بهنام عاشقی؛ مهرعلی همتی نژاد؛ رحیم رمضانی نژاد
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، توصیف و تحلیلمحتوای مقالات نشریه مدیریت و توسعه ورزش دانشکده تربیت بدنی علوم ورزشی دانشگاه گیلان میباشد.روششناسی: جامعه پژوهش این مطالعه شامل 231 مقاله انتشار یافته در 20 شماره نشریه مذکور از ابتدا تا کنون میباشد.یافتهها: نتایج نشان داد که روش پژوهش اکثر مقالات کمی و اکثر نویسندگان مقالات نیز استادیار و ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، توصیف و تحلیلمحتوای مقالات نشریه مدیریت و توسعه ورزش دانشکده تربیت بدنی علوم ورزشی دانشگاه گیلان میباشد.روششناسی: جامعه پژوهش این مطالعه شامل 231 مقاله انتشار یافته در 20 شماره نشریه مذکور از ابتدا تا کنون میباشد.یافتهها: نتایج نشان داد که روش پژوهش اکثر مقالات کمی و اکثر نویسندگان مقالات نیز استادیار و مرد بودهاند، بیشتر مقالات از منابع لاتین برای استناددهی استفاده نموده اند و هر مقاله به طور متوسط دارای 30 منبع میباشد و نزدیک به 60 درصد این منابع، مقالات میباشند . همچنین مدت زمان انتظار برای چاپ در صورت تایید از زمان دریافت مقاله نزدیک به 20 ماه میباشد، اکثر مقالات با همپژوهی 3 نویسنده انجام شده و بیشتر به گرایشهای بازاریابی ورزشی (23.81 درصد) ، برنامهریزی راهبردی (19.48 درصد) و رفتار سازمانی (16.02 درصد) اختصاص یافته است. همچنین از نظروابستگی سازمانی بیشتر نویسندگان به ترتیب از دانشگاه گیلان (17.06 درصد)، دانشگاه های آزاد اسلامی (13.35 درصد) و دانشگاه های پیامنور (7.57 درصد) بودند.نتیجهگیری: با توجه به اهداف نشریه، چاپ مقالات سطح کلان و مدیریت استراتژیک ورزش کشور باید نسبت به مقالات بازاریابی و رفتار سازمانی افزایش؛ و مدت انتظار چاپ مقاله کاهش یابد.
وحید حاجی حیدری؛ رسول نظری؛ ایمان یاستانی فر
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین استراتژیهای نهادینهشده در سیاستکلان اقتصاد مقاومتی در ورزش ایران با استفاده از طرح نظامدار نظریه داده بنیاد بود.روششناسی: شرکتکنندگان در پژوهش حاضر، متخصصان و صاحبنظران حوزه مدیریت ورزشی و اقتصاد بودند که از بین آنها 12نفر مدنظر قرارگرفتند. روش نمونهگیری پژوهش، روش نظری بود، به ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین استراتژیهای نهادینهشده در سیاستکلان اقتصاد مقاومتی در ورزش ایران با استفاده از طرح نظامدار نظریه داده بنیاد بود.روششناسی: شرکتکنندگان در پژوهش حاضر، متخصصان و صاحبنظران حوزه مدیریت ورزشی و اقتصاد بودند که از بین آنها 12نفر مدنظر قرارگرفتند. روش نمونهگیری پژوهش، روش نظری بود، به این صورت که دادهها در جریان پژوهش تکوین یافت و هر داده از تحلیل دادههای پیشین شکل گرفت.نمونهگیری تا رسیدن مقولهها به اشباع نظری ادامه یافت.ابزار پژوهش حاضر، مصاحبههای عمیق و اکتشافی بود. اعتبار یافتهها با روشهای تطبیق توسط اعضاء، بررسی همکار و مصاحبههای آزمایشی تعیین شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده گردید.یافتهها: پس از اتمام مصاحبهها فرایند کدگذاری با 193کد باز، 95 کد محوری و 73 کدانتخابی در قالب ابعاد 6گانه مدل پارادایمی شامل: موجبات علّی، مقولههای مرکزی، راهبردها، ویژگیهای زمینهای، شرایط مداخلهگر و پیامدها شناسایی شدند.نتیجهگیری: به طورکلی میتوان اذعان نمود که یکپارچهسازی مقولهها بر مبنای روابط موجود بین موجباتعلّی، عوامل محیطی، شرایط مداخلهگر و راهبردها حول محور نهادینهسازیاقتصاد مقاومتی در ورزش میتواند پیامدهای مثبتی در سطح کلان اقتصاد ایران داشته باشد.
افشار هنرور؛ مهدی خطیبزاده
دوره 3، شماره 2 ، آذر 1393، ، صفحه 33-47
چکیده
هدف: هدف این پژوهش پاسخگویی به این سؤال است که آیا مدیریت ورزشی، خود باید به طراحی آمیزه بازاریابی گردشگری ورزشی بپردازد؛ یا اینکه آمیزه بازاریابی از پیش طراحیشده را اجرا نماید. روششناسی: روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است که به صورت پیمایشی انجامشده است. نمونه آماری پژوهش شامل 362 نفر از خبرگان و کارشناسان و صاحبنظران در زمینه ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش پاسخگویی به این سؤال است که آیا مدیریت ورزشی، خود باید به طراحی آمیزه بازاریابی گردشگری ورزشی بپردازد؛ یا اینکه آمیزه بازاریابی از پیش طراحیشده را اجرا نماید. روششناسی: روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است که به صورت پیمایشی انجامشده است. نمونه آماری پژوهش شامل 362 نفر از خبرگان و کارشناسان و صاحبنظران در زمینه گردشگری ورزشی و گردشگران ورزشی داخلی و خارجی شرکتکننده در رویدادهای ورزشی به میزبانی تهران بودند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامۀ محقق ساختهای است که حاوی 24 سؤال از نوع مقیاس 5 رتبهای «لیکرت» است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصان مدیریت ورزشی و روایی سازه با بهرهگیری از تحلیل عاملی اکتشافی مورد تائید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از روش «آلفایکرونباخ» مورد بررسی قرار گرفت (Cronbach'sAlpha=0.775). برای تجزیه و تحلیل دادهها از بستۀ نرمافزاری19 SPSS به منظور انجام آمار توصیف و تحلیل عاملی اکتشافی و نرمافزار لیزرل برای انجام تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی معادله ساختاری (SEM) استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که شاخصهای برازش مدل تأثیر مدیریت ورزشی بر آمیزه بازاریابی گردشگری ورزشی بهتر از شاخصهای برازش مدل تأثیر آمیزه بازاریابی گردشگری ورزشی بر مدیریت ورزشی بود. در این مدل ضریب اثر رابطۀ بین مدیریت ورزشی و آمیخته بازاریابی گردشگری ورزشی 21/1 است. علاوه بر این، از میان متغیرهای مربوط به آمیخته بازاریابی گردشگری ورزشی شواهد فیزیکی بیشترین بار عاملی (84/0) را دارد. همچنین از عناصر مربوط به مدیریت ورزشی، عامل برگزاری مناسب رویداد بار عاملی (51/0) بیشتری دارد. نتیجهگیری: بر اساس نتایج میتوان گفت این مدیریت ورزش است که باید آمیزه بازاریابی گردشگری ورزشی را طراحی و سپس اجرا نماید. واژههای کلیدی: گردشگری ورزشی، آمیزه بازاریابی، مدیریت ورزش.