حمداله الیاسی؛ مرتضی رضایی صوفی؛ ابوالفضل فراهانی؛ حمید قاسمی
چکیده
هدف: هدف از انجام این تحقیق طراحی الگوی توسعه سرمایه اجتماعی در فعالیت های داوطلبی ورزش دانشآموزی بوده است.روششناسی: پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع تحقیقات بنیادی و برحسب گردآوری اطلاعات اکتشافی و با استفاده از نظریه داده بنیاد انجامشد. جامعه آماری کلیه متخصصان و اساتید مدیریت ورزشی و فعال در ورزش دانشآموزی ایران بودند و از روش ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این تحقیق طراحی الگوی توسعه سرمایه اجتماعی در فعالیت های داوطلبی ورزش دانشآموزی بوده است.روششناسی: پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع تحقیقات بنیادی و برحسب گردآوری اطلاعات اکتشافی و با استفاده از نظریه داده بنیاد انجامشد. جامعه آماری کلیه متخصصان و اساتید مدیریت ورزشی و فعال در ورزش دانشآموزی ایران بودند و از روش نمونهگیری هدفمند نظری با تکنیک گلوله برفی(17 نفر) و بر اساس معیار اشباع نظری استفاد شد. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. دادهها با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیهوتحلیل شدند و الگوی نهایی استخراج گردید.یافتهها: بر اساس نتایج عوامل علی در مقولههای ارزش آفرین بودن داوطلبی دانش آموزان، اوقات فراغت و سرگرمی، کارکرد داوطلبی ورزشی و الزام پیشگیری از آسیبهای اجتماعی؛ شرایط زمینهای در بستر امکاناتی، بستر اقتصادی، بستر ساختاری-قانونی و بستر مدیریتی؛ عوامل مداخلهگر در دو بعد موانع و تسهیلگرها؛ راهبردها در عواملی همچون مناسبسازی محیطهای شهری و اماکن ورزشی، سیاستگذاری کلان، تخصیص اعتبارات و منابع مالی، بکارگیری نیروهای داوطلب، ترویج و اشاعه فرهنگ داوطلبی ، مشارکت فعال و مسمتر دانشآموزان در رویدادهای ورزشی و در نهایت پیامدها در سه بعد فردی، اجتماعی و تحصیلی احصا شدهاند.نتیجهگیری: عوامل تشکیلدهندهی الگو، دارای متغیرها و مقولههایی هستند، که توجه به تحقق آنها موجب توسعه سرمایه اجتماعی در نهضت داوطلبی ورزش دانشآموزی میگردد.
جواد حسین پور؛ سید عماد حسینی؛ مرتضی دوستی
دوره 3، شماره 2 ، آذر 1393، ، صفحه 91-104
چکیده
هدف: موقعیت شغلی به شکل چشمگیری تحت تأثیر روابط بین فردی قرار میگیرد، به طوری که حدود 90 درصد شکستهای شغلی، به دلیل ناتوانی فرد در برقراری روابط بین فردی اتفاق میافتد؛ لذا هدف از این پژوهش بررسی ارتباط بین مهارتهای ارتباطی با روابط بین فردی مدیران ورزشی استان گیلان بود. روششناسی: جامعۀ آماری این پژوهش را مدیران اداره کل، ...
بیشتر
هدف: موقعیت شغلی به شکل چشمگیری تحت تأثیر روابط بین فردی قرار میگیرد، به طوری که حدود 90 درصد شکستهای شغلی، به دلیل ناتوانی فرد در برقراری روابط بین فردی اتفاق میافتد؛ لذا هدف از این پژوهش بررسی ارتباط بین مهارتهای ارتباطی با روابط بین فردی مدیران ورزشی استان گیلان بود. روششناسی: جامعۀ آماری این پژوهش را مدیران اداره کل، رئیسان و نواب ادارات ورزش و جوانان شهرستانها و رئیسان و نواب هیأتهای ورزشی استان گیلان، شامل 121 نفر تشکیل داده بودند. نمونۀ آماری به صورت تمام شمار در نظر گرفته شد که تعداد 99 پرسشنامه بهطور کامل وصول گردید. برای جمعآوری دادهها از دو پرسشنامۀ مهارت ارتباطی بارتون جی.ای (1990) و پرسشنامه روابط بین فردی سی گُل، اسمیت و موسکا (2001) استفاده گردید. روایی پرسشنامهها توسط10 نفر از مدرسان مدیریت ورزشی کشور به تأیید رسید و پایایی درونی آنها از روش «آلفای کرونباخ» به ترتیب81/0 و 83/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون کالموگروف-اسمیرنوف، همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتهها: بر اساس یافتههای این پژوهش بین مهارتهای ارتباطی مدیران با روابط بین فردی مدیران ورزشی استان گیلان رابطۀ مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه نشان میدهد که مؤلفۀ مهارت کلامی، مهارت ارتباطی، قدرت بیشتری برای پیشبینی روابط بینفردی مدیران دارد. نتیجهگیری: هر چه مدیران مهارتهای ارتباطی خود را بهتر تقویت کنند، این امکان را پیدا خواهند کرد که با دیگران بهتر ارتباط برقرار کند، احساسات دیگران را بهتر برانگیزد، افراد را بهتر قانع کند و بر آنان بهتر تأثیر بگذارند و نهایت به دیگران اطمینان خاطر بیشتر دهند. لذا با تقویت و آموزش این مهارتها مدیران میتوانند در حوزۀ فعالیت مدیریتی خود از عملکرد و موفقیت لازم برخوردار شده و اعتماد مسئولان مافوق، همکاران و زیردستان را نسبت به خود جلب کنند. واژههای کلیدی:مهارت ارتباطی، روابط بین فردی، مدیران ورزشی.