جلیل پورزرنگار؛ ابراهیم علیدوست قهفرخی؛ حسین رجبی نوش آبادی
چکیده
هدف: با گسترش فناوری اطلاعات و ورود آن به زندگی مردم، نیازهای جدیدی از جمله توسعه ورزش در جامعه پدید آمده است؛ بنابراین هدف تحقیق، مدل رسانههای اجتماعی در توسعه ورزش همگانی است.روششناسی: این تحقیق به روش کیفی با رویکرد دادهبنیاد (اشتراوس و کوربین) انجام گرفت. اطلاعات از طریق مطالعات اسنادی و مصاحبههای نیمهساختاریافته با جامعه ...
بیشتر
هدف: با گسترش فناوری اطلاعات و ورود آن به زندگی مردم، نیازهای جدیدی از جمله توسعه ورزش در جامعه پدید آمده است؛ بنابراین هدف تحقیق، مدل رسانههای اجتماعی در توسعه ورزش همگانی است.روششناسی: این تحقیق به روش کیفی با رویکرد دادهبنیاد (اشتراوس و کوربین) انجام گرفت. اطلاعات از طریق مطالعات اسنادی و مصاحبههای نیمهساختاریافته با جامعه آماری شامل 15 نفر از اساتید و صاحبنظران آگاه به موضوع تحقیق تا رسیدن به اشباع نظری به دست آمد. روش نمونهگیری غیرتصادفی و هدفمند است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد.یافتهها: در نتیجه تجزیهوتحلیل دادهها، 5 مقوله اصلی، 20 مقوله فرعی و 162 مفهوم یا کد باز شناسایی شد. عوامل علّی: (نیروی انسانی، کاربران، ورزشکاران و تعامل افراد)؛ عوامل زمینهای: (پیشرفت فناوری، سهولت دسترسی، کثرت اطلاعات، پویایی، آزادی بیان و قیمت بهینه)؛ عوامل تأثیرگذار: (بازدارندهها، فیلترینگ)، راهبردها: (مدیریت رسانه، معرفی ورزشهای نوین، بهرهگیری از فرصتها، سرمایهگذاری، اقدامات فرهنگی - اجتماعی) و پیامدها (توسعه ورزش همگانی، مقبولیت رسانههای اجتماعی، مشارکت مردمی) معرفی شدند.نتیجهگیری: با توجه به طراحی مدل این تحقیق، بهنظر میرسد با اجرای الگوی تحقیق و بهرهمندی از دستاوردهای آن میتوان در توسعه ورزش همگانی از طریق رسانههای اجتماعی بهره برد.
مهریه پناهی؛ محمود گودرزی؛ مجید جلالی فراهانی؛ ابراهیم علی دوست قهفرخی
چکیده
چکیدههدف: در قرن حاضر دانشگاهها به عنوان سازمان بنیادی در تمامی رشتهها، وظیفهای فراتر از آموزش عالی بر عهده دارند و در جهت کاهش بار مشکلات بیکاری نیروی انسانی فارغ التحصیل از دانشگاه باید پابه پای دولت تلاش نمایند، مدیریت راهبردی صحیح در جهت این اهداف و شکلگیری دانشگاههای نسل چهار با کارکردهای خود میتواند نتایج مطلوبی برای ...
