مهدی خطیب زاده؛ هاشم کوزه چیان؛ افشار هنرور؛ حسین صادقی سقدل
چکیده
هدف: حضور تماشاگران در رویدادهای ورزشی سبب تولید درآمد اقتصادی بالایی میشود و از عواملی که تاثیر بسزایی در حضور تماشاگران دارد کیفیت خدمات مجموعۀ ورزشی است. از این رو، هدف این پژوهش بررسی عوامل مختلف موثر بر کیفیت خدمات استادیوم آزادی بود.روش شناشی: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است. نمونهی آماری ...
بیشتر
هدف: حضور تماشاگران در رویدادهای ورزشی سبب تولید درآمد اقتصادی بالایی میشود و از عواملی که تاثیر بسزایی در حضور تماشاگران دارد کیفیت خدمات مجموعۀ ورزشی است. از این رو، هدف این پژوهش بررسی عوامل مختلف موثر بر کیفیت خدمات استادیوم آزادی بود.روش شناشی: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است. نمونهی آماری این پژوهش 265 نفر از تماشاگرانی بودند که در دیدار دو تیم فوتبال استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه آزادی تهران حضور داشتند. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق برگرفته مربوط به پرسشنامۀ رسالۀ دکتری شانکدر دانشگاه اوهایو است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصین مدیریت ورزشی مورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت (89/0=α). برای تجزیه و تحلیل دادهها از بستهی نرم افزاری SPSS 16 به منظور توصیف متغیرها و آزمون فرضیههای تحقیق (در سطح معناداری 05/0) و نرم افزار لیزرل جهت انجام تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد.یافته ها: نتایج تحلیل عاملی نشان داد متغیرهای محیط مجموعه ورزشی (با بار عاملی 85/0)، تعامل کارکنان مجموعۀ ورزشی (با بار عاملی 73/0)، قیمت محصولات و خدمات (با بار عاملی 71/0) و کیفیت دسترسی به مجموعۀ ورزشی (با بار عاملی 57/0) تاثیر معنیداری روی کیفیت خدمات مجموعۀ ورزشی داشتند. نتایج آزمون فریدمن نیز نشان داد متغیرهای دسترسی به مجموعۀ ورزشی (با میانگین رتبۀ 37/3)، تعامل کارکنان (با میانگین رتبۀ 22/2)، محیط مجموعۀ ورزشی (با میانگین رتبۀ 26/2) و قیمت محصولات و خدمات (با میانگین رتبۀ 16/2) بهترتیب مهمترین عوامل موثر بر کیفیت خدمات مجموعۀ ورزشی آزادی بودند.نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده میتوان گفت از دیدگاه تماشاگران محیط مجموعۀ ورزشی بیشترین تاثیر را روی کیفیت خدمات در استادیوم آزادی دارد که باید بیش از سایر متغیرها به آن توجه نمود
مهدی خطیب زاده؛ هاشم کوزه چیان؛ افشار هنرور؛ حسین صادقی سقدل
چکیده
هدف: بحث کیفیت خدمات، رضایتمندی و تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی همواره موضوعی بحث انگیز بوده است. از این رو هدف این پژوهش بررسی رابطهی کیفیت خدمات با رضایتمندی و تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی بود.روش شناسی: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است. نمونهی آماری این پژوهش 265 نفر از گردشگرانی بودند که ...
بیشتر
هدف: بحث کیفیت خدمات، رضایتمندی و تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی همواره موضوعی بحث انگیز بوده است. از این رو هدف این پژوهش بررسی رابطهی کیفیت خدمات با رضایتمندی و تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی بود.روش شناسی: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است. نمونهی آماری این پژوهش 265 نفر از گردشگرانی بودند که در دیدار دو تیم فوتبال استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه آزادی تهران حضور داشتند. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق برگرفته از پرسشنامهای است که شانک در رسالهی دکتری خویش در دانشگاه اوهایو مورد استفاده قرار داده است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصین مدیریت ورزشی و روایی سازه با بهره گیری از تحلیل عاملی اکتشافی مورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت (آلفای کرونباخ= 89/0). برای تجزیه و تحلیل داده ها از بستهی نرم افزاری SPSS 19 به منظور انجام آمار توصیفی و تحلیل عاملی اکتشافی و نرم افزار لیزرل جهت انجام تحلیل عاملی تاییدی و مدل سازی معادله ساختاری (SEM) استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد رضایتمندی در رابطهی بین کیفیت خدمات و تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی نقش میانجی ندارد. علاوه بر این، اگرچه رضایتمندی (با ضریب اثر 35/0) تاثیر معناداری روی تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی دارد؛ تاثیر کیفیت خدمات (باضریب اثر 56/0) بیشتر است. تاثیر کیفیت خدمات (با ضریب اثر 25/1) بر رضایتمندی نیز معنادار است..نتیجهگیری: با توجه به نتایج میتوان گفت با افزایش کیفیت خدمات گردشگری ورزشی و عوامل مربوط به آن میتوان سطح رضایتمندی و تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی را افزایش داد.
مهدی خطیبزاده؛ هاشم کوزهچیان؛ افشار هنرور
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 169-184
چکیده
هدف: بحث کیفیت خدمات، رضایتمندی و تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی همواره موضوعی بحثانگیز بوده است. از اینرو هدف این پژوهش بررسی رابطة کیفیت خدمات با رضایتمندی و تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی بود.روششناسی: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است. نمونة آماری این پژوهش 265 نفر از گردشگرانی بودند که در دیدار ...
بیشتر
هدف: بحث کیفیت خدمات، رضایتمندی و تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی همواره موضوعی بحثانگیز بوده است. از اینرو هدف این پژوهش بررسی رابطة کیفیت خدمات با رضایتمندی و تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی بود.روششناسی: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است. نمونة آماری این پژوهش 265 نفر از گردشگرانی بودند که در دیدار دو تیم فوتبال استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه آزادی تهران حضور داشتند. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق برگرفته از پرسشنامهای است که شانک در رساله دکتری خویش در دانشگاه اوهایو مورد استفاده قرار داده است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصین مدیریت ورزشی و روایی سازه با بهرهگیری از تحلیل عاملی اکتشافی مورد تائید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت (آلفای کرونباخ= 89/0). برای تجزیه و تحلیل دادهها از بستة نرمافزاری SPSS 19 بهمنظور انجام آمار توصیفی و تحلیل عاملی اکتشافی و نرمافزار لیزرل جهت انجام تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی معادله ساختاری (SEM) استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد رضایتمندی در رابطه بین کیفیت خدمات و تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی نقش میانجی ندارد. علاوه بر این، اگرچه رضایتمندی (با ضریب اثر 35/0) تأثیر معنی داری روی تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی دارد؛ تأثیر کیفیت خدمات (با ضریب اثر 56/0) بیشتر است. تأثیر کیفیت خدمات (با ضریب اثر 25/1) بر رضایتمندی نیز معنادار است.نتیجهگیری: با توجه به نتایج میتوان گفت با افزایش کیفیت خدمات گردشگری ورزشی و عوامل مربوط به آن میتوان سطح رضایتمندی و تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی را افزایش داد.