TY - JOUR ID - 716 TI - عوامل موثر در توسعۀ گردشگری ورزش‌های آبی در شهرهای ساحلی مازندران JO - مدیریت و توسعه ورزش JA - JSMD LA - fa SN - 2322-4800 AU - غفوری, فرزاد AU - هنرور, افشار AU - نعمت‌پور, رفیعه AD - Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 2 IS - 2 SP - 19 EP - 30 KW - ورزش‌های آبی KW - مدیریت KW - تبلیغات و بازاریابی DO - N2 - چکیده هدف: هدف از این پژوهش تعیین عوامل موثر بر جذب و توسعۀ گردشگری ورزش‌های آبی در شهرهای ساحلی مازندران است. روش‌شناسی: برای این منظور پرسشنامۀ محقق ساخته‌ای بر اساس مقیاس پنج ارزشی لیکرت، شامل 23 سوال برای دو گروه کارشناسان و گردشگران تهیه شد و پس از تایید روایی و پایایی آن (آلفای کرونباخ 91/0 درصد)، نظر گردشگران و کارشناسان (استادان مدیریت ورزشی، رئیس و نائب رئیس ورزش های آبی، رئیس ادارات تربیت بدنی شهرهای ساحلی مازندران) بررسی شد. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد تبلیغات و بازاریابی با ضریب کوواریانس 86/0 درصد مهم‌ترین عامل در توسعه و جذب گردشگر ورزش‌های آبی در شهرهای ساحلی مازندران است. مدیریت با ضریب کوواریانس 85/0 درصد، امکانات و تاسیسات با ضریب کوواریانس 71/0 درصد و زیرساخت‌ها با ضریب کوواریانس 59/0 درصد در اولویت‌های بعدی توسعه و جذب گردشگر ورزش‌های آبی قرار دارد. نتیجه‌گیری: بنابراین، در میان عامل‌های مورد بررسی مهم‌ترین عامل تبلیغات و بازاریابی است و بعد از آن عامل مدیریت قرار دارد که به نظر می‌رسد موثرترین عوامل در جذب گردشگر و توسعۀ گردشگری ورزش‌های آبی باشد. واژه‌های کلیدی: گردشگری، ورزش‌های آبی، مدیریت، تبلیغات و بازاریابی. UR - https://jsmd.guilan.ac.ir/article_716.html L1 - https://jsmd.guilan.ac.ir/article_716_b7e78cc6aece0aa380224e12d1126b3f.pdf ER -