نویسندگان
1
استادیار، دانشگاه کردستان
2
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه کردستان
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: بازاریابی ارتباطی از رویکردهای مهم بازاریابی است که بیانگر موفقیت یا شکست سازمان در ایجاد روابط بلندمدت با مشتریان است. در همین راستا، این تحقیق با هدف تحلیل میزان اهمیت و عملکرد رویکرد بازاریابی ارتباطی در مجموعههای ورزشی مورد پژوهش قرار گرفت.
روششناسی: روش تحقیق توصیفی از نوع تحلیلی بود. جامعه آماری شامل عوامل اجرایی مجموعههای ورزشی استان کردستان بود که تعداد 243 نفر به عنوان نمونه به صورت تصادفی انتخاب شدند. از پرسشنامه دلن (2006) با 19 گویه برای گردآوری دادهها استفاده گردید. از آزمون تی همبسته برای مقایسه میزان اهمیت و عملکرد بازاریابی ارتباطی و مؤلفههای آن استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین درک عوامل اجرایی از میزان اهمیت و عملکرد بازاریابی ارتباطی تفاوت معنیداری وجود دارد. همچنین بین مؤلفههای ارتباط با مشتری، کیفیت خدمات و حفظ مشتریان در دو وضعیت اهمیت و عملکرد تفاوت معنیدار وجود دارد.
نتیجهگیری: بکارگیری تاکتیکهای بازاریابی ارتباطی در مجموعههای ورزشی در بلندمدت میتواند باعث رضایتمندی مشتریان و وفاداری آنان گردد و با حفظ مشتریان موجود منجر به سودآوری مجموعههای ورزشی شود.
- ایزدی، بهزاد. (1391). طراحی الگوی بازاریابی ارتباطی در لیگ برتر فوتبال ایران. رساله دکتری، دانشگاه تربیت مدرس، 144-177.
- رنجبریان، بهرام،؛ براری، مجتبی. (1388). تأثیر بنیانهای بازاریابی رابطه مند بر وفاداری مشتریان: مقایسه بانک دولتی و خصوصی، مدیریت بازرگانی، 1(2)، 83-100.
- سیدجوادین، سیدرضا؛ براری، مجتبی؛ ساعتچیان، وحید. (1393). بازاریابی رابطهمند در صنعت ورزشی. مطالعات مدیریت ورزشی، 23، 34-15.
- سیدعامری، میرحسین؛ بهرامی، سوران؛ صیادی، محمد امین. (1391). بررسی رابطه بین کیفیت خدمات با رضایت مندی و وفاداری مشتریان اماکن ورزشی سرپوشیده دولتی و خصوصی شهر ارومیه، پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، دوره 1، شماره 3، 11-18.
- قلیزاده، بهاره؛ طالبپور، مهدی؛ کشتیدار، محمد. (1394). بازاریابی رابطهمند به عنوان پیشبینی برای رفتار خرید مشتریان ورزشی: مطالعۀ باشگاههای تندرستی بانوان مشهد. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، 3 (10)، 84-73.
- محمدهادی، فریبرز؛ فتحی واجارگاه، کورش؛ پرداختچی، محمدحسن؛ ابوالقاسمی، محمود (1389). تضمین کیفیت در آموزش منابع انسانی، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، سال دوم، شماره 2، صص 1-23.
- یوسفی، بهرام؛ حسینی، زهره. (1390). مبانی بازاریابی ورزش. انتشارات دانشگاه رازی کرمانشاه.
- Ø Ajzen, Bejou, D., Ennew, Ch., & Palmer, A. (1998). Trust, ethics and relationship satisfaction, International Journal of Bank Marketing, Vol. 16 Iss: 4,170 – 175.
- Ø Berry, L.L. (1995). Relationship marketing of services growing interest, emerging perspectives, Journal of the Academy of Marketing Science, 23 (4), 236–245.
- Ø Buhler, A., & Nufer, G. (2009). Relationship marketing in sports. UK: Taylor and Francis.
- Ø Caceres, R. Ch., & Paparoidamis, N. G. (2007). Service quality, relationship satisfaction, trust, commitment and business-to-business loyalty, European Journal of Marketing, 41(7/8), 836-867.
- Ø Das, K. (2009). Relationship marketing research (1994-2006) an academic literature review and classification, Marketing Intelligence & Planning, 27(3), 326-363.
- Ø Delen, N. H. (2006). Hotel managers’ perceptions toward relationship marketing: a case study of Antalya. Thesis, Oklahoma State University, 27-32.
- Ø Grönroos, C. (2004). The relationship marketing process: communication, interaction, dialogue, value, Journal of business & industrial marketing, 19(2), 99-113.
- Ø Huang, M. H. (2015). The influence of relationship marketing investments on customer gratitude in retailing, Journal of Business Research, 68(6), 1318-1323.
- Ø Keillor, B., Lewison, D., & Hult, T. M., Hauser W. (2007). The service encounter in a multi‐national context, Journal of Services Marketing, 21(6), 451 – 461.
- Ø Kim, Y. K., & Trail, G. (2011). A conceptual framework for understanding relationships between sport consumers and sport organizations: A relationship quality approach, Journal of Sport Management, 25(1), 57-69.
- Ø Lages, L., Lancastre, A., & Lages C. (2008). The B2B-RELPERF scale and scorecard: Bringing relationship marketing theory into business-to-business practice, Industrial Marketing Management, 37(6): 686-97.
- Ø Lee J. H., Hyun-Duck, K., Ko, Y. J., & Sagas, M. (2011). The influence of service quality on satisfaction and intention: A gender segmentation strategy, Sport Management Review, 2011; 14(1), 54-63.
- Ø Miquel-Romero, M. J., Caplliure-Giner, E. M., & Adame-Sánchez, C. (2014). Relationship marketing management: Its importance in private label extension, Journal of Business Research, 67(5), 667-672.
- Ø O' Malley, L., Prothero, A. (2004). Beyond the frills of relationship marketing, Journal of Business Research, 57, 1286-1294.
- Ø Odekerken-Schröder, G., De Wulf, K., & Schumacher, P. (2003). Strengthening outcomes of retailer- consumer relationships: The dual impact of relationship marketing tactics and consumer personality, Journal of Business Research, 56(3), 177–190
- Ø Sigala, M. (2005). Integrating Customer Relationship Management in Hotel Operations: managerial and operational implications. International, Journal of Hospitality Management, 24, 3, 391 – 413.
- Ø Stavros, C., Pope, N. K. L., & Winzar, H. (2008). Relationship marketing in Australian professional sport: An extension of the Shani framework, Sport Marketing Quarterly, 17(3), 135.
- Ø Theodorakis, N.D., Koustelios, A., Robinson, L. & Barlas, A. (2009). Moderating role of team identification on the relationship between service quality and repurchase intentions among spectators of professional sports. Managing Service Quality, 19, 456-473.
- Ø Wong, Y. H., Chan, R. Y., Ngai, E. W. T., & Oswald, P. (2009). Is customer loyalty vulnerability-based? An empirical study of a Chinese capital-intensive manufacturing industry, Industrial Marketing Management, 38 (1), 83-93.