فاطمه احمدی؛ رحیم رمضانی نژاد؛ محمدرضا برومند
چکیده
هدف: منابع و ظرفیتهای فراوانی برای توسعه گردشگری ورزشی در ایران وجود دارد که ازنظر اجرایی و پژوهشی مغفول مانده است در همین راستا هدف پژوهش حاضر، توصیف و تحلیل محتوای پژوهشهای گردشگری ورزشی ایران است.روش شناسی: جامعه آماری تحقیق شامل همه مقالات علمی ـ پژوهشی حوزه گردشگری ورزشی طی سالهای 1384 تا 139۷ بودند که از پایگاه اطلاعات علمی ...
بیشتر
هدف: منابع و ظرفیتهای فراوانی برای توسعه گردشگری ورزشی در ایران وجود دارد که ازنظر اجرایی و پژوهشی مغفول مانده است در همین راستا هدف پژوهش حاضر، توصیف و تحلیل محتوای پژوهشهای گردشگری ورزشی ایران است.روش شناسی: جامعه آماری تحقیق شامل همه مقالات علمی ـ پژوهشی حوزه گردشگری ورزشی طی سالهای 1384 تا 139۷ بودند که از پایگاه اطلاعات علمی (جهاد دانشگاهی ایران) داخلی و خارجی و سامانه نشریات داخلی مرتبط گردآوری شد.یافته ها: مقالات در سه سطح کلان، میانی و خرد؛ 5 محور کلی و 17 موضوع تقسیمبندی شدند که بیشترین مقالات بر سطح کلان و محور توسعه گردشگری (45/45 %) و کمترین مقالات بر سطح خرد و روانشناختی (78/3 %)دتمرکز داشتند. در سطح میانی نیز دو موضوع اشتغال و درآمدزایی و کیفیت خدمات بیشتر موردتوجه محققان بوده است. یافتهها نشان داد از بین نشریات مدیریت ورزشی، بیشترین تعداد مقالات (28/10 %) در نشریه مطالعات راهبردی ورزش و جوانان وزارت ورزش و از میان نشریات غیر مدیریت ورزشی، بیشترین مقاله در فصلنامه فضای گردشگری (6/5 %) چاپشده است. ازنظر روششناسی، اکثر مقالات از روش کمی و از پرسشنامه محقق ساخته و استاندارد و روش آماری توصیفی و تحلیل عاملی (66/41 %) استفاده کردهاند. نمونه غالب مطالعات شامل اساتید، مدیران و کارشناسان تربیتبدنی؛ و گردشگری (24/24 %) بودند. ازنظر توزیع جغرافیایی، بیشترین مقاله با موضوع ملی (48/23 % و سپس روی استانهای تهران، اصفهان و مازندران (64/13 %) انجامگرفته است. ضمناً حدود 90 درصد از مقالهها مربوط به دهه ۱۳90 است.نتیجهگیری: تحلیل روند مقالات حوزه گردشگری ورزشی نشان میدهد چالش اصلی محققان این حوزه، ابعاد استراتژیک و سپس عوامل طبیعی و اقلیمی در سطح کلان؛ کیفیت خدمات و اشتغال و کارآفرینی در سطح میانی است. در ادامه مسیر، پژوهشهای آتی میتوانند بر برنامهریزی روی مناطق خاص گردشگری و برخی مسائل جامعهشناختی این حوزه متمرکز شوند.
