علی محسنی فر؛ مرتضی دوستی؛ سعید تابش
چکیده
هدف: فوتبال ساحلی علیرغم اینکه سالهای زیادی از حضورش در فوتبال کشور نمیگذرد، اما به خاطر سرمایهگذاری باشگاهها و استعداد داخلی پیشرفت زیادی در سطح آسیا و جهان داشته است. با این حال فعالان این ورزش مشکلات متعدد موجود در این ورزش و بخصوص مشکلات اقتصادی را گزارش کردهاند؛ از این رو هدف از پژوهش حاضر شناسایی و رتبهبندی چالشهای ...
بیشتر
هدف: فوتبال ساحلی علیرغم اینکه سالهای زیادی از حضورش در فوتبال کشور نمیگذرد، اما به خاطر سرمایهگذاری باشگاهها و استعداد داخلی پیشرفت زیادی در سطح آسیا و جهان داشته است. با این حال فعالان این ورزش مشکلات متعدد موجود در این ورزش و بخصوص مشکلات اقتصادی را گزارش کردهاند؛ از این رو هدف از پژوهش حاضر شناسایی و رتبهبندی چالشهای اقتصادی باشگاههای فوتبال ساحلی مازندران میباشد.روششناسی: این پژوهش کاربردی و روش انجام آن آمیخته است. روش نمونهگیری، هدفمند و در دسترس بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه نخبگان دانشگاهی، مدیران ورزشی، مربیان، داوران و ورزشکاران، مدیران و کارشناسان اقتصادی مازندران بود؛ در مرحله اول پژوهش با استفاده از انجام مصاحبه با 25 نفر از جامعه آماری، چالشهای اقتصادی شناسایی شد. در مرحله دوم و سوم، چالشهای شناساییشده توسط گروه دلفی (25 نفر) بررسی شد؛ در این دو مرحله عواملی که حداقل 60 درصد دارای پاسخ مثبت بودند برای مرحله بعد باقی ماندند. در مرحله نهایی رتبه-بندی چالشهای شناساییشده در سه مرحله قبل با استفاده از پرسشنامه پنج گزینهای لیکرت انجام شد.
علی محسنی فر؛ مرتضی دوستی؛ سید رضا حسینی نیا؛ سعید تابش
چکیده
هدف: تلویزیون مهم ترین و تأثیرگذارترین رسانه در توسعه ابعاد مختلف ورزش میباشد و برنامه نود نیز یکی از مهمترین، پرمخاطبترین، پر حاشیهترین و جنجالیترین برنامه تلویزیونی می باشد و هر هفته میلیونها بیننده را پای تلویزیون مینشاند. از اینروریال هدف پژوهش حاضر تحلیل حذف برنامه نود بر لیگ برتر فوتبال ایران میباشد.روششناسی: ...
بیشتر
هدف: تلویزیون مهم ترین و تأثیرگذارترین رسانه در توسعه ابعاد مختلف ورزش میباشد و برنامه نود نیز یکی از مهمترین، پرمخاطبترین، پر حاشیهترین و جنجالیترین برنامه تلویزیونی می باشد و هر هفته میلیونها بیننده را پای تلویزیون مینشاند. از اینروریال هدف پژوهش حاضر تحلیل حذف برنامه نود بر لیگ برتر فوتبال ایران میباشد.روششناسی: این پژوهش تحلیلی و روش انجام آن آمیخته است. روش نمونه گیری، هدفمند و در دسترس بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه خبرنگاران، مدیران رسانه، مربیان، داوران، ورزشکاران و مدیران باشگاههای فوتبال در سطح کشور بود؛ در مرحله اول پژوهش با استفاده از انجام مصاحبه با 25 نفر از جامعه آماری، عوامل حذف برنامه نود بر روی لیگ برتر شناسایی شد. در مرحله دوم و سوم، عوامل شناساییشده توسط گروه دلفی (25 نفر) بررسی شد؛ در این دو مرحله عواملی که حداقل 70 درصد دارای پاسخ مثبت بودند برای مرحله بعد باقی ماندند. در مرحله نهایی رتبه بندی عوامل شناسایی شده در سه مرحله قبل با استفاده از پرسشنامه پنج گزینهای لیکرت انجام شد. پس از جمعآوری با استفاده از تکنیک تاپسیس (TAPSIS) مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که افزایش ناداوری در بازیهای لیگ برتر فوتبال مؤثرترین و عدم حضور مربیان و کادر فنی تیمهای لیگ برتر در برنامههای جایگزین برنامه نود کم اثرترین عامل تأثیر حذف برنامه نود بر روی لیگ برتر فوتبال ایران میباشد.نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش به مسئولان پیشنهاد میشود با تأکید بر برنامهریزی و پخش دوباره برنامه نود از صداوسیما باعث پیشرفت و شفافسازی در لیگ برتر فوتبال شوند.
علی محسنی فر؛ مرتضی دوستی؛ سعید تابش
چکیده
هدف: باشگاههای ورزشی از نظر اقتصادی برای شهرهای میزبان دارای اهمیت ویژهای است. از اینرو، هدف از پژوهش حاضر برآورد ارزش اقتصادی باشگاه فوتبال نساجی برای استان مازندران میباشد.روششناسی: پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف جزو پژوهشهای کاربردی میباشد. جامعة آماری این پژوهش ساکنین استان مازندران بودند و حجم نمونه ...
بیشتر
هدف: باشگاههای ورزشی از نظر اقتصادی برای شهرهای میزبان دارای اهمیت ویژهای است. از اینرو، هدف از پژوهش حاضر برآورد ارزش اقتصادی باشگاه فوتبال نساجی برای استان مازندران میباشد.روششناسی: پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف جزو پژوهشهای کاربردی میباشد. جامعة آماری این پژوهش ساکنین استان مازندران بودند و حجم نمونه آماری بر اساس جدول میشل و کارسون تعیین شد. از طریق پرسشنامه محقق ساخته، تمایل به پرداخت شهروندان استان مازندران برای کالاها و منافع تولیدشده توسط تیم فوتبال نساجی و عوامل مؤثر بر تمایل به پرداخت شهروندان برای تیم فوتبال نساجی اندازهگیری شد از همین طریق مشخص شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای Spss و Excel و Stata استفاده شد.یافتهها: بر اساس نتایج پژوهش، میانگین تمایل به پرداخت سالانه شهروندان برای حضور تیم فوتبال نساجی در رقابتهای لیگ برتر فوتبال، 15680 تومان، برای قهرمانی این تیم در رقابتهای لیگ برتر 13700 تومان، قهرمانی در رقابتهای جام حذفی 11640 تومان و قهرمانی در رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا 23370 تومان میباشد. همچنین میانگین تمایل به پرداخت برای خرید بلیت تماشای مسابقات در استادیوم، 4710 تومان و میانگین تمایل به پرداخت برای تماشای تلویزیونی نیز 3920 تومان میباشد.نتیجهگیری: تمایل به پرداخت شهروندان استان مازندران نشان میدهد که حضور تیم فوتبال نساجی در بالاترین سطوح رقابتی ورزش کشور روی مطلوبیت و رفاه آنها تأثیر مثبت داشته است بهگونهای که مردم حتی حاضرند تا از تیم محبوب خود حمایت مالی انجام دهند.