نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت ورزش، آموزش و پرورش استان اصفهان، اصفهان، ایران

2 دکتری مدیریت ورزش، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

3 استادیار مدیریت ورزش، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد یادگار، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

10.22124/jsmd.2025.29402.2946

چکیده

هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش مصرف رسانه‌ای بر نگرش و قصد مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌های ورزشی بود.
روش‌شناسی: پژوهش حاضر توصیفی، از نوع پیمایشی و روش اجرا به صورت میدانی بود. جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول و دوم شهر اصفهان بودند. با توجه به جدول مورگان، حجم نمونه 450 نفر تعیین شد که 378 پرسشنامه سالم مورد تحلیل قرار گرفت. روش نمونه‌گیری به صورت خوشه‌ای تصادفی چند مرحله‌ای بود. داده‌های پژوهش با استفاده از پرسشنامۀ محقق ساخته جمع‌آوری شد که متغیرهای مصرف رسانه، نگرش و قصد مشارکت را می‌سنجید. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، واریانس، چولگی، کشیدگی، میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (مدل معادله ساختاری) استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که هر سه نوع رسانه بر نگرش دانش‌آموزان نسبت به فعالیت‌های ورزشی تاثیرگذار هستند اما این میزان در هر کدام متفاوت است. به‌گونه‌ای که به ترتیب شبکه‌های اجتماعی، اینترنت و رسانه‌های داخلی بیشترین تاثیر را داشتند. همچنین یافته‌ها نشان داد نگرش نسبت به فعالیت‌های ورزشی بر قصد مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌های ورزشی تاثیرگذار است.
نتیجه‌گیری: به والدین، مشاوران و معلمان پیشنهاد می‌شود نسبت به استفاده صحیح از شبکه‌های اجتماعی و اینترنت دانش‌آموزان را راهنمایی کنند، تا در عین بهره‌مندی از تاثیرات مثبت آن از جمله گرایش به فعالیت ورزشی، از مضرات آن دور باشند. همچنین به متولیان مسئول پیشنهاد می‌شود برنامه‌ریزی‌هایی جهت جذابیت بیشتر رسانه‌های داخلی داشته باشند تا نوجوانان از اثرات مثبت این رسانه بیشتر بهره‌مند شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The role of media consumption on students' attitudes and intentions to participate in sports activities

نویسندگان [English]

  • Mojtaba Ghasemi Siani 1
  • Hossein Mansouri 2
  • Maryam Vafakhah 3

1 PhD in Sport Management, Education and Training, Isfahan Province, Isfahan, Iran

2 PhD in Sport Management, Department of Physical Education and Sports Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran

3 Assistant Professor of Sport Management, Department of Physical Education and Sport Sciences, Yadegar Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Objective: The aim of the present study was to investigate the role of media consumption in students' attitudes and their intentions to participate in sports activities.

Methodology: The present study was descriptive, survey-type, and conducted in the field. The statistical population of the study included all middle and high school students in Isfahan. According to Morgan's table, the sample size was determined to be 450 people, of which 378 valid questionnaires were analyzed. The sampling method was multi-stage random cluster sampling. The research data were collected using a researcher-designed questionnaire consisting of items measuring media consumption, attitudes, and intentions. The descriptive statistics (frequency, percentage frequency, Variance, skewness, kurtosis, mean, and standard deviation) and inferential statistics (structural equation model) were used to analyze the data.
Results: The findings indicated that all three types of media (social networks, the Internet, and local media) influence students' attitudes towards sports activities, with social networks having the greatest impact, followed by the Internet and local media. The findings also showed that attitudes toward sports activities have an impact on students' intention to participate in sports activities.

Conclusion: Parents, counselors, and teachers are advised to guide students in the proper use of social media and the Internet so that they can benefit from its positive effects, including an inclination toward sports, while staying away from its harmful effects. Responsible guardians are also advised to plan to make domestic media more attractive so that teenagers can benefit from the positive effects of this media.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Internet
  • Students
  • Domestic Media
  • Social Networks
  • Sports Activities