محمدرضا برومند؛ محمد پورکیانی؛ علی افروزه
چکیده
هدف: هدف این پژوهش شناسایی اثر تکنولوژی واقعیت مجازی بر خلق دورحضوری و تجربه غرقه و اثر آنان بر نگرش به برند و قصد خرید مشتریان محصولات ورزشی بود.روش شناسی: پژوهش حاضر کاربردی و از نوع پژوهشهای نیمه تجربی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بود. حجم نمونه با نرمافزار جی پاور، ۳۶ نمونه تعیین شد که به صورت در دسترس و تصادفی از دانشجویان ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش شناسایی اثر تکنولوژی واقعیت مجازی بر خلق دورحضوری و تجربه غرقه و اثر آنان بر نگرش به برند و قصد خرید مشتریان محصولات ورزشی بود.روش شناسی: پژوهش حاضر کاربردی و از نوع پژوهشهای نیمه تجربی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بود. حجم نمونه با نرمافزار جی پاور، ۳۶ نمونه تعیین شد که به صورت در دسترس و تصادفی از دانشجویان دانشگاه تهران که با این برند نورثفیس آشنایی داشتند، انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه شفافیت تصویر کلر و بلاک (۱۹۹۷) تجربه غرقه کیم و کو (۲۰۱۹)، پرسشنامه نگرش به برند هومر (۱۹۹۰) و همچنین پرسشنامه قصد خرید کانگ، لی و نامکونگ (۲۰۱۸) بود. همچنین برای ایجاد تجربه واقعیت مجازی از دستگاه عینک واقعیت مجازی برند کویلو استفاده شد. از طرفی پس از جستجو در فیلمهای تبلیغاتی سه بعدی، کلیپ سه بعدی تبلیغ پوشاک کوهنوردی برند ماموت انتخاب شد. روش اجرا بدین صورت بود که نمونهها پس از مشاهده تبلیغ به صورت واقعیت مجازی، پرسشنامههای مذکور را تکمیل کردند. در نهایت برای تحلیل دادههای پژوهش از معادلات ساختاری در نرم افزار پی ال اس ۳ استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد، واقعیت مجازی در صورتی که شفافیت و غنای تصویر مناسب باشد منجر به دورحضوری و خلق تجربه غرقه می شود. تجربه غرقه منجر به تغیرر نگرش و در نهایت بر قصد خرید مشتریان اثر میگذارد.بحث و نتیجهگیری: بهطو کلی نتایج نشان داد تکنولوژی واقعیت مجازی ابزار مناسبی برای بازاریابان است تا بتوانند تجربههای غرقه و نزدیک به واقعیت را برای مشتریان ممکن سازند. امروزه تکنولوژی واقعیت مجازی به خانهها راه پیدا کردهاند، بنابراین فرصت ارزشمندی برای بازاریابان است تا تجربه را از خانه برای مشتریان فراهم کنند. همچنین فروشگاههای ورزشی نیز میتوانند با تجهیز فروشگاه به واقعیت مجازی و همچنین اضافه کردن محرکهای حسی، غنا و شفافیت محتوای واقعیت مجازی، اثربخشی آن را افزایش دهند.
رحیم رمضانی نژاد؛ محمدرضا برومند؛ سهیلا نتاج؛ محسن لقمانی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت اشتغال، نگرش و مهارتهای شغلی دانشآموختگان سال های 1386-1382 رشته تربیت بدنی دانشگاه گیلان است.روش شناسی: نمونه آماری برابر با جامعه آماری ( ۳۴۰ نفر) بودند ، اما تعداد 271 نفر به پرسشنامههای ویژگیهای فردی، نگرش شغلی جاکو (Jacko, 2004) و میزان تناسب محتوای دروس با نیازهای بازار کار پاسخ دادند. روایی این ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت اشتغال، نگرش و مهارتهای شغلی دانشآموختگان سال های 1386-1382 رشته تربیت بدنی دانشگاه گیلان است.روش شناسی: نمونه آماری برابر با جامعه آماری ( ۳۴۰ نفر) بودند ، اما تعداد 271 نفر به پرسشنامههای ویژگیهای فردی، نگرش شغلی جاکو (Jacko, 2004) و میزان تناسب محتوای دروس با نیازهای بازار کار پاسخ دادند. روایی این ابزارها توسط 11 نفر از اساتید تربیتبدنی تایید و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای پرسشنامه نگرش شغلی و تناسب محتوای دروس به ترتیب 90/0 r= و 89/0 r= برآورد شد.