سیدمحمدحسین رضوی؛ عادله عظیمیدلارستاقی
دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1393، ، صفحه 15-24
چکیده
چکیدههدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی معیارهای مهم محوطهسازی بیرونی در طراحی و ساخت اماکن و فضاهای ورزشی شهری، از دیدگاه استادان شهرسازی (گرایش طراحی شهری) سراسر کشور است.روششناسی: روش پژوهش مورد استفاده در این پژوهش، توصیفی و از نوع زمینهیابی است که جمعآوری اطلاعات آن به صورت میدانی بوده است. جامعۀ آماری تحقیق شامل کلیۀ اعضای هیئت ...
بیشتر
چکیدههدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی معیارهای مهم محوطهسازی بیرونی در طراحی و ساخت اماکن و فضاهای ورزشی شهری، از دیدگاه استادان شهرسازی (گرایش طراحی شهری) سراسر کشور است.روششناسی: روش پژوهش مورد استفاده در این پژوهش، توصیفی و از نوع زمینهیابی است که جمعآوری اطلاعات آن به صورت میدانی بوده است. جامعۀ آماری تحقیق شامل کلیۀ اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی سراسر کشور در رشتۀ شهرسازی (گرایش طراحی شهری) با مرتبۀ علمی استادیار و بالاتر به تعداد 37 نفر بود که از این میان بر اساس جدول تعیین حجم نمونۀ مورگان مجموعا 33 استاد بهصورت تصادفی به عنوان نمونۀ آماری پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامۀ محققساخته بود که پس از تایید روایی، پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ به میزان 83%، به دست آمد و با توزیع آن در میان نمونههای پژوهش به صورت ارسال به پست الکترونیکی استادان، دادهها جمعآوری شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی مانند فراوانی، حداقل، حداکثر، میانگین و انحراف استاندارد و در آمار استنباطی از آزمونهای کلموگراف اسمیرنوف و t تک نمونه ای استفاده شد.یافتهها: نتایج بهدست آمده از تجزیه و تحلیل یافتهها نشان میدهد که از دیدگاه استادان شهرسازی (گرایش طراحی شهری) سراسر کشور، تمامی شاخصهای محوطهسازی بیرونی مورد بررسی در این پژوهش که شامل ابعاد کالبدی، اجتماعی، فعالیتی و معنایی است، در محوطهسازی بیرونی اماکن و فضاهای ورزشی شهری مهم و تاثیر گذارند.نتیجهگیری: نتایج حاصل از این مطالعه نشان میدهد که اگرچه دیدگاههای ارائه شده در زمینۀ این موضوع در بسیاری از موارد واجد جنبههایی مشترک بودهاند، اما با تثبیت اهمیت نقشهای کالبدی، اجتماعی، فعالیتی و معنایی محوطههای بیرونی اماکن و فضاهای ورزشی (در قالب یک نوع فضای عمومی)، تاکید بسیار بر رویکردهای تامین امنیت، ایجاد فضاهای مناسب و کافی، امکان انجام فعالیتهای متنوع و ایجاد سرزندگی و مفرح بودن در اینگونه فضاهاست.واژههای کلیدی: محوطهسازی بیرونی، فضاهای عمومی، طراحی شهری، اماکن و فضاهای ورزشی.
رحیم رمضانینژاد؛ اسماعیل ملکاخلاق؛ محمدرضا برومند؛ مهرعلی همتینژاد؛ سیدمحمدحسین رضوی
دوره 2، شماره 1 ، فروردین 1392، ، صفحه 1-19
چکیده
چکیدههدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت اشتغال فارغالتحصیلان رشتۀ تربیتبدنی و علوم ورزشی کشور انجام شده است.روششناسی: نمونههای تحقیق شامل 115 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاهها، مدیران ورزشی و فارغالتحصیلان رشتۀ تربیتبدنی بودند که در زمینه موضوع تحقیق صاحبنظر و ذینفع بودند. برای گردآوری اطلاعات از روشهای بررسی اسناد ...
بیشتر
چکیدههدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت اشتغال فارغالتحصیلان رشتۀ تربیتبدنی و علوم ورزشی کشور انجام شده است.روششناسی: نمونههای تحقیق شامل 115 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاهها، مدیران ورزشی و فارغالتحصیلان رشتۀ تربیتبدنی بودند که در زمینه موضوع تحقیق صاحبنظر و ذینفع بودند. برای گردآوری اطلاعات از روشهای بررسی اسناد و مدارک، مطالعات قبلی، جلسات مصاحبه، فرمها و پرسشنامه (فرم شناسایی SWOT شامل سوالات باز و بسته، پرسشنامۀ عوامل درونی، پرسشنامۀ عوامل بیرونی و فرم تعیین موقعیت استراتژیک) استفاده شد. به منظور سنجش روایی پرسشنامه از روش اعتبار محتوا با بهرهگیری از نظر چهارده نفر از استادان خبره مدیریت، مدیریت ورزشی و دانشکدۀ کارآفرینی استفاده شد. ثبات درونی ابزار در یک مطالعه مقدماتی روی سی نفر از آزمودنی ها به روش ضریب آلفای کرونباخ، 94/0 محاسبه شد. برای آزمون فرضیات پژوهش از آزمونهای رتبهای فریدمن، ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (IFE) و ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (EFE) و در نهایت ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک (SPACEM) استفاده شد.یافتهها: در تجزیه و تحلیل شرایط محیطی (درونی و بیرونی) اشتغال فارغالتحصیلان تربیتبدنی و علوم ورزشی 18 نقطه قوت، 40 نقطه ضعف، 33 فرصت و 33 تهدید شناسایی و به ترتیب اولویتبندی شد. یافتههای پژوهش نشان داد اشتغال فارغالتحصیلان رشته تربیتبدنی و علوم ورزشی از نظر عوامل داخلی و خارجی وضعیت مناسبی ندارد و با وجود ضعفهای داخلی با تهدیدهای خارجی متعدد و عمده نیز مواجه است که در ماتریس ارزیابی جایگاه، در بدترین وضعیت یعنی در موقعیت تدافعی (WT) قرار دارد.نتیجهگیری: پیشنهاد میشود براساس شرایط موجود برای تبیین استراتژیهای اشتغال فارغالتحصیلان تربیتبدنی و علوم ورزشی ایران علاوه بر استفاده از استراتژیهای ST، SO و WO بر استراتژیهای WT نیز تاکید شود.واژههای کلیدی: اشتغال، رشتۀ تربیتبدنی و علوم ورزشی، ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک.