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی دادههای فازی به ارزیابی هیئتها پرداخته شد.یافتهها: یافتهها حاکی از آن است که روش ترکیبی استفاده شده، نتایج مشابه با روش ترکیبی کارت امتیازی متوازن و تحلیل پوششی دادههای فازی دارد. به عبارت دیگر، تحلیل شبکه ای فازی توانسته است ضمن تقویت روش ترکیبی گذشته، اطمینان بیشتری به نتایج ببخشد. ضمن اینکه بر مبنای نتایج؛ هیئتهای تکواندو، شطرنج و دومیدانی، دارای رتبۀ تقریباً برابر در فرآیند ارزیابی عملکرد هیئتها هستند.نتیجهگیری: به منظور ارزیابی عملکرد هیئتهای ورزشی استان اصفهان بهتر است، از روشهای ترکیبی استفاده شود. با توجه به اینکه در این پژوهش مشخص شده است، دادههای ارزیابی با استفاده از پرسشنامههای مناسب استخراج شدهاند و چون نتایج نسبی به دست آمده است، باید دادهها شکل فازی به خود بگیرند و اثر قضاوتهای ناقص ناشی از روشهای کمی تنها یا روشهای کیفی تنها را با ترکیب روشها از بین برد.
محبوبه خداپرست؛ محمد سلطان حسینی؛ مهدی سلیمی
چکیده
هدف: هدف تحقیق بررسی فرارمالیاتی ورزشکاران و مربیان حرفهای با تاکید بر عوامل فرهنگی، فناوری، و دولتی و قانونی بود.روش شناسی: هدف تحقیق کاربردی و روش آن توصیفی بود. محدوده مطالعاتی پژوهش، شهر اصفهان و نمونه آماری به صورت تمامشمار و در دسترس انتخاب شد و شامل 119 نفر از ورزشکاران و مربیان حرفهای، مدیران عامل و معاونین باشگاههای ...
بیشتر
هدف: هدف تحقیق بررسی فرارمالیاتی ورزشکاران و مربیان حرفهای با تاکید بر عوامل فرهنگی، فناوری، و دولتی و قانونی بود.روش شناسی: هدف تحقیق کاربردی و روش آن توصیفی بود. محدوده مطالعاتی پژوهش، شهر اصفهان و نمونه آماری به صورت تمامشمار و در دسترس انتخاب شد و شامل 119 نفر از ورزشکاران و مربیان حرفهای، مدیران عامل و معاونین باشگاههای ورزش حرفهای، و اساتید مدیریت ورزشی و اقتصاد بود. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه محقق ساخته، شامل 20 سوال بود، که روایی صوری و محتوایی آن توسط اساتید مدیریت ورزشی و اقتصاد تایید شد، و آلفای کرونباخ آن 89/0 به دست آمد. برای تحلیل دادهها از رگرسیون چندگانه گام به گام، آزمون t تک نمونهای و آزمون فریدمن استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد گویههای عدم گسترش فرهنگ مالیاتی، در میان عوامل فرهنگی، ناتوانی تکنولوژیکی در شناسایی و ثبت صحیح مؤدیان مالیاتی، در میان عوامل فناوری و نرخهای بالای مالیاتی برای ورزشکاران و مربیان، در میان عوامل دولتی و قانونی مهمترین عوامل از نظر پاسخدهندگان بودند.نتیجه گیری: با توجه به تاثیرگذار بودن هر سه مؤلفه تحقیق، مسئولین میتوانند از روشهای مختلفی مانند گسترش تبلیغات سراسری برای افزایش فرهنگ مالیاتی، استفاده از تکنولوژیهای به روز برای ثبت اطلاعات مالی، و تعدیل نرخهای مالیاتی برای ورزشکاران و مربیان تا حدودی با پدیده فرارمالیاتی در ورزش مقابله کنند.
جهانگیر سلیمانی دامنه؛ سید احمد نژاد سجادی؛ مهدی سلیمی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویتبندی شاخصهای ارزیابی عملکرد ادارات ورزش و جوانان استانهای کشور، از دیدگاه صاحبنظران و با استفاده از مدل AHPبود.روششناسی: روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و جامعه آماری شامل اساتید مدیریت ورزشی دانشگاههای دولتی شهر تهران بود (186=N). با در نظر گرفتن تعداد مورد نیاز تصمیمگیری در مدل AHP، در ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویتبندی شاخصهای ارزیابی عملکرد ادارات ورزش و جوانان استانهای کشور، از دیدگاه صاحبنظران و با استفاده از مدل AHPبود.روششناسی: روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و جامعه آماری شامل اساتید مدیریت ورزشی دانشگاههای دولتی شهر تهران بود (186=N). با در نظر گرفتن تعداد مورد نیاز تصمیمگیری در مدل AHP، در یک نمونهگیری تصادفی 60 نفر از افراد جامعه به عنوان نمونه انتخاب شد. جهت شناسایی شاخصها، پرسشنامه اولیهای با مرور ادبیات و پیشینه تهیه و طی دو مرحله در اختیار افراد نمونه قرار داده شد. پس از جمعآوری و جمعبندی نظرات، پرسشنامه با پنج معیار و 26 زیرمعیار، نهایی و تایید گردید.یافتهها: با استفاده از ماتریس مقایسات زوجی AHP، دیدگاه افراد نمونه اخذ و وزن شاخصها، تعیین شد. بر اساس نتایج بودجه با ارزش عددی (67725/0) و توسعه زیر ساختها با ارزش (53921/0)، به ترتیب در میان شاخصهای ورودی و خروجی، اولویت اول را به خود اختصاص دادند.نتیجهگیری: به طور کلی، با توجه به نتایج به مدیران ادارات توصیه میگردد در راستای بهبود ظرفیت عملکردی سازمان، استفاده بهینه از بودجه و بویژه بودجه عمرانی، با هدف توسعه زیرساختهای ورزش را مورد توجه قرار دهند.