نازنین راسخ؛ حمید قاسمی؛ صلاح دستوم؛ سعید جعفری؛ سمیه رهبری
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف تحلیل نظاممند بستر و سیستم جذب و حفظ حمایت و خیریه به ورزش زنان در استان تهران انجام شد.روششناسی: روش پژوهش کیفی و از نوع تحلیل مضمون بود. اطلاعات پژوهش از بخش منابع انسانی (خبرگان و متخصصان) و منابع اطلاعاتی (اسناد، مقالات، طرحها، گزارشهای سازمانی، دانشگاهی و رسانهای مرتبط) استخراج شد. روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف تحلیل نظاممند بستر و سیستم جذب و حفظ حمایت و خیریه به ورزش زنان در استان تهران انجام شد.روششناسی: روش پژوهش کیفی و از نوع تحلیل مضمون بود. اطلاعات پژوهش از بخش منابع انسانی (خبرگان و متخصصان) و منابع اطلاعاتی (اسناد، مقالات، طرحها، گزارشهای سازمانی، دانشگاهی و رسانهای مرتبط) استخراج شد. روش نمونهگیری از نوع هدفمند (براساس معیارهای مشخص) بود. مبنای برآورد نمونهگیری نیز بر حسب رسیدن به اشباع نظری بود (96 منبع اطلاعاتی، 26 نفر مصاحبه).یافتهها: نتایج نشان داد که مفاهیم مستخرج از مصاحبه و مطالعه نظری در 310 مولفه (کدگذاری اول)، 44 مقوله (کدگذاری دوم) و 17 تم فرعی و 8 تم اصلی (کدگذاری سوم) چارچوببندی شدند. سطوح هشتگانه مدل مفهومی شامل بستر محیطی، سطح ظرفیتها، سطح چالشها، سطح سیستم، سطح تقسیم کار و همکاری سازمانها، سطح مدیریت فرآیند، سطح راهبردها و سطح پیامدها بود.نتیجهگیری: براساس نتایج تحقیق می توان گفت فرآیند جذب و حفظ حامیان و خیّرین به ورزش متأثر از بستر محیطی و قابلیتهای ساختاری بوده و نیازمند اتخاذ راهبردهای مناسب و مشارکت بین سازمانی جهت بهرهگیری از ظرفیتها و تعدیل چالشها است تا بتواند به نتایج مورد انتظار برسد.
حمیدرضا گوهررستمی؛ علی نظریان؛ صلاح دستوم؛ فرامرز دباغ
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش تحلیل کاربردی سیستم مدیریت و خدمات نجات غریق ساحلی در استان گیلان بود.
روششناسی: روش تحقیق از نوع مطالعات راهبرد مبتنی بر روش توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری شامل مدیران و کارشناسان سازمانی، مربیان و منجیان غریق ساحلی در استان گیلان بود. نمونه آماری به تعداد 76 نفر (هدفمند) انتخاب و نظرخواهی شد. ابزار اصلی ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش تحلیل کاربردی سیستم مدیریت و خدمات نجات غریق ساحلی در استان گیلان بود.
روششناسی: روش تحقیق از نوع مطالعات راهبرد مبتنی بر روش توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری شامل مدیران و کارشناسان سازمانی، مربیان و منجیان غریق ساحلی در استان گیلان بود. نمونه آماری به تعداد 76 نفر (هدفمند) انتخاب و نظرخواهی شد. ابزار اصلی پژوهش پرسشنامه مستخرج از بخش کیفی بود. روایی ابزارها ابتدا بر اساس اعتبار حقوقی و علمی منابع اطلاعاتی و انسانی، روایی محتوایی (9 نفر) و پایایی آن نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ تأیید گردید (ارزیابی: 0/88، چالش: 0/85، راهکار: 0/91). روش تحلیل یافتهها شامل آمار توصیفی در نرمافزار spss بود.