یافتهها: نتایج آزمون خی دو نشان داد که زنان نسبت به مردان (λ2= 25; P= .001) و دانشآموختگان کارشناسیارشد به طور معنیداری بیشتر از سایر دانشآموختگان (λ2= 26.83; P= .001) در مشاغل مرتبط با رشته تربیتبدنی مشغول به کار شدهاند. بر اساس نتایج آزمون یومن ویتنی، نگرش دانشآموختگان شاغل مرتبط با رشته تربیتبدنی (دانشآموختگان سال 1384) به ابعاد اهمیت وظیفه (P= .009)، تنوع مهارت (P= .001)، تخصص (P= .03)، حل مسئله (P= .001) و کل نگرش شغلی (P= .001) مثبت بود؛ و دانشآموختگان شاغل غیر مرتبط با رشته فقط در ابعاد هویت وظیفه (P= .001) و استقلال (P= .004) نگرش مثبتتری داشتند. علاوه بر این، دانشآموختگانی که شغل مرتبط با رشته تربیتبدنی داشتند در کار داوطلبانه (λ2= 14.28; P= .001) و کارت مربیگری (λ2= 14.54; P= .001) از سایر دانشآموختگان مهارت بیشتری کسب کرده بودند.نتیجهگیری: به نظر میرسد که ظرفیت اشتغال دانشآموختگان تربیتبدنی دانشگاه گیلان بالاست؛ و آن ها توانستهاند مهارتهای شغلی مناسبی را در خلال تحصیل کسب و نگرش مثبتی نسبت به حرفه خود بعد از اشتغال پیدا کنند
عادله عظیمی دلارستاقی؛ سید محمد حسین رضوی؛ محمدرضا برومند
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل زمینهای تاثیرگذار بر استقرار کارآفرینی استراتژیک در کسب و کارهای ورزشی بود.روششناسی: روش تحقیق حاضر از نوع کیفی (به روش گراندد تئوری) بوده و گردآوری دادهها از طریق مصاحبه و بررسی پیشینههای تحقیق انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل اعضای هیات علمی دانشکدههای مدیریت کارآفرینی و ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل زمینهای تاثیرگذار بر استقرار کارآفرینی استراتژیک در کسب و کارهای ورزشی بود.روششناسی: روش تحقیق حاضر از نوع کیفی (به روش گراندد تئوری) بوده و گردآوری دادهها از طریق مصاحبه و بررسی پیشینههای تحقیق انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل اعضای هیات علمی دانشکدههای مدیریت کارآفرینی و دانشکدههای تربیتبدنی و علومورزشی (با تخصص کارآفرینی و مدیریت کسب و کار) دانشگاههای دولتی سراسر کشور، اعضا و مدرسین ویژه و منتخب کارگروه اشتغال و کارآفرینی وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران و کارآفرینان منتخب ورزشی کشور بودند که نمونه تحقیق به صورت نظری تعیین و پس از انجام 21 مصاحبه، عوامل زمینهای تاثیرگذار بر استقرار کارآفرینی استراتژیک در کسب و کارهای ورزشی شناسایی گردید. لازم به ذکر است که تحلیل دادهها با استفاده از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گردید.یافتهها: بر اساس نتایج حاصل از پژوهش، عوامل زمینهای تاثیرگذار بر استقرار کارآفرینی استراتژیک در کسب و کارهای ورزشی در شش مولفه تحت عناوین سیاستهای حمایتی دولت، عوامل قانونی و حقوقی، نظام آموزشی، عوامل فرهنگی، سیاستهای تجاری و عوامل حاکمیتی شناسایی و استخراج گردید.بحث و نتیجهگیری: به منظور رونق کسب و کارهای مرتبط با ورزش، فراهم نمودن شرایط زمینهای با هدف کمک به باروری نوآوریها که نهایتا سبب ایجاد مزیتهای رقابتی در کسب و کارها میگردد، ضروری میباشد. در همین راستا دولتها میتوانند با اجرای نقش حیاتی خود در رویکردهای تنظیمی، هنجاری و شناختی به عنوان یک تسهیلکننده عمل نموده و شرایط محیطی را برای صاحبان کسب و کارها جهت استقرار کارآفرینی استراتژیک آماده نمایند