سهیلا مرادی؛ سعید صادقی بروجردی؛ عابد محمودیان
چکیده
هدف: توسعه ورزش در سطح کلان به توسعه رشتههای ورزشی وابسته است. ورزش تیراندازی نیز بهعنوان یک رشته مدالآور، ملی و مذهبی میتواند سهم بسزایی در این امر داشته باشد. لذا هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی موانع توسعه رشته تیراندازی در ایران بود.روششناسی: روش پژوهش حاضر به صورت آمیخته و از نوع طرح متوالی اکتشافی است. فاز ...
بیشتر
هدف: توسعه ورزش در سطح کلان به توسعه رشتههای ورزشی وابسته است. ورزش تیراندازی نیز بهعنوان یک رشته مدالآور، ملی و مذهبی میتواند سهم بسزایی در این امر داشته باشد. لذا هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی موانع توسعه رشته تیراندازی در ایران بود.روششناسی: روش پژوهش حاضر به صورت آمیخته و از نوع طرح متوالی اکتشافی است. فاز کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمونی و فاز کمی با استفاده از تکنیک رتبهبندی سوارا انجام شد. جامعه آماری شامل؛ خبرگان رشته تیراندازی در ایران بوده و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون و برای رتبهبندی موانع از روش سوارا استفاده شد. مشارکتکنندگان در مرحله کیفی شامل 12 نفر از ورزشکاران، مربیان، داوران و مسئولان اجرایی رشته تیراندازی و در بخش کمی نیز شامل 6 نفر از همین افراد بودند.یافتهها: نتایج نشان داد که اصلیترین موانع توسعه رشته تیراندازی در ایران در مجموع شامل تعداد 127 زیرمقوله کلیدی در قالب 17 مضمون فرعی بوده که بهترتیب اولویت، در 6 مضمون اصلی؛ موانع اقتصادی، حمایتی، امکاناتی و تجهیزاتی، مدیریتی، اجتماعی و فرهنگی و انسانی دستهبندی شدهاند.نتیجهگیری: توسعه رشته تیراندازی در ایران نیازمند آگاهی کامل مدیران مربوطه از موانع اقتصادی، حمایتی، امکاناتی و تجهیزاتی، مدیریتی، اجتماعی و فرهنگی و انسانی بهعنوان موانع توسعهیافتگی این رشته و تدوین برنامه راهبردی برای رفع و تسهیل آنها است.
عابد محمودیان؛ سعید صادقی بروجردی؛ وحید دلشب؛ سارا غریبی
چکیده
هدف: هدف از تحقیق حاضر ارائه مدل عوامل مؤثر بر استفاده از گوشیهای هوشمند در مصرف ورزش است.روششناسی: پژوهش حاضر با روش تحقیق توصیفی - همبستگی انجام پذیرفت. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دانشگاه کردستان تشکیل میدادند که 400 نفر آنها بر اساس جدول کرجسی و مورگان بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده تحقیق پرسشنامه ...
بیشتر
هدف: هدف از تحقیق حاضر ارائه مدل عوامل مؤثر بر استفاده از گوشیهای هوشمند در مصرف ورزش است.روششناسی: پژوهش حاضر با روش تحقیق توصیفی - همبستگی انجام پذیرفت. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دانشگاه کردستان تشکیل میدادند که 400 نفر آنها بر اساس جدول کرجسی و مورگان بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده تحقیق پرسشنامه ادراک نسبت به گوشیهای هوشمند از هوانگ و چوانگ (2015)، عوامل خاص ورزش از هور و همکاران (2012)، عوامل خاص گوشیهای هوشمند از ها و همکاران (2017) بودند که روایی صوری و محتوایی آن به وسیله متخصصان و همسانی درونی آن از طریق آلفای کرونباخ تایید شد. جهت آزمون فرضیات از مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. یافتهها: یافتهها نشان دادند مدل ارائه شده دارای برازش مناسبی است. وهمچنین عوامل ادراک نسبت به گوشیهای هوشمند به ترتیب با ضرایب، سهولت استفاده (85/0)، مفیدی درک شده (71/0)، و لذت درک شده (41/0)، و عوامل مربوط به ورزش، درگیری ورزشی (67/0)، تعهد روانی (32/0)، و درنهایت عوامل مختص به گوشهای هوشمند، وابستگی شخصی(70/0)، چند رسانهای (64/0) و نفوذ اجتماعی (24/0) بیشترین تأثیر را در قصد استفاده از گوشیهای هوشمند برای مصرف ورزش داشتند.نتیجهگیری: از کاربردها و پیامدهای مثبت پژوهش حاضر این است که مدیران ورزشی و توسعهدهندگان نرمافزارهای ورزشی از درک اهداف و انگیزههای کاربران این گوشیها در زمینه ورزش بهرهمند میشوند، در حین حال نیز بازاری برای مصرف برنامهها و کاربردهای تلفنهای هوشمند در زمینه ورزش را پدید میآورد.