بیشتر
چکیدههدف: در قرن حاضر دانشگاهها به عنوان سازمان بنیادی در تمامی رشتهها، وظیفهای فراتر از آموزش عالی بر عهده دارند و در جهت کاهش بار مشکلات بیکاری نیروی انسانی فارغ التحصیل از دانشگاه باید پابه پای دولت تلاش نمایند، مدیریت راهبردی صحیح در جهت این اهداف و شکلگیری دانشگاههای نسل چهار با کارکردهای خود میتواند نتایج مطلوبی برای دولتها داشته باشد. این مطالعه با هدف شناسایی ابعاد شتابگیری دانشکدههای تربیت بدنی دانشگاههای دولتی به سوی دانشگاههای نسل چهار بود. روششناسی: روش تحقیق آمیخته و ابزار گردآوری دادهها مصاحبه شامل 12نفر از اساتید مدیریت ورزشی و پرسش نامه محققساخته به روش دلفی بود. جامعه آماری325نفر شامل تمام اساتید تربیت بدنی دانشگاههای دولتی کشور بودند. نمونه آماری به روش کل شمار انتخاب شد که با توزیع پرسشنامهها، 218 پرسشنامه عودت دادهشد.یافتهها: از نتایج دلفی، تحلیل عامل اکتشافی و تاییدی 12 بعد مسئولیت علمی و اجتماعی، پویایی محیط و ماموریت سازمانی، مراکز رشد زایشی، مشتریان و رقبا، سیستمهای اطلاعاتی، ارتباط با صنایع، نقش دولت، ساختار و بسترسازی، مدیریت عالی و رهبری، منابع انسانی، ایفای نقش دانشکده نسل چهارم، کیفیت آموزشی و پژوهشی شناسایی شدند. نتیجهگیری: بنابراین دانشکدههای تربیت بدنی نسل چهارم با توجه به ایعاد شناسایی شده میتوانند موجب ثروت افزایـی و ایجاد اشتغال فارغ التحصیلان شوند.
محمد خبیری؛ ابراهیم علی دوست قهفرخی؛ رحیم خسرومنش؛ آمنه اسدالهی؛ علی تلخابی
چکیده
هدف: هدف این تحقیق طراحی مدل مفهومی صنعت کالاهای ورزشی ایرانی بود.روششناسی: روش تحقیق، نظریه داده بنیاد و رهیافت نظاممند بود. ابزار گردآوری دادهها بررسی متون و اسناد مربوطه و مصاحبه بود. روش نمونهگیری نظری بود. روش تحلیل دادهها: پرسش و مقایسه مستمر در سه مرحله اصلی کدگذاری باز، محوری و انتخابی بود. بعد از بررسی متون و اسناد ...
بیشتر
هدف: هدف این تحقیق طراحی مدل مفهومی صنعت کالاهای ورزشی ایرانی بود.روششناسی: روش تحقیق، نظریه داده بنیاد و رهیافت نظاممند بود. ابزار گردآوری دادهها بررسی متون و اسناد مربوطه و مصاحبه بود. روش نمونهگیری نظری بود. روش تحلیل دادهها: پرسش و مقایسه مستمر در سه مرحله اصلی کدگذاری باز، محوری و انتخابی بود. بعد از بررسی متون و اسناد مربوطه همزمان با انجام پانزده مصاحبه عمیق با تولیدکنندگان و فروشندگان کالاهای ورزشی ایرانی؛ اشباع نظری حاصل شد.یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد نیرویانسانی، سرمایه، فنآوری و مواد اولیه روی تولید و بازاریابی و برندسازی، رسانهملی، مسئولخرید و اجناسخارجی روی فروش کالاهای ورزشی ایرانی تاثیر میگذارند و نهادهای حاکمیتی ایران به طور مستقیم و غیرمستقیم روی همه این مقولات تاثیرات مهمی دارند. نتیجهگیری: تولید و فروش؛ مقولات اساسی صنعت کالاهای ورزشی هستند که بر یکدیگر تاثیر متقابل میگذارند و هر کدام تحت تاثیر مقولات دیگری هستند. از آنجا که نهادهای حاکمیتی تاثیر بزرگی در همه این مقولات دارند یا میتوانند داشته باشند؛ پیشنیاز توسعه این صنعت نیز اقدامات استراتژیک نهادهای حاکمیتی در جهت بهبود شرایط در هر کدام از این مقولات میباشد.
