معصومه سلحشوری؛ نوشین بنار؛ محمدمهدی رحمتی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر تحلیل تجارب ورزشکاران تراجنسیتی بود.روششناسی: مطالعه کیفی حاضر از نظر هدف کاربردی است و دادهها مبتنی بر اطلاعات اسنادی جمعآوری شدند. این پژوهش به روش فراترکیب 7 مرحلهای سندلوسکی، باروسو و وویلس (2007) با شیوه کدگذاری متداول در پژوهشهای کیفی روی 8 مقاله که با جستجو در پایگاههای علمی همچون گوگلاسکالیر، الزیویر، ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر تحلیل تجارب ورزشکاران تراجنسیتی بود.روششناسی: مطالعه کیفی حاضر از نظر هدف کاربردی است و دادهها مبتنی بر اطلاعات اسنادی جمعآوری شدند. این پژوهش به روش فراترکیب 7 مرحلهای سندلوسکی، باروسو و وویلس (2007) با شیوه کدگذاری متداول در پژوهشهای کیفی روی 8 مقاله که با جستجو در پایگاههای علمی همچون گوگلاسکالیر، الزیویر، ریسرچگیت، ساینس دایرکت و پابمد بدست آمد و تحلیل مفاهیم و نتایج مطالعات مصاحبه با ورزشکاران حرفهای تراجنسیتی انجام شد.یافتهها: یافتههای پژوهش در 4 مضمون اصلی (سیر تکامل فردی، سیر هویت جنسیتی، فرهنگسازی هویت جنسیتی و پذیرش هویت جنسیتی) و 17 مضمون فرعی (کنش کودکی، متفاوت بودن، بحران روحی، نامیده شدن، فرایند تطبیق جنسیت، آشکارسازی هویت، انطباق هویت، تبعات اعلان هویت، پنهانسازی هویت، تحقیر، ترنسهراسی، فضای امن، آگاهی، حمایت خانواده، حمایت مربیان و همتیمیها، به رسمیت شناختن و طرد شدن) شناسایی شدند.نتیجهگیری: نتایج این پژوهش، اهمیت فرهنگسازی و ایجاد یک محیط حمایتکننده از سوی جامعهی ورزشی در راستای پذیرش ورزشکاران تراجنسیتی را نشان میدهد.
احسان محمدی ترکمانی؛ محمدمهدی رحمتی؛ بهنام نقی پور گیوی؛ رضا شربت زاده
چکیده
هدف: امروزه سبک زندگی، مفهومی کارآمد برای مطالعه واقعیتهای زندگی افراد است. ورزشکاران نخبه از گروههای مهم در جامعه میباشند که سبک زندگی آنان موردتوجه همگان است. مطالعه سبک زندگی ورزشکاران نخبه نیازمند ابزاری روا و پایا است. بنابراین هدف این مقاله ساخت و اعتبارسنجی ابزار سبک زندگی ورزشکاران نخبه ایرانی بود. روششناسی: ...
بیشتر
هدف: امروزه سبک زندگی، مفهومی کارآمد برای مطالعه واقعیتهای زندگی افراد است. ورزشکاران نخبه از گروههای مهم در جامعه میباشند که سبک زندگی آنان موردتوجه همگان است. مطالعه سبک زندگی ورزشکاران نخبه نیازمند ابزاری روا و پایا است. بنابراین هدف این مقاله ساخت و اعتبارسنجی ابزار سبک زندگی ورزشکاران نخبه ایرانی بود. روششناسی: تحقیق از نوع آمیخته بود که در مرحله کیفی برای شناسایی شاخصهای سبک زندگی 19 نفر خبره به شکل هدفمند برای مصاحبه عمیق ساختارنیافته انتخاب شدند. دادههای کیفی با رویکرد گلیزری نظریه داده بنیاد تحلیل شد و روایی آن توسط 10 نفر از خبرگان تائید شد. جامعه آماری مرحله کمی کلیه ورزشکاران فعال در لیگ برتر چهار رشته گروهی فوتبال، فوتسال، والیبال و بسکتبال بود که 308 نفر از آنان به شکل تصادفی طبقهای پرسشنامه محقق ساخته را تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از تحلیل عاملی تائیدی مورد تحلیل قرار گرفت و شاخصهای برازش پس از اصلاح برخی سؤالات مورد تائید قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد ابزار سبک زندگی ورزشکاران نخبه ایرانی دارای 10 بعد مسئولیتپذیری، سواد مالی، فراغت و تفریح، تفکر حرفهای، چشمانداز زندگی، شایستگیهای عاطفی، مصرف مادی، مصرف فرهنگی، رفتارهای مذهبی و امورات فردی است. همچنین پایایی خرده مقیاسها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تائید و برای کل مقیاس 89/0 به دست آمد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج ابزار طراحیشده از روایی و پایایی مطلوب برخوردار است و میتواند برای مطالعه تمایزات سبکهای زندگی ورزشکاران نخبه مورد استفاده قرار گیرد.
عباس قشمی میمند؛ محمد پورکیانی؛ محمدمهدی رحمتی
چکیده
هدف: هدف از نگارش این مقاله، تعریف فرهنگ ورزش و ارائه الگویی بومی از مولفههای مرتبط با آن طبق تعریف انسان شناختی از فرهنگ، با استفاده از نظریه های متخصصان است.روششناسی: این مقاله در چارچوب استراتژی تحقیق کیفی و براساس روش تحلیل تماتیک و مصاحبه با 10 نفر از مدیران تربیت بدنی و فرهنگی و 5 نفر از کارشناسان فرهنگی فدراسیونها به صورت ...
