نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
2 گروه مدیریت ورزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
3 استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
چکیده
هدف: مطالعه حاضر با هدف ارائه مدل مفهومی عوامل اثرگذار بر آموزش کارآفرینی در دانشگاه ها (مطالعه دانشجویان علوم ورزشی) انجام شده است.
روششناسی: روش پژوهش از نوع کیفی و به روش داده بنیاد بود. جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیات علمی دانشکدههای مدیریت کارآفرینی دانشگاههای دولتی، اعضای هیات علمی دانشکدههای علوم ورزشی دانشگاههای دولتی سراسر کشور با تخصص کارآفرینی، اعضا و مدرسین ویژه و منتخب کارگروه اشتغال و کارآفرینی وزارت ورزش و جوانان و کارآفرینان منتخب ورزشی کشور بودند. نمونه گیری به روش گلوله برفی تعیین شد. جمع آوری داده ها از منابع کتابخانه ای و پژوهش های پیشین و مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده گردید. در ادامه از تعداد 19 نفر از خبرگان مصاحبه شد که در نفر 15 به اشباع نظری رسید. سپس داده های مصاحبه توسط نرم افزار مکس کیودا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: بر اساس نتایج حاصل از پژوهش، رویکرد ها در بخش شرایط علّی (رفتاری، مبتنی بر کسب و کار، خلاقیت مداری، توسعه نیروی انسانی، کیفیت)، در بخش شرایط زمینه ای (ارتباطی، توسعه و تمرکز، اجتماعی)، در بخش راهبردها (استراتژیک، پایدار، سازمانی)، در بخش شرایط مداخله گر (فردی، عملکردی) و در بخش پیامدها (فردی، سازمانی، اجتماعی) استخراج گردید.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج حاصل از پژوهش می توان نتیجه گیری نمود که برنامهها باید به سمت خلاقیت و نوآوری سوق داده شوند و با تلفیق دانش نظری و عملی مرتبط با کارآفرینی ورزشی در نهایت از دانشگاه دانش محور به دانشگاه کارآفرین حرکت کنند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Presenting a Conceptual Model of Influencing Factors on Entrepreneurship Education in Universities (Study of Sports Science Students)
نویسندگان [English]
- Mehrnaz Sabzemeidani 1
- Vahid Shojaei 2
- Mohammad Hami 3
1 Ph.D. Student in Sports Management, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran.
2 Department of Sport Management, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
3 Assistant Professor in Sports Management, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran.
چکیده [English]
Objective: The objective of this study was to presenting a conceptual model of influencing factors on entrepreneurship education in universities (Study of sports science students)
Methodology: The research method was qualitative and based on grounded theory. The statistical population of the research included faculty members of entrepreneurial management faculties of state universities, faculty members of sports science faculties of state universities across the country with entrepreneurship expertise, special and selected members and lecturers of the employment and entrepreneurship working group of the Ministry of Sports and Youth, and selected sports entrepreneurs of the country. Sampling was determined by snowball method. Data was collected from library sources and previous researches and semi-structured interviews. Next, 19 experts were interviewed, and opinion saturation was reached in 15 people. Then the interview data was analyzed by MAXQDA software.
Results: Based on the results of the research in the causal conditions section Indicators such as (Behavioral, Business-based, Creativity-based, Human resources development, Quality), in the context of indicators such as (Communication, Development and Focus, Social), in the strategies section, indicators such as (Strategic, Sustainable, Organizational), in the intervening conditions section, indicators such as (Individual, Functional) and in the outcomes section, indicators such as (Individual, Organizational, Social) were extracted.
Conclusion: According to the results of the research, it can be concluded that the programs should be directed towards creativity and innovation and by combining theoretical and practical knowledge related to sports entrepreneurship, they should move from a knowledge-oriented university to an entrepreneurial university.
کلیدواژهها [English]
- "Entrepreneurship"
- "Sports Entrepreneurship Education"
- "SEntrepreneur University"