TY - JOUR ID - 3216 TI - تعیین روایی و پایایی پرسشنامه موانع بازاریابی رابطه‌مند در مدیریت هواداران JO - مدیریت و توسعه ورزش JA - JSMD LA - fa SN - 2322-4800 AU - اسدزاده, عاطفه AU - الهی, علیرضا AU - اکبری یزدی, حسین AD - دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی دانشگاه تهران AD - دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی تهران AD - استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی تهران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 7 IS - 1 SP - 192 EP - 201 KW - استانداردسازی ابزار KW - بازاریابی رابطه‌مند KW - مدیریت هواداران DO - 10.22124/jsmd.2018.3216 N2 - هدف:‌ شناسایی موانع بازاریابی رابطه‌مند منجر به سهولت در رسیدن به هدف اصلی بازاریابی رابطه‌مند خواهد شد، به منظور شناسایی این موانع پژوهشگران به دنبال ابزار معتبر و پایا هستند. از این رو در مطالعه حاضر به تعیین روایی و پایایی پرسشنامه محقق ساخته موانع  بازاریابی رابطه‌مند در مدیریت هواداران پرداخته شد. روش‌شناسی: بدین‌منظور ابتدا روایی محتوایی و صوری آن با استفاده از گروه صاحب‌نظران تأیید شد. به منظور تعیین پایایی ابزار از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید که مطالعه مقدماتی بر روی 41 نفر انجام شد و ضریب حاصله آلفای کرونباخ رقم702/.=α بدست آمد.. همچنین برای سنجش روایی سازه ابزار، 141 پرسشنامه جمع‌آوری شد. از تکنیک تحلیل عاملی تأییدی برای آزمون روایی سازه استفاده شد. یافته‌ها: خروجی‌های لیزرل نشان داد معرف‌های انتخاب شده برای سنجش مؤلفه‌های بازاریابی رابطه‌مند از روایی لازم برخوردار است و به خوبی می‌تواند بازاریابی رابطه‌مند را بسنجد. نتیجه‌گیری: با توجه به این نتایج می‌توان گفت که مقیاس انطباق یافته موانع بازاریابی رابطه‌مند می‌تواند به عنوان مقیاس پایا و  معتبر در مدیریت هواداران به کار رود UR - https://jsmd.guilan.ac.ir/article_3216.html L1 - https://jsmd.guilan.ac.ir/article_3216_41bd47eb59d197044bdff15c4d2a7196.pdf ER -