بیشتر
هدف: هدف از نگارش این مقاله، تعریف فرهنگ ورزش و ارائه الگویی بومی از مولفههای مرتبط با آن طبق تعریف انسان شناختی از فرهنگ، با استفاده از نظریه های متخصصان است.روششناسی: این مقاله در چارچوب استراتژی تحقیق کیفی و براساس روش تحلیل تماتیک و مصاحبه با 10 نفر از مدیران تربیت بدنی و فرهنگی و 5 نفر از کارشناسان فرهنگی فدراسیونها به صورت نمونه گیری هدفمند، ابتدا بر اساس وجوه مشترک، تمهای مرتبط، اصلی و در نهایت تمهای مرکزی هر کدام از مقولات موضوع تحقیق را شناسایی و در نهایت شبکه مضامین مرتبط با چیستی فرهنگ ورزش را ترسیم و تحلیل می کند. روش اعتبارسنجی پژوهش نیز «روایی تفسیری»، به معنای ارائه و بازخورد نتایج پژوهش به صاحب نظران برای تائید نهایی آن است.یافتهها: نتایج ترسیم شبکه مضامین چیستی فرهنگ ورزش نشان می دهد؛ بین دو موضوع فرهنگ ورزشی و ورزش فرهنگی تفاوت وجود دارد، و این دو مضمون فراگیر حول مضامین سازمان دهنده ارزشهای عام اخلاقی، ارزشهای ذاتی ورزش، ارزشهای مادی و جسمی ورزش، ارزشهای ملی و تاریخی، ارزشهای مذهبی، ارزشهای زندگی مدرن و ناهنجاریهای فرهنگی ورزش؛ الگوی فرهنگ ورزش در ایران را تعریف میکنند.نتیجهگیری: طبق یافته های تحقیق، فرهنگ ورزش به معنای« مجموعه ای از ارزش ها، هنجارها، باورها، آداب و سنن فرهنگی و تاریخی موثر بر رفتار ورزشی و همچنین ارزش های خاص منبعث از رشته های ورزشی(جنگجویی رشته های رزمی، جوانمردی ورزش پهلوانی و...) موثر بر فرهنگ افراد در محیط ورزشی و جامعه» است.
مهرعلی همتی نژاد؛ محمدمهدی رحمتی؛ محمد صفرزاده
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 36-50
چکیده
هدف: : هدف از این تحقیق، بررسی عوامل مؤثر بر حضور تماشاگران لیگ برتر بسکتبال ایران است. روششناسی: پژوهش از نوع توصیفی، پیمایشی است. پرسشنامه مورداستفاده در این تحقیق در نوبتهای مختلف توسط گرین (1995)، هانسن و گوتیر (1992)، اسکافیلد (1983)، کاسکی (1994) و ژانگ و همکاران (1995) بهمنظور بررسی عوامل مؤثر بر حضور تماشاگران در ورزشگاهها در ...
بیشتر
هدف: : هدف از این تحقیق، بررسی عوامل مؤثر بر حضور تماشاگران لیگ برتر بسکتبال ایران است. روششناسی: پژوهش از نوع توصیفی، پیمایشی است. پرسشنامه مورداستفاده در این تحقیق در نوبتهای مختلف توسط گرین (1995)، هانسن و گوتیر (1992)، اسکافیلد (1983)، کاسکی (1994) و ژانگ و همکاران (1995) بهمنظور بررسی عوامل مؤثر بر حضور تماشاگران در ورزشگاهها در ورزشهای توپی مورد استفاده قرار گرفته است. پس از تعیین حجم نمونه، پرسشنامه با روش نمونهگیری تصادفی در دسترس بین 370 نفر از تماشاگران در دو ورزشگاه و دو شهر تهران و اصفهان توزیع گردید. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 79/0 به دست آمد. دادهها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و آزمونهای فریدمن و تعقیبی ویلکاکسون تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: : نتایج نشان میدهد که عامل نظم، امنیت و انضباط اخلاقی (برگزاری منظم و مناسب لیگ، برخورد مناسب پرسنل و مأموران کنترل نظم و مدیریت رفتار) مهمترین دلیل حضور تماشاگران بود. از بین عامل خدمات، تسهیلات و امکانات ورزشگاه (مناسب بودن جایگاه تماشاگران و سهولت در تهیه بلیت)، کسب هویت ورزشی و پرکردن اوقات فراغت (برخورداری ورزشگاهها از امکانات و تجهیزات مدرن، و حضور با دوستان در مسابقهها)، حساسیت رقابت و نتیجه آن، حضور بازیکنان مطرح (ستاره) در تیمهای ورزشی، فضا و زمان مناسب برگزاری مسابقه، مطلوب بودن سیستم گرمایشی و سرمایشی سالن و برگزاری مسابقه در تعطیلات آخر هفته، اطلاعرسانی و تبلیغات مناسب در مورد زمان و مکان مسابقه به ترتیب بیشترین تأثیر را بر حضور تماشاگران در ورزشگاه داشتهاند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج تحقیق انتظار میرود مسئولان مربوطه بهمنظور افزایش حضور تماشاگران در ورزشگاهها برنامهریزیهای مناسب برای حفظ و ارتقای هنجارهای حاکم بر سالنهای محل برگزاری مسابقهها اتخاد نمایند. افزون بر این، فراهم ساختن امکانات رفاهی برای ورزشگاهها و تبلیغات مناسب در مورد زمان و مکان برگزاری مسابقات میتواند سبب افزایش شمار تماشاگران در ورزشگاهها گردد.