محمد مازیاری؛ مهرزاد حمیدی؛ محمد خبیری؛ ابراهیم علی دوست قهفرخی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش بررسی تأثیر احساس اجتماع برند بر حضور در ورزشگاه و مصرف رسانهای در تماشاگران لیگ برتر فوتبال از طریق نقش واسطهای ریسک ادراکشده بود.روششناسی: جامعۀ آماری شامل تماشاگران بازیهای فوتبال لیگ برتر دورۀ شانزدهم بود که 365 نفر به روش تصادفی در دسترس به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. برای سنجش احساس اجتماع ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش بررسی تأثیر احساس اجتماع برند بر حضور در ورزشگاه و مصرف رسانهای در تماشاگران لیگ برتر فوتبال از طریق نقش واسطهای ریسک ادراکشده بود.روششناسی: جامعۀ آماری شامل تماشاگران بازیهای فوتبال لیگ برتر دورۀ شانزدهم بود که 365 نفر به روش تصادفی در دسترس به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. برای سنجش احساس اجتماع برند از پرسشنامۀ هدلند (2011)، با پایایی 96/0 α= و برای سنجش حضور، مصرف رسانهای و ریسک ادراکشده از پرسشنامههای محقق ساخته (به ترتیب؛ با پایایی70/0α=، 82/0 α= و 91/0α=) استفاده شد. همچنین، روایی صوری پرسشنامهها توسط اساتید مدیریت ورزشی تأیید شد. برای تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که احساس اجتماع برند بر حضور تماشاگران در ورزشگاه و مصرف رسانهای ورزش تأثیر مثبت و معنیدار دارد و بر ریسک ادراکشده تأثیر منفی و معنیدار دارد. همچنین، ریسک ادراکشده بر حضور تماشاگران در ورزشگاه تأثیر منفی و معنیدار دارد و بر مصرف رسانهای ورزش تأثیر مثبت و معنیدار دارد. به علاوه، نتایج غیرمستقیم نشان داد که ریسک ادراکشده بین احساس اجتماع برند و حضور تماشاگران در ورزشگاه دارای نقش واسطهای است.نتیجهگیری: برای افزایش حضور تماشاگران در ورزشگاه، لازم است اجتماع هواداران تقویت شود و عواملی که باعث ادراک ریسک بیشتر میشوند، مورد توجه قرار گیرند.
علی صابری؛ قدرت الله باقری؛ حمید رضا یزدانی؛ ابراهیم علی دوست قهفرخی؛ محمد حسین قربانی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش طراحی مدل آمیخته بازاریابی اجتماعی جهت توسعه ورزش همگانی بود.روششناسی: روش پژوهش ترکیبی از روش کمی و کیفی بود که با توجه به شیوه کیفی جمع آوری داده ها در مرحله اول؛ و اعتبار سنجی آن در مرحله بعد از نوع آمیخته اکتشافی بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه خبرگان سطح اجرایی و دانشگاهی بودند. روش نمونه گیری در بخش کیفی ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش طراحی مدل آمیخته بازاریابی اجتماعی جهت توسعه ورزش همگانی بود.روششناسی: روش پژوهش ترکیبی از روش کمی و کیفی بود که با توجه به شیوه کیفی جمع آوری داده ها در مرحله اول؛ و اعتبار سنجی آن در مرحله بعد از نوع آمیخته اکتشافی بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه خبرگان سطح اجرایی و دانشگاهی بودند. روش نمونه گیری در بخش کیفی ابتدا به شکل هدفمند و قضاوتی بود و در ادامه به منظور جمع آوری اطلاعات از روش نمونه گیری گلوله برفی استفاده شد. در این پژوهش با مصاحبه از 13 نفر از نمونه های مورد نظر به اشباع نظری رسیده شد. ابزار گردآوری داده ها در مرحله اول مصاحبه بود و بعد از کدگذاری و شناسایی مضمونها و شاخصها، پرسش نامه تدوین و برای طراحی و اعتبار بخشی مدل استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده در قسمت کیفی با استفاده از تحلیل مضمون و در قسمت کمی با استفاده از نرم افزار های SPSSو LISREL انجام شد.یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل مضمون نشان داد که آمیخته بازاریابی اجتماعی شامل 6 پی (محصول، مکان، قیمت، ترفیع، افراد و شواهد فیزیکی) بودند. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی نیز برازش مناسب مدل پژوهش نشان داد. همچنین نتایج کمی حاصل از پژوهش نشان داد که عوامل شناسایی شده از دیدگاه کارشناسان برای توسعه ورزش همگانی دارای وضعیت مطلوبی نیستند.نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش، داشتن نگاه بازاریابی و مشتری مداری به منظور توسعه ورزش همگانی، لازم و ضرروی است. یکی از عوامل موثر در این امر توجه به عناصر آمیخته بازاریابی است که مسئولان و متصدیان امر توسعه ورزش همگانی و ارتقاء سلامت در کشور جهت افزایش مشارکت مردم در ورزش و فعالیت بدنی می توانند از آن استفاده کنند.