ابوالفضل درویشی؛ آرمان طاهری؛ مرتضی دوستی
چکیده
هدف: هدف از مطالعه حاضر شناسایی عوامل بروز فساد در فوتبال ایران است.روششناسی: این پژوهش کاربردی و روش انجام آن آمیخته است. روش نمونه گیری، هدفمند و دردسترس بود. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران، مربیان، بازیکنان، پیشکسوتان و داوران فوتبال ایران، بود. در مرحله اول تحقیق با استفاده از انجام مصاحبه با 17 نفر از جامعه آماری، عوامل شناسایی ...
بیشتر
هدف: هدف از مطالعه حاضر شناسایی عوامل بروز فساد در فوتبال ایران است.روششناسی: این پژوهش کاربردی و روش انجام آن آمیخته است. روش نمونه گیری، هدفمند و دردسترس بود. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران، مربیان، بازیکنان، پیشکسوتان و داوران فوتبال ایران، بود. در مرحله اول تحقیق با استفاده از انجام مصاحبه با 17 نفر از جامعه آماری، عوامل شناسایی شدند. در مرحله دوم، عوامل شناسایی شده در مصاحبه، توسط گروه دلفی (20 نفر) و در دو مرحله بررسی شد؛ در این مرحله عواملی که حداقل 60 درصد دارای پاسخ مثبت بودند، برای مرحله بعد باقی ماندند. در مرحله نهایی رتبه بندی عوامل شناسایی شده در دو مرحله قبل با استفاده از پرسشنامه پنج گزینه ای لیکرت انجام شد. روایی پرسشنامه بوسیله اساتید مدیریت ورزشی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ به دست آمد (86/0=α). برای رتبه بندی عوامل از آزمون فریدمن در قالب نرم افزار SPSS استفاده شد.یافتهها: براساس یافته های این تحقیق مهمترین عوامل بروز فساد در فوتبال ایران به ترتیب شامل نبود اراده جمعی لازم برای مبارزه با فساد، گردش پول زیاد و بدون برنامه در فوتبال، نظارت ناکافی و کنترل نامناسب، دخالت سیاسیون و سوء مدیریت در برخورد با فساد بودند.نتیجهگیری: بنابراین با توجه به نتایج این تحقیق می توان گفت در فوتبال ایران عزمی جهت مبارزه اساسی با فساد وجود ندارد و همین عامل نیز دلیلی برای نبود نظارت کافی می باشد.
مرتضی دوستی؛ ابوالفضل درویشی؛ علی اصغر خلیلی فر
دوره 5، شماره 2 ، آذر 1395، ، صفحه 178-192
چکیده
هدف: هدف از تحقیق حاضر اندازهگیری ملّیگرایی بهعنوان انگیزه هواداران تیم ملّی فوتبال ایران، وضعیت متغیر ملّیگرایی در ایجاد انگیزه، برای حضور هواداران تیم ملّی فوتبال جمهوری اسلامی ایران در استادیوم است.روششناسی: تحقیق حاضر توصیفی و از نوع پیمایشی است. حجم نمونه نیز بر اساس جدول مورگان از میان تمام هواداران تیم ملّی فوتبال ...
بیشتر
هدف: هدف از تحقیق حاضر اندازهگیری ملّیگرایی بهعنوان انگیزه هواداران تیم ملّی فوتبال ایران، وضعیت متغیر ملّیگرایی در ایجاد انگیزه، برای حضور هواداران تیم ملّی فوتبال جمهوری اسلامی ایران در استادیوم است.روششناسی: تحقیق حاضر توصیفی و از نوع پیمایشی است. حجم نمونه نیز بر اساس جدول مورگان از میان تمام هواداران تیم ملّی فوتبال ایران 384 نفر(حداکثر حجم نمونه بر اساس جدول مورگان) به دست آمد و همچنین دادهها با استفاده از پرسشنامه بوگدانف (2005) جمعآوری گردید. علاوه بر شاخصهای آماری توصیفی، از آزمونهای کلموگروف اسمیرنف و ضریب همبستگی اسپیرمن و رتبهبندی فریدمن جهت تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد.یافتهها: نتایج تحقیق نشان میدهد که غرور ملّی، هویت ملّی و تعلق ملّی، ارتباط با دیگر هموطنان از عوامل مهم در حضور هواداران تیم ملّی در ورزشگاهها میباشد. میتوان اذعان نمود که در حال حاضر بین ابعاد و مؤلفههای ملّیگرایی (غرور ملّی، هویت و تعلق ملّی و ارتباط با هموطنان) و رسانهها ارتباط مثبت و معنیداری وجود دارد.نتیجهگیری: مسئولان در جهت حفظ و تقویت ارتباط آنها در بین هواداران اقدامات مؤثرتری را انجام دهند زیرا موضوع ملّی بودن در ورزش بهعنوان محور اصیل در ورزش شناخته شده است.