مجتبی رجبی؛ مهدی طالب پور؛ زاهد قادری؛ حسن اسدی دستجردی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی آثار لیگ ملتهای والیبال بر حمایت جامعه میزبان با نقش تعدیل گر مشکلات ترافیکی بود.روششناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را تماشاگران لیگ ملتهای والیبال در سال97 تشکیل میدادند که 456 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. برای سنجش آثار این رویداد و حمایت جامعه ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی آثار لیگ ملتهای والیبال بر حمایت جامعه میزبان با نقش تعدیل گر مشکلات ترافیکی بود.روششناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را تماشاگران لیگ ملتهای والیبال در سال97 تشکیل میدادند که 456 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. برای سنجش آثار این رویداد و حمایت جامعه از پرسشنامه محقق ساخته، استفاده شد. پس از تائید روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها، میزان پایایی متغیرهای پرسشنامه در یک مطالعه راهنما و با استفاده از آلفای کرونباخ بالاتر از 7/0 برآورد شدند. از نرمافزار پی ال اس برای بررسی مدل تحقیق استفاده گردید .یافتهها:نتایج نشان داد آثار اقتصادی، درآمد روانی، سیاسی و اجتماعی- فرهنگی رویداد تاثیر مثبت، مشکلات ترافیکی منفی و مشکلات زیستمحیطی بدون تأثیر بر حمایت جامعه میزبان میباشد. همچنین مشکلات ترافیکی بهعنوان تعدیل گر فقط تأثیر منفی بر رابطه درآمد روانی رویداد بر حمایت جامعه میزبان میگذارد.نتیجهگیری: با توجه به اینکه ایران تا هفت سال بهصورت مستمر در این رقابتها حضور خواهد داشت میتوان با کاهش آثار منفی و تأکید بر عوامل مثبت این رویداد، شرایط را برای بهرهمندی جامعه از این آثار مهیا نمود.
اکبر جابری؛ حسن اسدی دستجردی؛ فرزانه مظلومی سوینی؛ جواد خزائی پول
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 1-18
چکیده
هدف: هدف تحقیق حاضر تحلیل سهم نسبی ابعاد هویت برندِ تیمی بر وفاداری هواداران فوتبال لیگ برتر ایران و ارائه مدلی در راستای توسعه وفاداری به تیمهای لیگ برتر فوتبال بود. روششناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی بود که به صورت میدانی انجام گرفت. جامعه آماری این تحقیق را هواداران تیمهای لیگ ...
بیشتر
هدف: هدف تحقیق حاضر تحلیل سهم نسبی ابعاد هویت برندِ تیمی بر وفاداری هواداران فوتبال لیگ برتر ایران و ارائه مدلی در راستای توسعه وفاداری به تیمهای لیگ برتر فوتبال بود. روششناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی بود که به صورت میدانی انجام گرفت. جامعه آماری این تحقیق را هواداران تیمهای لیگ برتر ایران تشکیل میدادند. تعداد 236 نفر به عنوان نمونه آماری به صورت تصادفی انتخاب گردیدند. ابزار گرداوری این تحقیق پرسشنامههای وفاداری رفتاری فینک و همکاران (2003)، و پرسشنامه ابعادِ هویت تیمی کو (2009) بود. روایی صوری بر اساس نظرات 15 نفر از محققین حوزه بازاریابی و ورزش انجام و بر اساس آزمون کندال روایی محتوای پرسشنامه نیز 79/0 محاسبه گردید. مقدار پایایی نیز بر اساس آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 82/0 به دست آمد. جهت تحلیل دادهها از نرمافزارهای 18SPSS و AMOS20 استفاده گردید یافتهها: جهت سنجش روایی مدل تحقیق از روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده گردید و بر اساس نتایج تحلیل مسیر ارتباط متغیرهای این پژوهش مورد تأیید قرار گرفته است. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که چهار بعدِ هویت تیمی دارای تأثیر مثبت و معناداری بر وفاداری رفتاری هواداران بودهاند. نتیجهگیری: : نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که چهار بعد هویت برند تیمی بر وفاداری رفتاری هواداران نسبت به تیمهای فوتبال لیگ برتر ایران تأثیرگذار میباشند. بنابراین، توسعه ادراک مدیران از شاخصهای هویت برندِ تیمی میتواند ابزاری مهم در راستای تقویت وفاداری هواداران به برند تیمهای فوتبال محسوب گردد.