نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under (CC BY-NC 4.0) license I Open Access I
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزش، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران.
2 دانشیار مدیریت ورزش، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران.
3 استادیار مدیریت ورزش، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران.
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش تعیین تاثیر تجربه گردشگری بر رضایت؛ قصد بازگشت مجدد و دلبستگی گردشگران ورزشی است.
روششناسی: این پژوهش با روش فراتحلیل و رویکرد کمی انجام شد و هدف آن ترکیب و تحلیل نظاممند مطالعات داخلی و خارجی تجربه گردشگری ورزشی طی سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۲۴ بود. در نهایت 22 مطالعه برای تحلیل نهایی و ورود به نرمافزار انتخاب شد. دادهها با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و با نرمافزار CMA2 تحلیل و اندازه اثر هر مطالعه محاسبه شد.
یافتهها: نتایج نشان داد از 22 مطالعه موجود در این پژوهش تعداد 19 مطالعه از نوع مقالات بودند؛ بیشترین حجم نمونه مربوط به مطالعه هالمن و همکاران (2021) بود. همچنین نتایج نشان داد متغیر تجربه گردشگری میتواند بر رضایتمندی، دلبستگی و نیت بازگشت مجدد گردشگران رویدادهای ورزشی تاثیر معنیداری داشته باشد. نتایج خروجی نرمافزار نیز اندازه اثر تمامی مطالعات را بالاتر از حد متوسط و معنیدار گزارش نمود.
نتیجهگیری: نتایج فراتحلیل حاضر نشان داد تجربه رویدادهای ورزشی تأثیر معناداری بر سه مؤلفهی رضایتمندی، دلبستگی و قصد بازگشت مجدد دارد. این یافتهها بهطور کلی نشان میدهند که کیفیت تجربه شرکت در رویدادهای ورزشی نهتنها در ایجاد رضایت مؤثر است، بلکه میتواند سبب شکلگیری روابط عاطفی پایدار با رویداد و تمایل به بازگشت مجدد شود. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که ارتقای عناصر مرتبط با تجربه مثبت در رویدادهای ورزشی نقش حیاتی در حفظ و توسعهی مخاطبان دارد و باید در طراحی و مدیریت این رویدادها بهطور جدی مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Satisfaction, Revisit Intention, and Attachment: A Meta-Analysis of the Outcomes of Sport Tourism Experience
نویسندگان [English]
- Mahdi Fooladi Kashkooei 1
- Reza Andam 2
- Hasan Bahrololoum 2
- Mojtaba Rajabi 3
- Faezeh Abdollahnezhad 1
1 Ph.D. Student in Sport Management, Department of Physical Education and Sport Sciences, Faculty of Physical Education, Shahrood University of Technohogy, Shahrood, Iran.
2 Associate Professor in Sport Management, Department of Physical Education and Sport Sciences, Faculty of Physical Education, Shahrood University of Technohogy, Shahrood, Iran.
3 Assistant Professor in Sport Management, Department of Physical Education and Sport Sciences, Faculty of Physical Education, Shahrood University of Technohogy, Shahrood, Iran.
چکیده [English]
Objective: The purpose of this study is to determine the impact of the tourism experience on satisfaction, revisit intention, and attachment among sports tourists.
Methodology: This study employed a meta-analysis method and a quantitative approach, aiming to systematically combine and analyze domestic and international studies on the sport tourism experience from 2004 to 2024. After applying the inclusion criteria, 22 studies were ultimately selected for final analysis and inclusion in the software. The data were selected through purposive sampling and analyzed using CMA2 software, with the effect size of each study calculated.
Results: The results showed that out of the 22 studies included in this research, 19 were journal articles. The largest sample size was related to the study by Hallmann et al (2021). The findings also indicated that the tourism experience variable could have a significant impact on satisfaction, attachment, and revisit intention among sports event tourists. Furthermore, the software output reported that the effect size in all studies was above average and statistically significant.
Conclusion: The meta-analysis results revealed that the experience of sports events significantly influences satisfaction, attachment, and revisit intention. Overall, these findings suggest that a high-quality event experience not only enhances satisfaction but also fosters emotional bonds and return intentions. Therefore, improving positive experience elements is essential for retaining and expanding the audience and should be a key focus in event design and management.
کلیدواژهها [English]
- Attachment
- Satisfaction
- Meta-Analysis
- Revisit Intention
- Experience Quality