نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under (CC BY-NC 4.0) license I Open Access I
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسیارشد مدیریت ورزش، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
2 دانشیار مدیریت ورزش، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
3 دکتری مدیریت ورزش، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر تأثیر پیامدهای سیاسی و اقتصادی حضور بانوان در ورزشگاهها بر اعتبار فوتبال ایران با نقش میانجی جریان رسانهای و دیپلماسی فرهنگی ورزشی بود.
روششناسی: این پژوهش از نظر ماهیت، توصیفی–همبستگی، از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش اجرای بهصورت میدانی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران و کارشناسان ورزشی، مربیان، داوران، ورزشکاران و اعضای هیئت علمی دانشگاهها بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت جهت مدلسازی بهصورت غیر تصادفی و در دسترس انتخاب و تجزیهوتحلیل شد (101 نفر). ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه پیامدهای سیاسی (10 سؤال)، پیامدهای اقتصادی (7 سؤال)، جریان رسانهای (6 سؤال)، دیپلماسی فرهنگی ورزشی (6 سؤال) و اعتبار فوتبال (14 سؤال) با طیف پنج ارزشی لیکرت بود. روایی محتوایی و صوری این ابزارها توسط خبرگان حوزه فوتبال و ورزش زنان و اساتید مدیریت ورزشی (11 نفر) و پایایی ترکیبی، روایی سازه، روایی همگرا و واگرا با استفاده از تحلیل عاملی تأیید شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار اس.پی.اس.اس و اسمارت پی ال اس 3 استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد پیامدهای سیاسی و اقتصادی حضور بانوان بر جریان رسانهای، دیپلماسی فرهنگی ورزشی و اعتبار فوتبال ایران اثر معنیداری داشتند. جریان رسانهای و دیپلماسی فرهنگی ورزشی بر اعتبار فوتبال ایران اثر معنیداری داشتند و همچنین نتایج آزمون سوبل نشان داد پیامدهای سیاسی و اقتصادی از طریق جریان رسانهای و دیپلماسی فرهنگی ورزشی بر اعتبار فوتبال ایران اثر معنیداری دارند.
نتیجهگیری: بر اساس یافتهها میتوان گفت اعتبار فوتبال ایران، نهتنها از عملکرد ورزشی، بلکه حاصل توانایی آن در مدیریت هوشمندانه ابعاد اجتماعی، سیاسی و اقتصادی حضور بانوان، بهرهگیری از قدرت رسانهها و بکارگیری دیپلماسی فعال میباشد و مجموعهای از عوامل همافزا هستند که به تثبیت و ارتقای جایگاه این ورزش در کشور و جهان میانجامد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Impact of the Political and Economic Consequences of Women's Presence in Stadiums on the Credibility of Iranian Football with the Mediating Role of Media Flow and Sports Cultural Diplomacy
نویسندگان [English]
- Fatemeh Hadipoor 1
- Shahram Shafiee 2
- Hossein Brakhas 3
1 M.A student in Sport Management, Department of Sport Management, Faculty of Sports Sciences, University of Guilan, Rasht, Iran
2 Associate Professor of Sport Management, Department of Sport Management, Faculty of Sports Sciences, University of Guilan, Rasht, Iran
3 Ph.D in Sport Management, Department of Sport Management, Faculty of Sports Sciences, University of Guilan, Rasht, Iran
چکیده [English]
Objective: The objective of the present study was to investigate the effect of the political and economic consequences of women's presence in stadiums on the credibility of Iranian football with the mediating role of media flow and sports cultural diplomacy.
Methodology: This research was descriptive-correlational in nature, applied in purpose, and conducted through a field study approach. The statistical population consisted of sports managers and experts, coaches, referees, athletes, and university faculty members. A sufficient sample size for modeling was selected non-randomly and conveniently and analyzed (101 individuals). The measurement tools included a questionnaire on political consequences (10 items), economic consequences (7 items), media flow (6 items), sports cultural diplomacy (6 items), and football credibility (14 items), based on a five-point Likert scale. The content and face validity of these tools were confirmed by experts in the fields of football, women's sports, and sports management professors (11 individuals), and composite reliability, construct validity, convergent validity, and divergent validity were established using factor analysis. Data analysis was conducted using SPSS and SmartPLS 3 software.
Results: The results indicated that the political and economic consequences of women's presence significantly affected media flow, sports cultural diplomacy, and the credibility of Iranian football. Media flow and sports cultural diplomacy had a significant effect on the credibility of Iranian football. Additionally, the Sobel test results demonstrated that the political and economic consequences significantly influenced the credibility of Iranian football through the mediating roles of media flow and sports cultural diplomacy.
Conclusion: Based on the findings, it can be concluded that the credibility of Iranian football stems not only from sports performance but also from its ability to intelligently manage the social, political, and economic dimensions of women's presence, leverage media power, and employ active diplomacy. These synergistic factors contribute to consolidating and enhancing the position of this sport both nationally and globally.
کلیدواژهها [English]
- Political and Economic Consequences
- Media Flow
- Sport Cultural Diplomacy
- Football Credibility
- Women's Spectators