نویسندگان
1
هئیت علمی دانشگاه پیام نور
2
دانشجوی دکتری دانشگاه مازندران
3
دانشجو دانشگاه مازندران
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازاریابی الکترونیک بر پیادهسازی مدیریت ارتباط با مشتری در پیستهای اسکی استان تهران میباشد.
روششناسی: رویکرد پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و بر اساس نحوه گردآوری دادهها توصیفی همبستگی است و جامعه آماری آن، شامل کلیۀ کارکنان و کارشناسان و مدیران فدراسیون اسکی و پیستهای اسکی دیزین، شمشک، توچال و آبعلی و همچنین ورزشکاران و مربیان نخبه ورزش اسکی در استان تهران با تعداد 208 نفر بوده است که با توجه به محدود بودن جامعه از روش کل شمار استفاده شد و نهایتاً تعداد 196 پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. جهت ارزیابی دادهها و شاخصهای مدل پژوهش، از پرسشنامه نیکولاس و همکاران (2013) استفاده شد که مشتمل بر 40 گویه بود. برای ارزیابی روایی آن از نظر چند تن از صاحبنظران و برای سنجش پایایی، آلفای کرونباخ با ضریب 85/0 برای بازاریابی الکترونیک و 89/0 برای مدیریت ارتباط با مشتری محاسبه شده است و درنهایت، مدل پژوهش با استفاده از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری LISLER مورد آزمون قرار گرفته است.
یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که بین ایجاد و ارتقاء وبسایتها، بهبود دسترسی از طریق موتورهای جستجو و شبکههای اجتماعی با مدیریت ارتباط با مشتری رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج تحقیق میتوان گفت که بازاریابی الکترونیک و مؤلفههای موتورهای جستجو، شبکههای اجتماعی و وبسایتها به صورت معناداری بر پیادهسازی مدیریت ارتباط با مشتری در پیستهای اسکی استان تهران مؤثر است.
- آقازاده، هاشم؛ مهرنوش، مینا؛ استیری، مهرداد (1390)، "شناسایی بسترهای بکارگیری ، بازاریابی الکترونیکی در بنگاه های ایران"، فصلنامه مدیریت، فناوری اطلاعات. صص.1-18
- آیت، سید سعید؛ سجادی، زینت السادات(1386)، "گردشگری الکترونیکی از منظر تجارت الکترونیکی وراهکارهای توسعه آن در ایران" ، فصلنامه مدیریت، شماره 14
- انصاری، مهدی. (1391). " شناسایی و رتبه بندی چالشهای استراتژیک پیادهسازی مدیریت ارتباط با مشتری در صنعت بانکداری کشور (مطالعۀ موردی بانک ملت)" پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران
- الهی، شعبان. حیدری، بهمن(1387)، "مدیرت ارتباط با مشتری"، تهران، شرکت چاپ و نشر بازرگانی.
- حاجی امینی، مصطفی (1388)، "اثرات پیادهسازی مدیریت ارتباط با مشتری بر وفاداری دفاتر خدمات مسافرتی شهر تهران"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری.
- حسینی، سید احمد. قاضی زاده، مصطفی. عباسی اسفنجانی، حسین. (1387). " بررسی تأثیر بهکارگیری بازاریابی الکترونیکی بر عملکرد صادراتی صادرکنندگان نمونه بخش صنعت در سالهای 1379-84" دوماهنامه علمی- پژوهشی دانشگاه شاهد، (15).
- حسینی، مریم سادات. حمیدی، مهرزاد. سجادی، سید نصرا... (1393)، "مقایسه عوامل کلیدی موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری ( سی.آر.ام) در آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک از دیدگاه کارشناسان" ، مدیران و متخصصان"، مطالعات مدیریت ورزشی شماره 27، صص 184-165.
- صلواتی، شهرام، وخانی، ناصر(1392)، "سازگاری با تجارت الکترونیکی در صنعت هتل داری ایران"، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری شماره 21 ص 167 تا 187
- عزیزی، شهریار؛ مکی زاده، وحید؛ بسطامی، بهتاش(1390)، "مدل عملکرد صادراتی با رویکرد توانمندی های بازاریابی در صنعت نرم افزار ایران"، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ؛ (6).
