سپیده شبانی؛ مهرعلی همتی نژاد؛ شهرام شفیعی؛ رسول فرجی؛ بهبود یاریقلی
چکیده
هدف: به منظور بهبود جو استادیومهای فوتبال و افزایش لذت تماشای بازی برای تماشاگران، لازم است طیف وسیعی از سازمانها در جهت ارتقای آداب حضور در استادیومها با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند. ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف شناسایی سازمانها و نهادهای نقشآفرین در توسعهی فرهنگ و آداب حضور در استادیومهای فوتبال ...
بیشتر
هدف: به منظور بهبود جو استادیومهای فوتبال و افزایش لذت تماشای بازی برای تماشاگران، لازم است طیف وسیعی از سازمانها در جهت ارتقای آداب حضور در استادیومها با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند. ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف شناسایی سازمانها و نهادهای نقشآفرین در توسعهی فرهنگ و آداب حضور در استادیومهای فوتبال ایران با هدف ارتقای امنیت آنها انجام شده است.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع اکتشافی و روش تحقیق کیفی از نوع تحلیل محتوای عرفی بود. سیزده مصاحبهی نیمهساختاریافته عمیق با متخصصان حوزه مدیریت و جامعهشناسی ورزشی، تا رسیدن به حد اشباع نظری، انجام شد. دادههای به دست آمده با استفاده از کدگذاری باز و محوری تجزیه و تحلیل شدند. اعتبار کدگذاریها نیز با بازبینی و کنترل صحت کدهای استخراج شده و کدگذاری مجدد مصاحبهها توسط دو نفر متخصص همکار مورد تأیید قرار گرفت.یافتهها: نتایج نشان داد وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون فوتبال، باشگاههای فرهنگی- ورزشی و مجموعه پلیس و نیروهای انتظامی به عنوان متولیان مستقیم و مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، رسانهها، نهاد مذهب، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری، خانوادهها، شهرداریها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمانهای مردم نهاد و چهرههای سرشناس به عنوان متولیان غیرمستقیم میتوانند در الگوسازی فرهنگی و توسعه آداب حضور افراد در استادیومهای فوتبال دخیل باشند.نتیجهگیری: تعامل و اتحاد استراتژیک و ارتباطات شبکه ای سازمانها و نهادهای شناسایی شده در این پژوهش میتواند به واسطه توسعه فرهنگ و آداب حضور افراد در استادیومهای فوتبال، سطح خشونت و پرخاشگری تماشاگران و سایر افراد حاضر در استادیومها را کاهش داده و از وقوع حوادث امنیتی پیشگیری نماید.
مهرعلی همتی نژاد؛ محمدحسن قلی زاده؛ سپیده شبانی
چکیده
هدف: با بررسی شکاف بین انتظارات و ادراکات دانشجویان از خدمات، میتوان زمینه را برای تدوین برنامههای مناسب جهت بهبود کیفیت خدمات فراهم کرد. هدف پژوهش حاضر مطالعه کیفیت خدمات دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی است و جامعه آماری آن تمامی دانشجویان ...
بیشتر
هدف: با بررسی شکاف بین انتظارات و ادراکات دانشجویان از خدمات، میتوان زمینه را برای تدوین برنامههای مناسب جهت بهبود کیفیت خدمات فراهم کرد. هدف پژوهش حاضر مطالعه کیفیت خدمات دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی است و جامعه آماری آن تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان در نیمسال اول تحصیلی 94-1393 بود. 108 دانشجو به صورت تصادفی برای شرکت در این پژوهش انتخاب و به پرسشنامههای ادراکات و انتظارات مشتری از کیفیت خدمات ارائه شده (خدمات آموزشی، پژوهشی و اماکن ورزشی) در مقیاس لیکرت 7 ارزشی (کاملاً مخالف=1 تا کاملاً موافق=7) پاسخ دادند. این پرسشنامهها پنج بُعد کیفیت خدمات (عناصر عینی، اعتبار، پاسخگویی، اطمینان و همدلی) را در دو بخش ادراکات و انتظارات مورد سنجش قرار میدهد. روایی صوری ابزار مورد تأیید متخصصان قرار گرفت. پایایی آن نیز در یک مطالعه راهنما با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد.یافتهها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون ویلکاکسون نشان داد که در همه ابعاد کیفیت خدمات آموزشی، پژوهشی و اماکن ورزشی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان امتیاز ادراکات دانشجویان از کیفیت خدمات (وضعیت موجود) به طور معنیداری کمتر از انتظارات آنها بوده و به عبارتی در هر پنج بُعد بجز بُعد پاسخگویی در بخش پژوهش شکاف منفی وجود دارد (05/0>P).نتیجهگیری: از آنجا که در همه ابعاد کیفیت خدمات ارائه شده شکاف منفی مشاهده شد، به نظر میرسد که ایجاد کانالهای رسمی و غیر رسمی با دانشجویان و همچنین بهبود وضعیت ظاهری، فضاها و امکانات آموزشی، پژوهشی و اماکن ورزشی برای کاهش یا حذف شکاف مفید باشد
شهرام شفیعی؛ محمدرضا خلیلی فر؛ سپیده شبانی
دوره 5، شماره 2 ، آذر 1395، ، صفحه 161-176
چکیده
مقدمه: هدف این پژوهش بررسی وضعیت بهداشت و ایمنی استخرهای سرپوشیده استان گیلان و مقایسه آن با استانداردهای موجود جهت شناسایی نقاط ضعف و قوت استخرهای فعال استان بود.روششناسی: پژوهش حاضر توصیفی بوده و از مجموع 29 استخر سرپوشیده استان گیلان 21 استخر فعال موردمطالعه قرار گرفت. برای جمعآوری دادههای پژوهش از چکلیست محقق ساختهای ...
بیشتر
مقدمه: هدف این پژوهش بررسی وضعیت بهداشت و ایمنی استخرهای سرپوشیده استان گیلان و مقایسه آن با استانداردهای موجود جهت شناسایی نقاط ضعف و قوت استخرهای فعال استان بود.روششناسی: پژوهش حاضر توصیفی بوده و از مجموع 29 استخر سرپوشیده استان گیلان 21 استخر فعال موردمطالعه قرار گرفت. برای جمعآوری دادههای پژوهش از چکلیست محقق ساختهای شامل 116 گویه استفاده شد. از روشهای آمار توصیفی برای توصیف متغیرها و از آزمون تی یک نمونهای برای آزمون فرضیههای تحقیق در سطح معناداری 05/0 ≥ P استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد وضعیت ایمنی و بهداشت سرویسهای بهداشتی و نیز بهداشت رختکن و دوش و محوطه داخلی استخرها نزدیک به استاندارد و به طور معنیداری بیشتر از مقدار متوسط بود (05/0p<). از سوی دیگر، وضعیت ایمنی رختکن و دوشها، محوطه داخلی، امکانات معلولین و نیز وسایل ایمنی و نجات به طور معنیداری از مقدار متوسط کمتر بوده (05/0p<) و با استانداردهای موجود متناسب نبودند.نتیجهگیری: در مجموع وضعیت بهداشتی، ایمنی و نیروی انسانی استخرهای سرپوشیده استان گیلان نسبت به استانداردهای ملی و بینالمللی اختلاف زیادی داشتند و امید است با توجه بیشتر مسئولین و حل مشکلات موجود، استخرهای استان از وضعیت بهداشتی و ایمنی مطلوبتری برخوردار شوند.