یاسر صفار؛ سید مرتضی عظیمزاده
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر توسعه فرهنگ دوچرخه سواری در دانشگاه فردوسی مشهد انجام شد.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع «توصیفی و تحلیلی» میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان پسر (9234 نفر) دانشگاه فردوسی مشهد در نیم سال دوم تحصیلی 92-93 بود که با استفاده از فرمول کوکران 312 نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر توسعه فرهنگ دوچرخه سواری در دانشگاه فردوسی مشهد انجام شد.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع «توصیفی و تحلیلی» میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان پسر (9234 نفر) دانشگاه فردوسی مشهد در نیم سال دوم تحصیلی 92-93 بود که با استفاده از فرمول کوکران 312 نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند.یافتهها: نتایج این تحقیق نشان داد، بیش از 86 درصد دانشجویان تمایل به استفاده از دوچرخه در پردیس دانشگاه را دارند. استفاده از دوچرخه با انگیزه «فعالیت بدنی و ورزش» اولویت اول دانشجویان بود. همچنین نتایج آزمون فریدمن نشان داد، که عامل «تجهیزات و امکانات»، «سیاستهای تشویقی - حمایتی»، «برنامه های آموزشی- تبلیغاتی» به ترتیب بیشترین امتیاز را برای توسعه فرهنگ دوچرخه سواری در بین دانشجویان بدست آورند.نتیجهگیری: توجه مسئولین دانشگاه به فراهم آوردن شرایطی برای حضور دوچرخه شخصی دانشجویان در دانشگاه میتواند سبب توسعه فرهنگ دوچرخه سواری در بین دانشجویان شود. از سویی دانشگاه باید به تدوین یک برنامه جامع با مد نظر قرار دادن اولویتهای مشخص شده از سوی دانشجویان در این زمینه بپردازد تا به رونق دوچرخه سواری کمک کند.
یاسر صفار؛ سید مرتضی عظیم زاده؛ آذر کفاشپور
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 85-102
چکیده
هدف: امروزه مدیریت و توسعه برندهای ورزشی تنها محدود به کالاها، تیمها و لیگها ورزشی نمیشود؛ بلکه در بین ورزشکاران نیز به رسمیت شناختهشده است. از اینرو، هدف این تحقیق تحلیل عوامل مؤثر در شکلدهی تصویر برند ورزشکاران حرفهای است. روششناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوهی گردآوری اطلاعات تحقیق، توصیفی- ...
بیشتر
هدف: امروزه مدیریت و توسعه برندهای ورزشی تنها محدود به کالاها، تیمها و لیگها ورزشی نمیشود؛ بلکه در بین ورزشکاران نیز به رسمیت شناختهشده است. از اینرو، هدف این تحقیق تحلیل عوامل مؤثر در شکلدهی تصویر برند ورزشکاران حرفهای است. روششناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوهی گردآوری اطلاعات تحقیق، توصیفی- همبستگی است. برای تعیین حجم نمونه از نرمافزار تخصصی PASS استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان پسر رشتۀ تربیتبدنی دانشگاههای شهر مشهد در نیمسال دوم سال تحصیلی 92-93 بود (1083N=). بر این اساس حجم نمونه موردنیاز 308 نفر به دست آمد. برای جمع آوردی دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد، که با روش نمونهگیری تصادفی به شکل سهمیهای توزیع گردید. همچنین برای آزمون فرضیههای تحقیق از تکنیک تحلیل عاملی تائیدی، با کمک نرمافزار آموس 21 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد، عوامل داخل زمین و خارج زمین هر دو رابطه معناداری با تصویر برند ورزشکاران داشتند. بعلاوه، مشخص شد عامل سبک رقابت ورزشکار و رفتار جوانمردانه به ترتیب با بار عاملی 91/0 و 52/0 بیشترین و کمترین تأثیرگذاری را بر روی تصویر برند ورزشکاران داشتند. نتیجهگیری: ورزشکاران برای ایجاد تصویری مثبت از خود علاوه بر توجه به عوامل داخل زمین، به عوامل خارج از میدان مسابقه نیز باید توجه کافی داشته باشند. همچنین، بهتر است برند شخصی ورزشکاران بر روی مزیت رقابتی آنها استوار باشد تا هدف اصلی برندسازی یعنی ایجاد تمایز حاصل شود.