احمد اسدی نیا؛ نوشین بنار؛ مهرعلی همتی نژاد؛ محمد خبیری؛ شهرام شفیعی
چکیده
هدف: مالکیت باشگاهها به وسیلهی هواداران یکی از شکلهای رایج ادارهی باشگاههای فوتبال است. بنابراین، هدف از این تحقیق شناسایی راهبردهای اتخاذ مدل مالکیت هواداران در باشگاه استقلال بود.روششناسی: این تحقیق به روش کیفی و استراتژی دادهبنیاد و رویکرد سیستماتیک استراوس و کوربین انجام گرفت. از طریق نمونهگیری ...
بیشتر
هدف: مالکیت باشگاهها به وسیلهی هواداران یکی از شکلهای رایج ادارهی باشگاههای فوتبال است. بنابراین، هدف از این تحقیق شناسایی راهبردهای اتخاذ مدل مالکیت هواداران در باشگاه استقلال بود.روششناسی: این تحقیق به روش کیفی و استراتژی دادهبنیاد و رویکرد سیستماتیک استراوس و کوربین انجام گرفت. از طریق نمونهگیری نظری و هدفمند و براساس مصاحبههای عمیق با 8 تن از کارشناسان، دادههای تحقیق جمعآوری شد. نمونهگیری تا زمانی ادامه یافت که تحقیق به اشباع نظری رسید. براساس نظریه دادهبنیاد و با رویکرد سیستماتیک، دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیه و تحلیل شدند. برای اعتبارسنجی دادهها که معادل روایی و پایایی است از دو روش بازکدگذاری توسط محقق و روش بازبینی اعضا استفاده شد.یافتهها: براساس نتایج حاصل از سه مرحله کدگذاری شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی، راهبردهای شناسایی شده در قالب زیرمقولههای قانونی، فرهنگی_اجتماعی، حاکمیتی، آموزشی، سازمانی و مدیریت ذینفعان، استخراج شدند.نتیجهگیری: به نظر میرسد با همکاری نهادهای مختلف کشور و ایجاد بسترهای لازم در بلندمدت و انجام راهبردهای شناسایی شده بتوان این مدل از مالکیت را در باشگاه استقلال اجرایی کرد.
علی محسنی فر؛ مرتضی دوستی؛ سعید تابش
چکیده
هدف: باشگاههای ورزشی از نظر اقتصادی برای شهرهای میزبان دارای اهمیت ویژهای است. از اینرو، هدف از پژوهش حاضر برآورد ارزش اقتصادی باشگاه فوتبال نساجی برای استان مازندران میباشد.روششناسی: پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف جزو پژوهشهای کاربردی میباشد. جامعة آماری این پژوهش ساکنین استان مازندران بودند و حجم نمونه ...
بیشتر
هدف: باشگاههای ورزشی از نظر اقتصادی برای شهرهای میزبان دارای اهمیت ویژهای است. از اینرو، هدف از پژوهش حاضر برآورد ارزش اقتصادی باشگاه فوتبال نساجی برای استان مازندران میباشد.روششناسی: پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف جزو پژوهشهای کاربردی میباشد. جامعة آماری این پژوهش ساکنین استان مازندران بودند و حجم نمونه آماری بر اساس جدول میشل و کارسون تعیین شد. از طریق پرسشنامه محقق ساخته، تمایل به پرداخت شهروندان استان مازندران برای کالاها و منافع تولیدشده توسط تیم فوتبال نساجی و عوامل مؤثر بر تمایل به پرداخت شهروندان برای تیم فوتبال نساجی اندازهگیری شد از همین طریق مشخص شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای Spss و Excel و Stata استفاده شد.یافتهها: بر اساس نتایج پژوهش، میانگین تمایل به پرداخت سالانه شهروندان برای حضور تیم فوتبال نساجی در رقابتهای لیگ برتر فوتبال، 15680 تومان، برای قهرمانی این تیم در رقابتهای لیگ برتر 13700 تومان، قهرمانی در رقابتهای جام حذفی 11640 تومان و قهرمانی در رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا 23370 تومان میباشد. همچنین میانگین تمایل به پرداخت برای خرید بلیت تماشای مسابقات در استادیوم، 4710 تومان و میانگین تمایل به پرداخت برای تماشای تلویزیونی نیز 3920 تومان میباشد.نتیجهگیری: تمایل به پرداخت شهروندان استان مازندران نشان میدهد که حضور تیم فوتبال نساجی در بالاترین سطوح رقابتی ورزش کشور روی مطلوبیت و رفاه آنها تأثیر مثبت داشته است بهگونهای که مردم حتی حاضرند تا از تیم محبوب خود حمایت مالی انجام دهند.
شهرام شفیعی؛ امین رحیمی پردنجانی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر سرمایهگذاری برند بر وفاداری با میانجیگری اعتبار و آگاهی برند در هواداران باشگاه فوتبال پرسپولیس تهران بود.روششناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه هواداران باشگاه پرسپولیس بود که با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری و استفاده از نرمافزار اسمارت پی ال ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر سرمایهگذاری برند بر وفاداری با میانجیگری اعتبار و آگاهی برند در هواداران باشگاه فوتبال پرسپولیس تهران بود.روششناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه هواداران باشگاه پرسپولیس بود که با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری و استفاده از نرمافزار اسمارت پی ال اس ۳، 208 نفر به عنوان نمونه آماری به پرسشنامه استاندارد سرمایهگذاری برند، آگاهی و اعتبار برند چن (۲۰۱۳) و وفاداری لیو (۲۰۰۸) پاسخ دادند.یافتهها: یافتهها نشان داد بین سرمایهگذاری برند با وفاداری هواداران به صورت مستقیم رابطه معنیداری وجود ندارد اما این رابطه در صورت وجود متغییرهای میانجی اعتبار و آگاهی برند به صورت غیر مستقیم معنیدار شد.نتیجهگیری: نتیجهگیری میشود سرمایهگذاری برند از طریق اعتبار و آگاهی برند موجب وفاداری هواداران میشود، مدیران باشگاه فوتبال پرسپولیس تهران به اثرگذاری سرمایهگذاری برند تمرکز کنند تا از طریق اعتبار و آگاهی برند موجب وفاداری هواداران شوند.