رزگار پورمعروف؛ علی افروزه
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، بررسی میزان مشارکت گیمرهای ورزشهای الکترونیکی در فعالیتهای جسمانی و شناسایی عوامل موثر بر رفتار و تمایلات آنها نسبت به مشارکت در فعالیتهای بدنی بود.روششناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری شامل گیمرهای نسل زد (متولدین سالهای 1373 تا 1388) ساکن ایران بودند که ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، بررسی میزان مشارکت گیمرهای ورزشهای الکترونیکی در فعالیتهای جسمانی و شناسایی عوامل موثر بر رفتار و تمایلات آنها نسبت به مشارکت در فعالیتهای بدنی بود.روششناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری شامل گیمرهای نسل زد (متولدین سالهای 1373 تا 1388) ساکن ایران بودند که در ورزشهای الکترونیکی بهصورت حرفهای یا تفریحی فعالیت داشتند و حداقل یک سال تجربه مرتبط در این حوزه را دارا بودند. این افراد بهصورت در دسترس از میان سکوهای گیمینگ، انجمنهای آنلاین، باشگاههای ورزشهای الکترونیکی و سایر اجتماعات مرتبط شناسایی شدند. برای تعیین حجم نمونه، از فرمول کوکران استفاده و تعداد 408 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل دو پرسشنامه استاندارد شامل پرسشنامه تئوری رفتار برنامهریزیشده (شامل سنجش نگرش، هنجار ذهنی، کنترل رفتاری درکشده و میل رفتاری)، پرسشنامه سودمندی و لذت درکشده (برای ارزیابی برداشت کاربران از ارزشها و تجربههای خوشایند حاصل از فعالیت بدنی) و پرسشنامه محققساخته مشارکت در فعالیتهای بدنی بود. بهمنظور تحلیل دادهها، از مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) با نرمافزار PLS4 استفاده شد.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که متغیرهای کنترل رفتاری درکشده و هنجار ذهنی، تأثیر مثبت و معناداری بر تمایل بازیکنان ورزشهای الکترونیکی برای مشارکت در فعالیتهای جسمانی دارند. همچنین نگرش مثبت بازیکنان نسبت به فعالیتهای بدنی، بهویژه زمانی که با لذت و سودمندی درکشده همراه است، نقش مهمی در تقویت میل رفتاری آنها ایفا میکند.نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان میدهد که برای افزایش مشارکت بازیکنان ورزشهای الکترونیکی در فعالیتهای جسمانی، توجه به عوامل روانشناختی مانند کنترل رفتاری درکشده، نگرش مثبت، و هنجارهای اجتماعی ضروری است. برنامهریزان حوزه ورزش و سلامت میتوانند با طراحی کمپینهای آگاهیبخشی جذاب و مبتنی بر فرهنگ بین نسلی، بر لذت و سودمندی فعالیتهای بدنی تأکید کرده و نگرش مثبت نسبت به این فعالیتها را تقویت کنند.
علی افروزه؛ سید نصراله سجادی؛ مهرزاد حمیدی؛ رسول صادقی
چکیده
هدف:هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل مشارکت پناهندگان افغانستانی در ورزش بود. روششناسی: روش پژوهش در این تحقیق کیفی بود؛ همچنین با توجه به ماهیت تحقیق، رویکرد نظریه زمینهای برای این مطالعه انتخاب گردید. مشارکتکنندگان در این پژوهش با استفاده از نمونهگیری هدفمند و گلوگه برفی و با رویکرد نمونهگیری همگون و در عین حال با رعایت حداکثر ...
بیشتر
هدف:هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل مشارکت پناهندگان افغانستانی در ورزش بود. روششناسی: روش پژوهش در این تحقیق کیفی بود؛ همچنین با توجه به ماهیت تحقیق، رویکرد نظریه زمینهای برای این مطالعه انتخاب گردید. مشارکتکنندگان در این پژوهش با استفاده از نمونهگیری هدفمند و گلوگه برفی و با رویکرد نمونهگیری همگون و در عین حال با رعایت حداکثر تنوع نمونهگیری انتخاب شدند. بر این اساس، ۱۸ نفر از ورزشکاران، مربیان افغانستانی و متخصصان این حوزه به عنوان نمونه در این تحقیق در نظر گرفته شدند. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای کیفی، از تاکتیک تحلیل محتوای پنهان استفاده گردید. ابزار جمع آوری دادههای پژوهش نیز مصاحبه بود. پس از پیاده سازی، کدگذاریها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام شد. یافتهها: پس از شناسایی کدهای اولیه و دسته-بندی آنان، ۷۳ مقوله فرعی و ۲۷ مقوله اصلی پدید آمد. مقولاتی از قبیل پذیرش در جامعه و وضعیت سلامتی در طبقه علی، سبک زندگی و وضعیت مدیریتی در طبقه زمینهای، اقتصادی و فرهنگی در طبقه مداخلهگر، تغییر نگرش و اصلاح قانون در طبقه راهبردها و موقلاتی از قبیل توسه سرمایه اجتماعی و توسعه فرهنگی در پیامدها قرار گرفت. نتیجهگیری: به نظر میرسد مسیر توسعه مشارکت ورزشی پناهندگان از مسیر قانون میگذرد، در صورتی که قوانین اصلاح شود و محدودیتها کاهش یابد، دسترسی به فضاهای ورزشی و اجتماعات ورزشی افزایش خواهد یافت، آزادی برای انتخاب نوع و نحوه ورزش شکل خواهد گرفت و توسعهی مشارکت تسهیل خواهد شد.
