چکیده
هدف: هدف تحقیق حاضر، تعیین رابطه بین ویژگی های دموگرافیک بر تصمیم خرید مشتریان کالاهای ورزشی بر اساس مدل اسپرولز و کندال در شهر تبریز میباشد.
روش شناسی: تحقیق حاضر، توصیفی-پیمایشی بوده و نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران و به روش تصادفی385 نفر از مشتریان کالاهای ورزشی شهر تبریز می باشند. ابزار تحقیق، پرسشنامهی سبک مصرفکننده اسپرولز-کندال بود که پایایی آن با آزمون تحلیل عاملی برای کالاهای ورزشی تأئید شد. از آمار توصیفی برای توصیف ویژگیهای جمعیتشناختی و از آمار استنباطی )تحلیل عاملی، کلموگروف-اسمیرنف، یومن-ویتنی و کروسکال-والیس) در سطح معنیداری 05/0α≤ استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد، مؤثرترین عامل در تصمیمگیری خرید مشتریان کالاهای ورزشی شهر تبریز مدگرایی و نوگرایی میباشد. همچنین مردان نسبت به زنان نوگراتر و افراد شاغل ایدهآلگراتر بودند. درآمد خانواده با سبک نوگرایی و درآمد شخصی با سبک لذتگرایی ارتباط داشته اما بین سن، تحصیلات و ورزشکار بودن یا نبودن مشتریان و سبک تصمیمگیری آنان تفاوتی مشاهده نشد.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده، نیاز توجه تولیدکنندگان کالاهای ورزشی به نوآوری در این زمینه محسوس است
کلیدواژهها