یافتهها: چارچوب تحلیل تعیین شده شامل مؤلفهها و رویکردهای ارزیابی، چالشها و راهکارها به تفکیک هشت منظر اشتغال و آموزش منجیان، مالی و تأمینی، امکانات و خدمات، ساختاری و نهادی، فرهنگی و مشارکتی، عملیات ساحلی، مدیریت اجرایی و زیستمحیطی بود. نتایج بخش ارزیابی نشان داد که منظر عملیات ساحلی (4/38) دارایی بهترین وضعیت و منظر زیستمحیطی (1/98) دارای بدترین وضعیت بودند. در بخش چالشها بیشترین تأثیر برای چالشهای فرهنگی و مشارکتی (5/13) و کمترین تأثیر برای چالشهای امکانات و خدمات (4/28) ارزیابی شد. در بخش راهکارها نیز راهکارهای اشتغال و آموزش منجیان (5/20) دارای بیشترین اولویت و راهکارهای زیستمحیطی (4/01) دارای کمترین اولویت بودند.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش میتوان گفت که در همه منظرهای هشتگانه وضعیت پایینتر از انتظار و چالشهای اساسی و متنوع وجود دارد و همه راهکارهای پیشنهادی دارای اهمیت اجرایی بالا هستند. بهطور مشخص پیشنهاد میشود مدیران به تناظر شاخصها، چالشها و راهکارهای بین منظرهای هشتگانه توجه نمایند.
مهران نصیری؛ صلاح دستوم
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش ارائه چارچوبی برای تحلیل اکوسیستم ورزش شهروندی در شهر انزلی و برنامهریزی توسعه آن بود.روششناسی: این پژوهش به صورت کیفی با رویکرد تحلیل ساختاری-کارکردی در سطح راهبردی انجام شد. جامعه آماری شامل دو بخش جامعه انسانی (31 نفر) و جامعه اطلاعاتی (37 نسخه) بود. روش گردآوردی اطلاعات شامل سه روش مطالعه کتابخانهای، ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش ارائه چارچوبی برای تحلیل اکوسیستم ورزش شهروندی در شهر انزلی و برنامهریزی توسعه آن بود.روششناسی: این پژوهش به صورت کیفی با رویکرد تحلیل ساختاری-کارکردی در سطح راهبردی انجام شد. جامعه آماری شامل دو بخش جامعه انسانی (31 نفر) و جامعه اطلاعاتی (37 نسخه) بود. روش گردآوردی اطلاعات شامل سه روش مطالعه کتابخانهای، مصاحیه اکتشافی و تکنیک دلفی بود. روایی ابزارها براساس تعیین اعتبار منابع و افراد نظرخواهی شده، رواییسنجی محتوایی و صوری چارچوب مصاحبه، محاسبه ضرایب توافق بین مصصحان کدگذاری مطلوب ارزیابی گردید.یافتهها: یافتهها نشان داد که ابعاد اکوسیستم ورزش شهروندی انزلی شامل چند منظر کلی شامل فرد شهروند، خانواده، محیط زندگی شهروندی، فضای رسانهای، سازمانهای متولی، بازار ورزش، قابلیتهای ورزش، جهانی شدن ورزش و مشارکت ورزشی است. علاوه بر شناسایی اجزای اکوسیستم ورزش شهروندی چالشها و ضعفهای موجود در بستر آن نیز شناسایی شد. در نهایت راهکارهای مناسب و عملیاتی به همراه الگوی تقسیم کار بین سازمانهای متولی ارائه شد.نتیجهگیری: دستیابی به سطح مطلوب از توسعه ورزش شهروندی نیازمند یک رویکرد مدیریت اکوسیستمی است تا بتواند به طور مناسب همه نهادها و ذینفعان را جهت ایفای نقش فعال و همافزا مشارکت دهد.
