سیدحسین علوی؛ عبدالرضا علی پور گال؛ برانوش نیک بین
چکیده
هدف: ارائه مدل کارآمدی ورزش دانشجویی با رویکرد اقتصادی می باشد.روششناسی: روش تحقیق حاضر به شیوه آمیخته بود. همچنین روش نمونهگیری در بخش کیفی، غیر تصادفی از نوع هدفمند و در دسترس بود. ابزار جمعآوری دادهها در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته با 15 نفر صاحب نظر ورزش دانشگاهی و اقتصاد بود در بخش کمی مطابق جدول مورگان تعداد 384 نفر ...
بیشتر
هدف: ارائه مدل کارآمدی ورزش دانشجویی با رویکرد اقتصادی می باشد.روششناسی: روش تحقیق حاضر به شیوه آمیخته بود. همچنین روش نمونهگیری در بخش کیفی، غیر تصادفی از نوع هدفمند و در دسترس بود. ابزار جمعآوری دادهها در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته با 15 نفر صاحب نظر ورزش دانشگاهی و اقتصاد بود در بخش کمی مطابق جدول مورگان تعداد 384 نفر به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و پرسشنامه در بین آنها توزیع شد.یافتهها: در بخش کیفی بعد از مصاحبه و کد گذاری تمامی کدهای استخراج شده در یازده حیطه مدیریتی، سیاسی، اجتماعی- فرهنگی، امکانات و تجهیزات، حقوقی، فناوری، تحقیق و توسعه، رسانه، بازاریابی، اقتصادی و سرمایه گذاری و جذب بخش خصوصی به کدهای محوری تقسیم شدند. یافته ها بخش کمی نیز نشان دادند تمامی مولفه های استخراج شده می توانند کارآمدی ورزش دانشجویی با رویکرد اقتصادی را تبیین نمایند و همچنین مدل ارتباطی تحقیق نیز از برازش لازم برخوردار بود.نتیجهگیری: با توجه به اولویت بندی عوامل مؤثر بر کارآمدی ورزش دانشجویی ارتقای عوامل مدیریتی، سیاسی، اجتماعی- فرهنگی می تواند تاثیرات چشمگیری از نظر اقتصادی در ورزش دانشجویی داشته باشد
مصطفی علی یاری؛ مهدی سوادی
چکیده
هدف: هدف اصلی پژوهش تدوین مدل سرمایه گذاری بخش خصوصی با تاکید بر رویدادهای یزرگ ورزشی است.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی _ تحلیلی و از نظر هدف کاربردی است. در بخش کیفی پژوهش 30 نفر بهطور هدفمند و در بخش کمی بر اساس فرمول کوکران نفر از رؤسای فدراسیون های ورزشی، مدیران باشگاههای ورزشی، حامیان مالی، مدیران وزارت ورزش و جوانان، اساتید ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی پژوهش تدوین مدل سرمایه گذاری بخش خصوصی با تاکید بر رویدادهای یزرگ ورزشی است.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی _ تحلیلی و از نظر هدف کاربردی است. در بخش کیفی پژوهش 30 نفر بهطور هدفمند و در بخش کمی بر اساس فرمول کوکران نفر از رؤسای فدراسیون های ورزشی، مدیران باشگاههای ورزشی، حامیان مالی، مدیران وزارت ورزش و جوانان، اساتید و متخصصین تربیت بدنی و کلیه اعضای اتاق فکر وزارت ورزش و جوانان ایران به عنوان نمونه تحقیق برگزیده شدند. برای دستیابی به اهداف پژوهش از پرسشنامه 53 سؤالی محقق ساخته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه به تائید 15 نفر از متخصصان رسید و روایی سازه پرسشنامه با تحلیل عاملی تأییدی مورد تائید قرار گرفت. شاخصهای پایایی ترکیبی (CR) و آلفای کرونباخ برای تمامی سازهها و کل پرسشنامه بالاتر از 7/0 بودند. برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش دلفی در سه مرحله استفاده شد. در بخش کمی نیز از روش های آماری توصیفی و استنباطی ازجمله کلموگروف – اسمیرنف، تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر با کمک دو نرمافزار SPSS 22 و Smartpls استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد عوامل اقتصادی به عنوان مهم ترین و اولین عامل موثر (325/0)، عوامل مدیریتی (278/0) در رتبه دوم، عوامل فرهنگی(267/0) در رتبه سوم، عوامل حقوقی و قانونی (213/0) در رتبه چهارم و عوامل ساختاری (193/0) در سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی در رویدادهای ورزشی ملی و بین المللی موثر است.نتیجهگیری: نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد ارائه راهکارهای اقتصادی، مدیریتی و فرهنگی به عنوان مهم ترین مولفه ها می تواند موجب سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی در صنعت ورزش ایران شود.