چکیده
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش تعیین عوامل موثر بر جذب و توسعۀ گردشگری ورزشهای آبی در شهرهای ساحلی مازندران است.
روششناسی: برای این منظور پرسشنامۀ محقق ساختهای بر اساس مقیاس پنج ارزشی لیکرت، شامل 23 سوال برای دو گروه کارشناسان و گردشگران تهیه شد و پس از تایید روایی و پایایی آن (آلفای کرونباخ 91/0 درصد)، نظر گردشگران و کارشناسان (استادان مدیریت ورزشی، رئیس و نائب رئیس ورزش های آبی، رئیس ادارات تربیت بدنی شهرهای ساحلی مازندران) بررسی شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد تبلیغات و بازاریابی با ضریب کوواریانس 86/0 درصد مهمترین عامل در توسعه و جذب گردشگر ورزشهای آبی در شهرهای ساحلی مازندران است. مدیریت با ضریب کوواریانس 85/0 درصد، امکانات و تاسیسات با ضریب کوواریانس 71/0 درصد و زیرساختها با ضریب کوواریانس 59/0 درصد در اولویتهای بعدی توسعه و جذب گردشگر ورزشهای آبی قرار دارد.
نتیجهگیری: بنابراین، در میان عاملهای مورد بررسی مهمترین عامل تبلیغات و بازاریابی است و بعد از آن عامل مدیریت قرار دارد که به نظر میرسد موثرترین عوامل در جذب گردشگر و توسعۀ گردشگری ورزشهای آبی باشد.
واژههای کلیدی: گردشگری، ورزشهای آبی، مدیریت، تبلیغات و بازاریابی.
کلیدواژهها