حوریه دهقان پوری؛ سید محمد کاشف؛ محمدرسول خدادای
چکیده
هدف: بلوغ مدیریت دانش یک فعالیت مدیریتی ضروری برای کسبوکارها در نظر گرفته شده است. این مطالعه با هدف بررسی مقدماتی ساختار عاملی و هنجاریابی پرسشنامه بلوغ مدیریت دانش مبتنی بر استراتژیهای کسب و کار صورت گرفته است.روششناسی: این مطالعه، یک پژوهش میدانی است؛ بر اساس هدف، کاربردی و از نوع تحقیق و توسعه میباشد و به روش غیرآزمایشی ...
بیشتر
هدف: بلوغ مدیریت دانش یک فعالیت مدیریتی ضروری برای کسبوکارها در نظر گرفته شده است. این مطالعه با هدف بررسی مقدماتی ساختار عاملی و هنجاریابی پرسشنامه بلوغ مدیریت دانش مبتنی بر استراتژیهای کسب و کار صورت گرفته است.روششناسی: این مطالعه، یک پژوهش میدانی است؛ بر اساس هدف، کاربردی و از نوع تحقیق و توسعه میباشد و به روش غیرآزمایشی انجام گرفته است. بهمنظور بررسی مقدماتی ساختار عاملی و هنجاریابی پرسشنامه، از بین کلیه نخبگان مدیریت ورزشی و متخصصین ادارات کل ورزش و جوانان کشور به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، 282 نفر به پرسشنامه بلوغ مدیریت دانش مبتنی بر استراتژیهای کسبوکار جامیپور و همکاران (1393) پاسخ دادند. دادهها به روش تحلیل عاملی تأییدی و با استفاده از نرمافزار SPSS و AMOS تحلیل شدند.یافتهها: نتایج تحلیل عاملی مرتبهی اول و مرتبهی دوم نشان داد که تمام بارهای عاملی بزرگتر از مقدار 4/0 بوده و در سطح احتمال 95 درصد معنیدار هستند. بنابراین روایی سازه شاخصهای مقولهی راهبردی، انسانی - سازمانی و فنی - محتوایی برقرار است و هیچ گویهای حذف نمیشود.نتیجهگیری: پرسشنامهی بلوغ مدیریت دانش همراستا با استراتژیهای کسب و کار، واجد ویژگیهای مورد نیاز برای کاربرد پژوهشهای دانش در کسب و کار است.
محمدرسول خدادای؛ سارا معصوم زاده؛ اکبر فریدفتحی؛ مریم فریدفتحی
چکیده
هدف: امروزه بخش اقتصاد و صنعت ورزش مهمترین بخشهای اقتصادی در تمامی کشورها به خصوص کشورهای در حال توسعه، مورد توجه میباشد. واردات کالاهای ورزشی همواره یکی از موضوعات مورد بحث تصمیمگیران اقتصادی در زمینه اقتصاد ورزش است. لذا با توجه به اهمیت این بخش از اقتصاد ورزش، این پژوهش با هدف بررسی همگرایی گروه کالاهای وارداتی سالهای 1391- ...
بیشتر
هدف: امروزه بخش اقتصاد و صنعت ورزش مهمترین بخشهای اقتصادی در تمامی کشورها به خصوص کشورهای در حال توسعه، مورد توجه میباشد. واردات کالاهای ورزشی همواره یکی از موضوعات مورد بحث تصمیمگیران اقتصادی در زمینه اقتصاد ورزش است. لذا با توجه به اهمیت این بخش از اقتصاد ورزش، این پژوهش با هدف بررسی همگرایی گروه کالاهای وارداتی سالهای 1391- 1371 صنعت ورزش در ایران انجام شد.روششناسی: روش تحقیق به صورت جفت قیمتی با استفاده از روشهای همگرایی بتا و سیگما به منظور انجام بررسی همگرایی این گروهبندی از روش اقتصادسنجی دادههای تابلویی میباشد. گروهبندی کالاها شامل؛ پوشاک، کفش، توپ و تجهیزات ورزشی بود.یافتهها: نتایج مطالعه نشان میدهد که همگرایی بتا در گروه کالاهای وارداتی ورزشی وجود دارد و سرعت همگرایی 2602455/0 و این ضریب به لحاظ آماری معنیدار است. همچنین نتایج آزمون همگرایی سیگما تاییدکننده وجود همگرایی و کاهنده بودن انحرافات گروهها طی زمان میباشد. این ضریب نیز به لحاظ آماری معنیدار است.