مدیریت و توسعه ورزش
مجتبی قاسمی سیانی؛ حسین منصوری؛ مریم وفاخواه
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش مصرف رسانهای بر نگرش و قصد مشارکت دانشآموزان در فعالیتهای ورزشی بود.روششناسی: پژوهش حاضر توصیفی، از نوع پیمایشی و روش اجرا به صورت میدانی بود. جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ دانشآموزان مقطع متوسطه اول و دوم شهر اصفهان بودند. با توجه به جدول مورگان، حجم نمونه 450 نفر تعیین شد که 378 پرسشنامه سالم مورد تحلیل ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش مصرف رسانهای بر نگرش و قصد مشارکت دانشآموزان در فعالیتهای ورزشی بود.روششناسی: پژوهش حاضر توصیفی، از نوع پیمایشی و روش اجرا به صورت میدانی بود. جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ دانشآموزان مقطع متوسطه اول و دوم شهر اصفهان بودند. با توجه به جدول مورگان، حجم نمونه 450 نفر تعیین شد که 378 پرسشنامه سالم مورد تحلیل قرار گرفت. روش نمونهگیری به صورت خوشهای تصادفی چند مرحلهای بود. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامۀ محقق ساخته جمعآوری شد که متغیرهای مصرف رسانه، نگرش و قصد مشارکت را میسنجید. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، واریانس، چولگی، کشیدگی، میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (مدل معادله ساختاری) استفاده شد.یافتهها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که هر سه نوع رسانه بر نگرش دانشآموزان نسبت به فعالیتهای ورزشی تاثیرگذار هستند اما این میزان در هر کدام متفاوت است. بهگونهای که به ترتیب شبکههای اجتماعی، اینترنت و رسانههای داخلی بیشترین تاثیر را داشتند. همچنین یافتهها نشان داد نگرش نسبت به فعالیتهای ورزشی بر قصد مشارکت دانشآموزان در فعالیتهای ورزشی تاثیرگذار است.نتیجهگیری: به والدین، مشاوران و معلمان پیشنهاد میشود نسبت به استفاده صحیح از شبکههای اجتماعی و اینترنت دانشآموزان را راهنمایی کنند، تا در عین بهرهمندی از تاثیرات مثبت آن از جمله گرایش به فعالیت ورزشی، از مضرات آن دور باشند. همچنین به متولیان مسئول پیشنهاد میشود برنامهریزیهایی جهت جذابیت بیشتر رسانههای داخلی داشته باشند تا نوجوانان از اثرات مثبت این رسانه بیشتر بهرهمند شوند.
سردار محمدی؛ محمد سلطان حسینی؛ مجتبی قاسمی سیانی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی مولفههای مبلمان ورزشی پارکهای شهر اصفهان بود.روششناسی: روش تحقیق به صورت کیفی انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ استفادهکنندگان از پارکهای ورزشی شهر اصفهان که حداقل 2 سال و هفتهای 3 مرتبه از این پارکها برای ورزش استفاده میکردند، تشکیل میدادند. از 15 منطقۀ شهر اصفهان، 6 منطقه (1، ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی مولفههای مبلمان ورزشی پارکهای شهر اصفهان بود.روششناسی: روش تحقیق به صورت کیفی انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ استفادهکنندگان از پارکهای ورزشی شهر اصفهان که حداقل 2 سال و هفتهای 3 مرتبه از این پارکها برای ورزش استفاده میکردند، تشکیل میدادند. از 15 منطقۀ شهر اصفهان، 6 منطقه (1، 4، 5، 9، 10، 12) با توجه به موقعیت جغرافیایی مناطق، و از هر منطقه 2 پارک (در مجموع 12 پارک) انتخاب شد و از طریق روش نمونهگیری گلولهبرفی با 46 نفر از استفادهکنندگان از پارکها (با توجه به جنسیت و سن آنها) مصاحبه صورت گرفت. بعد از سه مرحله کدگذاری باز، محوری، و گزینشی مقولهها استخراج گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه از نرم افزار NVIVO10 استفاده شد.یافتهها: مولفههای استخراج شده به 5 عامل فرهنگی- آموزشی، عامل اماکن، تاسیسات و تجهیزات ورزشی، عامل زیرساختی و مالی، عامل انگیزشی و عامل اجتماعی طبقهبندی گردید.نتیجهگیری: متولیان امر ورزش در شهر اصفهان میتوانند با بهبود وضعیت اماکن رفاهی، ورزشی در پارکها، نهادینهسازی ورزش در بین زنان و مردان، آگاهسازی مردم و ... زمینۀ حضور تمام اقشار را برای فعالیت ورزشی در پارکها فراهم کنند.
سردار محمدی؛ مجتبی قاسمی سیانی
چکیده
هدف: هدفاز تحقیق حاضر بررسی رابطه بین موفقیت تیم و درگیرشدن در ورزش با قصد خرید به همراه متغیرهای میانجی تصویر حامی، وابستگی به تیم و آگاهی از حامی در تیم فوتبال استقلال بود.روش شناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعۀ آماری تحقیق کلیۀ هواداران تیم فوتبال استقلال بودند که حداقل یکبار بازیهای این تیم را از ورزشگاه تماشا ...
بیشتر
هدف: هدفاز تحقیق حاضر بررسی رابطه بین موفقیت تیم و درگیرشدن در ورزش با قصد خرید به همراه متغیرهای میانجی تصویر حامی، وابستگی به تیم و آگاهی از حامی در تیم فوتبال استقلال بود.روش شناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعۀ آماری تحقیق کلیۀ هواداران تیم فوتبال استقلال بودند که حداقل یکبار بازیهای این تیم را از ورزشگاه تماشا کردهاند و حجم نمونه 420 نفر تعیین شد. دادههای تحقیق با استفاده از پرسشنامۀ محقق ساخته جمعآوری شد. برای تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (فراوانی، درصد) و استنباطی (تحلیل عاملی تائیدی، مدل معادلات ساختاری) استفاده شد.یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که به جز مسیرهای موفقیت تیم به تصویر حامی، آگاهی از حامی به قصد خرید و تناسب حامی-تیم به قصد خرید بقیۀ مسیرها معنیدار بودند که از بین مسیرهای معنیدار، مسیر بین درگیر شدن در ورزش در وابستگی به تیم و وابستگی به تیم در قصد خرید دارای بیشترین میزان تاثیر را داشت.نتیجه گیری: مدیران تیمها و شرکتها میتوانند با همکاری هم و با ایجاد تصویر مثبت از حامی و همچنین با افزایش وابستگی هواداران به تیم محبوبشان، قصد خرید محصولات حامی مالی را در هواداران افزایش دهند