نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزش، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

2 استادیار مدیریت ورزش، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

10.22124/jsmd.2025.28611.2931

چکیده

هدف: هدف این پژوهش، بررسی میزان مشارکت گیمرهای ورزش‌های الکترونیکی در فعالیت‌های جسمانی و شناسایی عوامل موثر بر رفتار و تمایلات آن‌ها نسبت به مشارکت در فعالیت‌های بدنی بود.
روش‌شناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری شامل گیمرهای نسل زد (متولدین سال‌های 1373 تا 1388) ساکن ایران بودند که در ورزش‌های الکترونیکی به‌صورت حرفه‌ای یا تفریحی فعالیت داشتند و حداقل یک سال تجربه مرتبط در این حوزه را دارا بودند. این افراد به‌صورت در دسترس از میان سکوهای گیمینگ، انجمن‌های آنلاین، باشگاه‌های ورزش‌های الکترونیکی و سایر اجتماعات مرتبط شناسایی شدند. برای تعیین حجم نمونه، از فرمول کوکران استفاده شد و تعداد 408 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل دو پرسش‌نامه استاندارد شامل پرسش‌نامه تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده (شامل سنجش نگرش، هنجار ذهنی، کنترل رفتاری درک‌شده، و میل رفتاری)، پرسش‌نامه سودمندی و لذت درک‌شده (برای ارزیابی برداشت کاربران از ارزش‌ها و تجربه‌های خوشایند حاصل از فعالیت بدنی) و پرسشنامه محقق‌ساخته مشارکت در فعالیت‌های بدنی بود. به‌منظور تحلیل داده‌ها، از مدل‌سازی معادلات ساختاری (SEM) با نرم‌افزار PLS4 استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که متغیرهای کنترل رفتاری درک‌شده و هنجار ذهنی، تأثیر مثبت و معناداری بر تمایل بازیکنان ورزش‌های الکترونیکی برای مشارکت در فعالیت‌های جسمانی دارند. همچنین نگرش مثبت بازیکنان نسبت به فعالیت‌های بدنی، به‌ویژه زمانی که با لذت و سودمندی درک‌شده همراه است، نقش مهمی در تقویت میل رفتاری آن‌ها ایفا می‌کند.
نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که برای افزایش مشارکت بازیکنان ورزش‌های الکترونیکی در فعالیت‌های جسمانی، توجه به عوامل روان‌شناختی مانند کنترل رفتاری درک‌شده، نگرش مثبت، و هنجارهای اجتماعی ضروری است. برنامه‌ریزان حوزه ورزش و سلامت می‌توانند با طراحی کمپین‌های آگاهی‌بخشی جذاب و مبتنی بر فرهنگ بین نسلی، بر لذت و سودمندی فعالیت‌های بدنی تأکید کرده و نگرش مثبت نسبت به این فعالیت‌ها را تقویت کنند. همچنین، فراهم کردن فرصت‌های متناسب با علایق و سبک زندگی این گروه می‌تواند زمینه‌ساز افزایش مشارکت آن‌ها در برنامه‌های ورزشی شود و بهبود سلامت جسمانی و اجتماعی را به همراه داشته باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Study on the Participation Levels of E-Sports players in Physical Activities

نویسندگان [English]

  • Rezgar Pourmarouf 1
  • Ali Afrouzeh 2

1 PhD student in sports management, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor of Sport Management, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Objective: This study aims to examine the level of participation of esports players in physical activities and identify the factors influencing their behaviors and intentions toward engaging in such activities.
Methodology: This applied research follows a descriptive-correlational design. The statistical population consisted of Generation Z gamers (born between 1994 and 2009) who actively participated in esports, either professionally or recreationally, with at least one year of relevant experience in the field. Participants were selected through convenience sampling from gaming platforms, online communities, esports clubs, and other related groups. The sample size of 408 individuals was determined using Cochran's formula. Data collection tools included two standardized questionnaires: the Theory of Planned Behavior Questionnaire (measuring attitude, subjective norm, perceived behavioral control, and behavioral intention) and the Perceived Usefulness and Enjoyment Questionnaire (assessing users' perceptions of the value and enjoyable experiences derived from physical activity), along with a researcher-developed questionnaire on physical activity participation. Data analysis was performed using structural equation modeling (SEM) with PLS4 software.
Results: The results indicated that perceived behavioral control and subjective norms had a positive and significant impact on the intention of esports players to participate in physical activities. Moreover, a positive attitude toward physical activities, particularly when combined with perceived enjoyment and usefulness, played a critical role in strengthening their behavioral intentions.
Conclusion: The findings indicated that enhancing esports players' participation in physical activities requires addressing psychological factors such as perceived behavioral control, positive attitudes, and social norms. Policymakers in sports and health sectors can design culturally relevant and intergenerational awareness campaigns that emphasize the enjoyment and benefits of physical activities to foster positive attitudes. Additionally, creating opportunities aligned with the interests and lifestyles of this group can facilitate greater participation in physical activity programs, contributing to improved physical and social health.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Electronic Sports
  • Generation Z Gamers
  • Physical Activity
  • Participation in Sports