حسین عیدی؛ رحیم رمضانی نژاد؛ صلاح دستوم
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، تحلیل عملکرد ایران در 15 دوره حضور در بازیهای المپیک تابستانی و مقایسه آن با کشورهای سایر قارههای جهان است.روش شناسی: . روش تحقیق، توصیفی و از نوع مطالعات گذشتهنگر میباشد. نمونه برابر با جامعه آماری یعنی 15 دوره بازیهای المپیک تابستانی بود که ایران در آن حضور داشته است. دادهها از مقالات، گزارشها و ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، تحلیل عملکرد ایران در 15 دوره حضور در بازیهای المپیک تابستانی و مقایسه آن با کشورهای سایر قارههای جهان است.روش شناسی: . روش تحقیق، توصیفی و از نوع مطالعات گذشتهنگر میباشد. نمونه برابر با جامعه آماری یعنی 15 دوره بازیهای المپیک تابستانی بود که ایران در آن حضور داشته است. دادهها از مقالات، گزارشها و منابع معتبر با بازیهای المپیک جمعآوری و از شاخصهای نسبی و مقایسهای، لکسیکوگراف، آمار توصیفی برای تحلیل دادهها استفاده شد.یافته ها: یافتهها نشان داد که ایران از سال 2004- 1948 به ترتیب 09/0، 04/0 و 16/0 درصد مدالهای توزیع شده در قارههای آسیا، آمریکا و آفریقا را کسب کرده و درصد موفقیت (مدال/تعدادحضور) آن در رشتههای کشتی، وزنهبرداری و تکواندو به ترتیب 93/0 ، 80/0 و 66/0 بوده است. عملکرد ایران در دوره های 16 ، 19 و 30 جهش و در بین این دوره ها سیر نزولی داشت. ضعیفترین عملکرد پیاپی ایران از نظر توزیع مدال و کارآیی نسبی (مدال/جمعیت)در سه دوره 1988 تا 1996 بود. ایران در المپیک 2008 پکن ضعیفترین عملکرد را داشت و در سطح جهان، آسیا، آمریکای مرکزی و جنوبی و افریقا به ترتیب رتبه 51، 10، 5 و 4 را کسب کرد. ایران در المپیک 2012 از لحاظ کارایی نسبی(مدال/ورزشکار) بهترین عملکرد تاریخ خود را داشت و در رده دوم جهان قرار گرفت. همچنین در جدول توزیع مدال در جهان، آسیا، آمریکایی جنوبی و مرکزی و افریقا به ترتیب رتبه 17، 5، 2و 1 را بدست آورد. میانگین رتبه ایران در کل المپیکهای حضوریافته به ترتیب 26/31، 33/4، 56/2 و 40/3 در جهان، آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی و مرکزی بود.نتیجه گیری: بنابراین، ایران با توجه به تشابه وضعیت توسعه یافتگی در مقایسه با سایر کشورهای آسیا، آفریقا و آمریکای مرکزی و جنوبی، معمولا رتبه بالایی در جدول توزیع مدال و شاخصهای نسبی در المپیکها بدست آورده است
فریدون منافی؛ رحیم رمضانینژاد؛ حمیدرضا گوهررستمی؛ صلاح دستوم
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تحلیل وضعیت توسعه ورزش دانشگاهی کشور در برنامههای کلان توسعه بود.روششناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع مطالعات تحلیل اسنادی است. جامعه آماری شامل تمامی اسناد و گزارش های موجود و مرتبط با برنامهها، رویدادها و اقدامات ادارهکل تربیتبدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود. مولفهها و شاخصهای مورد ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تحلیل وضعیت توسعه ورزش دانشگاهی کشور در برنامههای کلان توسعه بود.روششناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع مطالعات تحلیل اسنادی است. جامعه آماری شامل تمامی اسناد و گزارش های موجود و مرتبط با برنامهها، رویدادها و اقدامات ادارهکل تربیتبدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود. مولفهها و شاخصهای مورد نظر به صورت توصیفی بررسی، و به صورت کیفی با برنامهها و اهداف توسعه ورزش دانشگاهی تطبیق داده شد. همچنین روند تغییرات برنامههای کلان توسعه ورزش دانشگاهی، بررسی و بر اساس چشمانداز 1404 تحلیل و تفسیر گردید.یافتهها: . نتایج نشان داد تغییرات ساختاری و رشد برنامههای توسعه ورزش دانشگاهی با وجود تأکید در برنامه دوم و سوم توسعه، فقط در برنامه چهارم صورت گرفته است. همچنین نوع و سطح رویدادها و برنامهها در برنامههای توسعه، رشد کمی نسبتاً مطلوبی داشت، ولی ثبات و کیفیت پایین و تغییرات پیشبینی نشده زیادی داشته است. البته سطح پوشش دانشجویان در ورزش قهرمانی و همگانی، سرانه برنامهها، امکانات و بودجه تا حد زیادی به اهداف تعیین شده دست یافته است. ضمناً تاسیس فدارسیون ملی ورزش دانشگاهی، دبیرخانه مناطق ورزشی، تغییر رویکرد از ورزش قهرمانی به همگانی و برگزاری المپیادهای سطح ملی، مهمترین ابعاد اثر گذار بر روند توسعه ورزش دانشگاهی بود. به طور کلی، شاخصهای توسعه ورزش دانشگاهی کشور تناسب مطلوبی با چشمانداز 1404 و برنامههای پنج ساله توسعه کشور ندارد.نتیجهگیری: لذا پیشنهاد میشود برنامهها، ساختار و تشکیلات ورزش دانشگاهی کشور در حوزههای آموزشی، تفریحی، همگانی و قهرمانی دانشگاهی کشور، براساس معیارها و واقعیتهای جامعه دانشگاهی مورد بازبینی اساسی و طراحی نوین قرار گیرد.