محمدرضا برومند؛ محمد پورکیانی؛ علی افروزه
چکیده
هدف: هدف این پژوهش شناسایی اثر تکنولوژی واقعیت مجازی بر خلق دورحضوری و تجربه غرقه و اثر آنان بر نگرش به برند و قصد خرید مشتریان محصولات ورزشی بود.روش شناسی: پژوهش حاضر کاربردی و از نوع پژوهشهای نیمه تجربی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بود. حجم نمونه با نرمافزار جی پاور، ۳۶ نمونه تعیین شد که به صورت در دسترس و تصادفی از دانشجویان ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش شناسایی اثر تکنولوژی واقعیت مجازی بر خلق دورحضوری و تجربه غرقه و اثر آنان بر نگرش به برند و قصد خرید مشتریان محصولات ورزشی بود.روش شناسی: پژوهش حاضر کاربردی و از نوع پژوهشهای نیمه تجربی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بود. حجم نمونه با نرمافزار جی پاور، ۳۶ نمونه تعیین شد که به صورت در دسترس و تصادفی از دانشجویان دانشگاه تهران که با این برند نورثفیس آشنایی داشتند، انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه شفافیت تصویر کلر و بلاک (۱۹۹۷) تجربه غرقه کیم و کو (۲۰۱۹)، پرسشنامه نگرش به برند هومر (۱۹۹۰) و همچنین پرسشنامه قصد خرید کانگ، لی و نامکونگ (۲۰۱۸) بود. همچنین برای ایجاد تجربه واقعیت مجازی از دستگاه عینک واقعیت مجازی برند کویلو استفاده شد. از طرفی پس از جستجو در فیلمهای تبلیغاتی سه بعدی، کلیپ سه بعدی تبلیغ پوشاک کوهنوردی برند ماموت انتخاب شد. روش اجرا بدین صورت بود که نمونهها پس از مشاهده تبلیغ به صورت واقعیت مجازی، پرسشنامههای مذکور را تکمیل کردند. در نهایت برای تحلیل دادههای پژوهش از معادلات ساختاری در نرم افزار پی ال اس ۳ استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد، واقعیت مجازی در صورتی که شفافیت و غنای تصویر مناسب باشد منجر به دورحضوری و خلق تجربه غرقه می شود. تجربه غرقه منجر به تغیرر نگرش و در نهایت بر قصد خرید مشتریان اثر میگذارد.بحث و نتیجهگیری: بهطو کلی نتایج نشان داد تکنولوژی واقعیت مجازی ابزار مناسبی برای بازاریابان است تا بتوانند تجربههای غرقه و نزدیک به واقعیت را برای مشتریان ممکن سازند. امروزه تکنولوژی واقعیت مجازی به خانهها راه پیدا کردهاند، بنابراین فرصت ارزشمندی برای بازاریابان است تا تجربه را از خانه برای مشتریان فراهم کنند. همچنین فروشگاههای ورزشی نیز میتوانند با تجهیز فروشگاه به واقعیت مجازی و همچنین اضافه کردن محرکهای حسی، غنا و شفافیت محتوای واقعیت مجازی، اثربخشی آن را افزایش دهند.
سید عماد حسینی؛ محمد پورکیانی؛ علی افروزه
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی تاثیر بازاریابی حسی بر افزایش هواداران باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران است.روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی و از نظر گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را تمام هواداران باشگاههای لیگ برتر فوتبال تشکیل میدادند. حجم نمونه 210 نفر از هواداران باشگاههای لیگ برتر انتخاب شدند ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی تاثیر بازاریابی حسی بر افزایش هواداران باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران است.روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی و از نظر گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را تمام هواداران باشگاههای لیگ برتر فوتبال تشکیل میدادند. حجم نمونه 210 نفر از هواداران باشگاههای لیگ برتر انتخاب شدند که پرسشنامهها به طور تصادفی در ورزشگاه بین هواداران توزیع شد. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساختهای بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل آماری از آمار توصیفی و روش مدل یابی معادلات ساختاری در نرم افزار لیزرل استفاده شد.یافتهها:با توجه به بارهای عاملی، مهمترین بعد اثر گذار بر افزایش هوادارن باشگاههای فوتبال، بعد شنوایی است، و پس از آن بعدهای چشایی، بویایی، بینایی و لامسه قرار میگیرند. نتیجهگیری: به طور کلی نتایج نشان داد بازاریابی حسی تاثیر معنی داری بر افزایش هوادارن باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران دارد. با توجه به ماهیت حسی ورزش، به نظر میرسد بازاریابی حسی نمونهای مناسب برای ورود به این حوزه باشد. باید توجه کرد که در ارائه خدمات به مشتری علاوه بر رابطه فیزیکی، رابطه عاطفی نیز باید برقرار شود. باشگاهها باید استراتژیهای حسی را از طریق حسگرها، احساسات، و عبارت حسی در رابطه با احساس و ذهن انسانها به کار ببندند.