- علیشاهی، لیدا(1392)، " بررسی عوامل مؤثر بر افزایش اثربخشی بازاریابی اینترنتی شرکتهای خدمات هواپیمایی"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور، واحد کرج.
- قره بیگلو، حسین. شادی دیزجی، بهنام. (1390). " بررسی تأثیر بازاریابی الکترونیکی بر صنعت گردشگری استان آذربایجان غربی" فصلنامه مدیریت،(18).
- موسوی و همکاران(1386)، "نقش مدیریت ارتباط الکترونیکی در گردشگری ایران"، کنفرانس ملی مدیریت ارتباط با مشتری / شهروند،دانشگاه تربیت مدرس47.
- Ø Lindgreen, A, Palmer, R., Vanhamme, J., Wouters, J. (2006) , “A elationship-management assessment tool: Questioning, identifying, and prioritizing critical aspects of customer relationships”, Industrial Marketing management, 35(1)
- Ø Ashwini ,atul, (2011) , “conceptual framework for e-crm project deployment in indian banks”, international conference on technology and business management.
- Ø Clark, m., smith, b. (2003), “building the foundations for effective crm”, Marketing management.
- Ø Foss, b. stone, m. (2001), “successful customer relationship marketing”. London: kogan page; in [172].
- Ø George k, amoako.,emmanuel, arture, (2012) , “the impact of effective customer relationship management on repurchase: a case study of (golden) hotel (accra)”, african journal of marketing management (4), pp: 17-29.
- Ø Goldenberg, b.j. (2002), “crm automation”, prentice hall ptr,upper saddle
- Ø Hammer, m, champy, j. (1993) ,”reengineering the corporation”, harper business.
- Ø Jalager, a. M. (2007). Stages in the economic globalization of tourism. Annals of tourism research, 34(2), 437-457.
- Ø Jenkin, h. (2010). “The impact of social networking mediums on the decision making process of tourists: a case study of stray ltd. &spaceship New Zealand ltd” Industry report.
- Ø Khaleghi bayagi, maryam. Banar, ahad. Ebrahimi, abolfazl. (2014). “the main factors affecting the failure of customer relationship management in the health system”. Health information management, (11), no 5.
- Ø Khurana,d. (2012) “customer relationship management program in banking: the mantra to survive”, international journal of computer,(5),no.1.
- Ø Levinson, p. (2010). “What’s newer than new new media”. Management focus, 20, pp.15–17.
- Ø Nikolaos trihas, george mastorakis, member, ieee, emmanouil perakakis, and ioannis kopanakis(2013), “efficient e-marketing in tourism through a novel customer relationship management model,” gstf journal on business review (gbr), 0.7603/s40706
- Ø Peter, o, (2009), “pay-per-click search engine advertising are hotel trademarks being abused?” Journal of cornell hospitality quarterly, 50(2), pp. 232-244.
- Ø Ramona, g., gheorghe, p., & roxana, n. (2008). ”Comparing the effectiveness of the web Site with traditional media in tourism industry marketing”. Annals of the university of oradea, economic science series, 17(4), 1164- 1168
- Ø Raphael, ait. Christoph, zoot. (2001), “value crcation in e-business”, strategic management jornal, 22: 493-520.
- Ø Rezazadeh, f. Rezazadeh,z. rezazadeh,h. (2012) ”role of smo and seo in e-tourism information search” , 6th sastech, malaysia, kuala lumpur. 24-25
- Ø Saunders m., lewis p., thornhill (2003), a.; “research methods for business students”; 3rd ed., harlow, England.
- Ø Srevastava, r. K., shervani, t. A., and fahey, l. (1999). “Marketing, business processes, and shareholder value: an organizationally embedded view of marketing activities and the discipline of marketing”. Journal of marketing, 63, 168-179
- Ø Tsiotsou, h. And vlachopoulou, m. (2011) understanding the effects of market orientation and e-marketing on service performance , marketing intelligence & planning,(29) no.2.
- Ø Zhedan Pan, Hoyeon Ryu, and Jongmoon Baik. 2007. "A Case study: CRM Adoption Success Factors Analysis and six sigma DMAIC Application". IEEE computer society.
- Ø Zohrabi, f., sharifimoghadam, m., rooham, m., shahsavari, a. (2012).”The role of different media kinds in attracting financial support for iran’s athletic development”. International Research Journal of Applied and Basic Sciences. 3 (9):1874-1879.