رحیم رمضانی نژاد؛ محمدرضا برومند؛ سهیلا نتاج؛ محسن لقمانی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت اشتغال، نگرش و مهارتهای شغلی دانشآموختگان سال های 1386-1382 رشته تربیت بدنی دانشگاه گیلان است.روش شناسی: نمونه آماری برابر با جامعه آماری ( ۳۴۰ نفر) بودند ، اما تعداد 271 نفر به پرسشنامههای ویژگیهای فردی، نگرش شغلی جاکو (Jacko, 2004) و میزان تناسب محتوای دروس با نیازهای بازار کار پاسخ دادند. روایی این ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت اشتغال، نگرش و مهارتهای شغلی دانشآموختگان سال های 1386-1382 رشته تربیت بدنی دانشگاه گیلان است.روش شناسی: نمونه آماری برابر با جامعه آماری ( ۳۴۰ نفر) بودند ، اما تعداد 271 نفر به پرسشنامههای ویژگیهای فردی، نگرش شغلی جاکو (Jacko, 2004) و میزان تناسب محتوای دروس با نیازهای بازار کار پاسخ دادند. روایی این ابزارها توسط 11 نفر از اساتید تربیتبدنی تایید و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای پرسشنامه نگرش شغلی و تناسب محتوای دروس به ترتیب 90/0 r= و 89/0 r= برآورد شد.یافتهها: نتایج آزمون خی دو نشان داد که زنان نسبت به مردان (λ2= 25; P= .001) و دانشآموختگان کارشناسیارشد به طور معنیداری بیشتر از سایر دانشآموختگان (λ2= 26.83; P= .001) در مشاغل مرتبط با رشته تربیتبدنی مشغول به کار شدهاند. بر اساس نتایج آزمون یومن ویتنی، نگرش دانشآموختگان شاغل مرتبط با رشته تربیتبدنی (دانشآموختگان سال 1384) به ابعاد اهمیت وظیفه (P= .009)، تنوع مهارت (P= .001)، تخصص (P= .03)، حل مسئله (P= .001) و کل نگرش شغلی (P= .001) مثبت بود؛ و دانشآموختگان شاغل غیر مرتبط با رشته فقط در ابعاد هویت وظیفه (P= .001) و استقلال (P= .004) نگرش مثبتتری داشتند. علاوه بر این، دانشآموختگانی که شغل مرتبط با رشته تربیتبدنی داشتند در کار داوطلبانه (λ2= 14.28; P= .001) و کارت مربیگری (λ2= 14.54; P= .001) از سایر دانشآموختگان مهارت بیشتری کسب کرده بودند.نتیجهگیری: به نظر میرسد که ظرفیت اشتغال دانشآموختگان تربیتبدنی دانشگاه گیلان بالاست؛ و آن ها توانستهاند مهارتهای شغلی مناسبی را در خلال تحصیل کسب و نگرش مثبتی نسبت به حرفه خود بعد از اشتغال پیدا کنند
غلامرضا شعبانیبهار؛ محسن لقمانی
چکیده
هدف: هنرآفرینی شغل بر خلاف طراحی شغل، فرایندی کارمندمحور و مرتبط با ارزشمندشدن شغل است. با توجه به عدم وجود ابزار دقیق ارزیابی این پدیده در منابع انسانی، پژوهش حاضر با هدف بومیسازی پرسشنامه هنرآفرینی شغل (JCS) در کارمندان ورزشی طراحی شده است.روششناسی: تعداد 191 کارمند ستادی وزارت ورزش و جوانان به طور تصادفی و بر اساس جدول کرجسی و همکاران ...
بیشتر
هدف: هنرآفرینی شغل بر خلاف طراحی شغل، فرایندی کارمندمحور و مرتبط با ارزشمندشدن شغل است. با توجه به عدم وجود ابزار دقیق ارزیابی این پدیده در منابع انسانی، پژوهش حاضر با هدف بومیسازی پرسشنامه هنرآفرینی شغل (JCS) در کارمندان ورزشی طراحی شده است.روششناسی: تعداد 191 کارمند ستادی وزارت ورزش و جوانان به طور تصادفی و بر اساس جدول کرجسی و همکاران (1970) انتخاب شدند و به پرسشنامه 21 گویهای هنرآفرینی شغل تیمز و همکاران (2012) پاسخ دادند. همچنین روایی صوری و محتوایی اولیه پرسشنامه به وسیله 17 نفر از اساتید دانشگاه و بخشی از نمونه آماری مورد تأیید قرار گرفت. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که بر اساس 64 درصد واریانس کل و با حذف دو گویه 6 و 21، همان چهار عامل افزایش منابع ساختاری، کاهش به تأخیر انداختن تقاضاهای شغلی، افزایش منابع اجتماعی و افزایش چالش در تقاضاهای شغلی منعکسکننده هنرآفرینی شغل در نیروی انسانی ورزشی به شمار میروند. به طور ویژه، عامل افزایش منابع اجتماعی شغل بهترین منعکسکننده هنرآفرین کردن شغل برای منابع انسانی در ورزش بود (65/0 R2=).نتیجهگیری: بر این اساس باید بیان کرد که محققان برای طراحی مطالعات خود در حوزه منابع انسانی در ورزش میتوانند نسخه 19 گویهای موجود در این پژوهش را با روایی و پایایی مناسبی استفاده نمایند.
همایون عباسی؛ سید نصرالله سجادی؛ حسین عیدی؛ محسن لقمانی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تبیین مدل فرهنگ سازمانی فدراسیونهای ورزشی جمهوری اسلامی ایران بود. بر این اساس، پس از بررسیهای متعدد از کارشناسان فدراسیونهای ورزشی (5 فدراسیون ورزشهای تیمی و 5 فدراسیون ورزشهای انفرادی)، تعداد 253 نفر برای شرکت روششناسی: در پژوهش حاضر انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادههای خام، ابزار 24 سؤالی ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تبیین مدل فرهنگ سازمانی فدراسیونهای ورزشی جمهوری اسلامی ایران بود. بر این اساس، پس از بررسیهای متعدد از کارشناسان فدراسیونهای ورزشی (5 فدراسیون ورزشهای تیمی و 5 فدراسیون ورزشهای انفرادی)، تعداد 253 نفر برای شرکت روششناسی: در پژوهش حاضر انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادههای خام، ابزار 24 سؤالی ارزیابی فرهنگ سازمانی (OCAI) در قالب شش عامل و پس از بررسی و تأیید روایی سازه (NFI= .93, CFI= .92, GFI= .91, RMSEA= .062, χ2/df= 2.60) و پایایی (88/0r= ) در میان آزمودنیها توزیع شد تا با آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری از طریق نرمافزارهای SPSS و LISREL تجزیه و تحلیل شوند.یافتهها: نتایج نشان داد که بیشترین همبستگی درونی میان عوامل تأکیدات راهبردی و معیارهای موفقیت وجود دارند (, p≤ .001 88/0r=) و بهترین منعکسکنندههای فرهنگ سازمانی فدراسیونهای ورزشی کشور، ابعاد تأکیدات راهبردی (E= 1.36) و ویژگیهای بارز (E= 1.00) هستند. نتیجه گیری: علاوه بر ابعاد دیگر فرهنگ سازمانی مانند رهبری سازمانی و مدیریت کارکنان، بر اساس این یافتهها میتوان انتظار داشت که با تمرکز بر تأکیدات راهبردی در فدراسیونهای ورزشی زیربنا و پایههای کاربردی و اجرایی برای موفقیت و اثربخشی ورزش کشور فراهم شوند.