ولی ناصری پلنگرد؛ شهاب بهرامی؛ شیرین زردشتیان؛ بهرام یوسفی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش خانواده و مدرسه در رشد و توسعه استعدادهای ورزشی دانش آموزان بود.روششناسی: پژوهش حاضر کیفی بوده و با استفاده از رویکرد تحلیل تماتیک (مضمون) انجام شد. نمونه پژوهش شامل 20 نفر از خبرگان حوزه ورزشی و مسئولین درگیر در بحث استعدادیابی بود که به روش نمونهگیری هدفمند آغاز و تا رسیدن به اشباع نظری دادهها ادامه ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش خانواده و مدرسه در رشد و توسعه استعدادهای ورزشی دانش آموزان بود.روششناسی: پژوهش حاضر کیفی بوده و با استفاده از رویکرد تحلیل تماتیک (مضمون) انجام شد. نمونه پژوهش شامل 20 نفر از خبرگان حوزه ورزشی و مسئولین درگیر در بحث استعدادیابی بود که به روش نمونهگیری هدفمند آغاز و تا رسیدن به اشباع نظری دادهها ادامه یافت. به منظور جمعآوری دادهها از مصاحبههای نیمه ساختار یافته استفاده گردید. بعد از جمع آوری دادهها به منظور تجزیه و تحلیل آنها از روش تحلیل تماتیک استفاده شد.یافتهها: بر مبنای مصاحبههای انجام شده با استفاده از نظر خبرگان، حمایتهای مالی خانوادهها و مدارس، حمایتهای عمومی و خیریه ای، عوامل انگیزشی، بهداشتی، تعلق اجتماعی و تایید و همراهی به عنوان عوامل اثر گذار در توسعه استعدادهای ورزشی دانشآموزان شناسایی شد.نتیجهگیری: بر مبنای نتایج، نقش حمایتی خانواده ها در قالب حمایت های مالی و انگیزشی و اجتماعی کلیدی می باشد و همچنین همراهی های لازم از جانب مدارس نیز می توان به توسعه استعدادهای ورزشی کمک شایانی داشته باشد.
اعظم شیرویی؛ سارا کشکر؛ رضا اسماعیلی؛ حسین اسدی
چکیده
هدف: ورزش پدیدهای سازمان یافته است که از جنبههای گوناگون قابل بررسی است. یکی از مهمترین جنبههای آن همگانی بودن آن و به تعبیری ورزش همگانی است. هدف از تحقیق حاضر مطالعه جامعهشناختی نهادینه کردن ورزش همگانی در کشور و ارائه مدل مطلوب میباشد.روششناسی: روش تحقیق در این پژوهش کیفی و از نوع گراندد تئوری است. جامعه آماری این پژوهش ...
بیشتر
هدف: ورزش پدیدهای سازمان یافته است که از جنبههای گوناگون قابل بررسی است. یکی از مهمترین جنبههای آن همگانی بودن آن و به تعبیری ورزش همگانی است. هدف از تحقیق حاضر مطالعه جامعهشناختی نهادینه کردن ورزش همگانی در کشور و ارائه مدل مطلوب میباشد.روششناسی: روش تحقیق در این پژوهش کیفی و از نوع گراندد تئوری است. جامعه آماری این پژوهش 18 نفر از متخصصان و اساتید (مدیریت ورزشی و جامعهشناسی) میباشند که از طریق مصاحبه عمیق به جمعآوری اطلاعات از آنها پرداخته شد. سپس دادههای حاصل از 18 مصاحبه به روش تئوری سازی داده بنیاد، کدگذاری و تجزیه تحلیل گردید. همچنین نمونهها از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند.یافته ها: بر اساس نتایج تحقیق و مدل به دست آمده میتوان عنوان کرد که خانواده، رسانه جمعی، سیاستگذاری کلان و انسجام ساختارها و تجربه زیسته در نهادینه کردن ورزش همگانی در ایران مؤثر هستند.نتیجه گیری: راهکار پیشنهادی این پژوهش ارائه مدل جامع برای همگانی شدن ورزش در کل کشور و همچنین وجود برنامه سیستماتیک بین همه نهادهای اجتماعی میباشد تا نهادینه کردن ورزش همگانی در زندگی روزمره مردم حیات یافته و به اجرا درآید.