@article { author = {Askarian, Fariba and Torabinahad, Farzane and Fakhri, Farnaz}, title = {The relationship between demographic characteristics and styles of Consumers buying Decision in Sporting Goods}, journal = {Sport Management and Development}, volume = {7}, number = {2}, pages = {131-141}, year = {2018}, publisher = {University of Guilan}, issn = {2322-4800}, eissn = {2538-5348}, doi = {10.22124/jsmd.2018.3225}, abstract = {Objective: Quality and quantity of sport industry in countries depended on the size and scope produce and consumption. The aim of this study was to determine the relationship between demographic characteristics on consumers buying decision in sporting goods according to the Sproles and Kendall model in Tabriz. Methodology: Research method is descriptive and the population of the survey is the consumers of sporting goods in Tabriz, Which 385 consumer and according to Cochran Formula was selected as sample. The data and information was collected by the modified Consumer Style questionnaire with acceptable validity and reliability with used of factor analyses. Then used to Factor Analyses, Kolmogorov- Smirnov, U Mann-Whitney and Kruskal Wallis Test at α≤ 0.05. Results: The results showed that Internet advertising effects on factors of brand equity as perceived quality, brand association, brand loyalty and brand awareness has a significant impact. Conclusion: The results showed that the Novelty and fashion consciousness was the most effective style. The males have more tendency to Novelty than Females and the consumers with high total income is more Novelty and who have high personal income was Perfectionist. There were no relationship between education, age and Sporting or not sporting and decision-making styles}, keywords = {Demographic Characteristics,Styles of Consumers buying Decision,Sporting Goods}, title_fa = {رابطه بین ویژگی های دموگرافیک و سبک‌های تصمیم‌گیری خرید مشتریان کالاهای ورزشی}, abstract_fa = {هدف: هدف تحقیق حاضر، تعیین رابطه بین ویژگی های دموگرافیک بر تصمیم خرید مشتریان کالاهای ورزشی بر اساس مدل اسپرولز و کندال در شهر تبریز می­باشد. روش شناسی: تحقیق حاضر، توصیفی-پیمایشی بوده و نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران و به روش تصادفی385 نفر از مشتریان کالاهای ورزشی شهر تبریز می باشند. ابزار تحقیق، پرسشنامه­ی سبک مصرف‌کننده اسپرولز-کندال بود که پایایی آن با آزمون تحلیل عاملی برای کالاهای ورزشی تأئید شد. از آمار توصیفی برای توصیف ویژگی­های جمعیت­شناختی و از آمار استنباطی )تحلیل عاملی، کلموگروف-اسمیرنف، یومن-ویتنی و کروسکال-والیس) در سطح معنی­داری 05/0α≤  استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد، مؤثرترین عامل در تصمیم­گیری خرید مشتریان کالاهای ورزشی شهر تبریز مدگرایی و نوگرایی می­باشد. همچنین مردان نسبت به زنان نوگراتر و افراد شاغل ایده­آل­گراتر بودند. درآمد خانواده با سبک نوگرایی و درآمد شخصی با سبک لذت­گرایی ارتباط داشته اما بین سن، تحصیلات و ورزشکار بودن یا نبودن مشتریان و سبک تصمیم­گیری آنان تفاوتی مشاهده نشد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده، نیاز توجه تولیدکنندگان کالاهای ورزشی به نوآوری در این زمینه محسوس است}, keywords_fa = {ویژگی های دموگرافیک,سبک‌های تصمیم‌گیری خرید,کالاهای ورزشی}, url = {https://jsmd.guilan.ac.ir/article_3225.html}, eprint = {https://jsmd.guilan.ac.ir/article_3225_65c525c6147c72bf9bb973768d6a49e6.pdf} }