نویسندگان
1
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2
گروه مدیریت ورزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
3
گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران
4
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، گروه تربیت بدنی، تهران، ایران.
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: هدف تحقیق شناسایی و روایی سنجی شاخصها و مؤلفههای اثرگذار بر استعدادیابی در والیبال ایران بود.
روششناسی: تحقیق حاضر از منظر پارادایم از نوع تحقیقات پراگماتیسم، رویکرد آمیخته، ماهیت اکتشافی- میدانی، استراتژی پدیدارشناسانه و پیمایشی و به لحاظ هدف کاربردی بود. جمع آوری داده ها به صورت مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته (بخش کیفی) و پرسشنامه بود.
یافتهها: 328 کد اولیه شامل 15 مقوله اصلی و 45 مقوله محوری در خصوص عوامل اثرگذار بر استعدادیابی در والیبال ایران احصاء شد. ضریب پایایی بازکدینگ تحقیق کیفی 91/0 محاسبه شد. روایی ظاهری و محتوی در قالب فرمهای CVR و CVR توسط اساتید خبره و روایی سازه ابزار تحقیق پس از انجام فرایند تحلیل عاملی اکتشافی مورد تائید قرار گرفت. برازش مدل با محاسبه SRMR برابر با 075/0 که نشان از برازش مطلوب مدل بود.
نتیجهگیری: آموزش و پروش (454/0)، آکادمی ها (536/0)، اصول و طراحی تمرین (235/0)، ارتباطات بین سازمانی (376/0)، امکانات و تجهیزات (480/0)، حمایت خانوادگی (441/0)، ستارگان و قهرمانان ملی (348/0)، عوامل ارزشی و نگرشی (432/0)، عوامل انگیزشی (489/0)، عوامل حقوقی (425/0)، عوامل هوشی و روانی (536/0)، فدراسیون والیبال(543/0)، فعالیت های منابع انسانی(442/0)، ویژگی های آنتروپومتریکی(474/0) به عنوان شاخصها و مؤلفههای اثرگذار بر استعدادیابی در والیبال ایران کشف و مورد روایی سنجی قرار گرفت. همگی دارای کیفیت بالا و متوسط رو به بالا با محاسبه Q2 گزارش شدند.
- Alfermann, D., & Stambulova, N. (2007). Career transitions and career termination.
- Baker, J., & Wattie, N. (2018). Innate talent in sport: Separating myth from reality. Current Issues in Sport Science (CISS).
- Balyi, I., & Hamilton, A. (2004). Long-term athlete development: Trainability in childhood and adolescence. Olympic Coach, 16(1), 4-9.
- Čoh, M., & Žvan, M. (2019). Identification of Young Talents in Sport. Physical Education and Sport through the Centuries, 6(1), 70-79.
- Côté, J., Baker, J., & Abernethy, B. (2007). Practice and play in the development of sport expertise. Handbook of sport psychology, 3, 184-202.
- Côté, J., & Vierimaa, M. (2014). The developmental model of sport participation: 15 years after its first conceptualization. Science & Sports, 29, S63-S69.
- Elferink-Gemser, M. T., De Roos, I., Torenbeek, M., Fokkema, T., Jonker, L., & Visscher, C. (2015). The Importance of psychological constructs for training volume and performance improvement. A structural equation model for youth speed skaters. International Journal of Sport Psychology.
- Fenner, J. S., Iga, J., & Unnithan, V. (2016). The evaluation of small-sided games as a talent identification tool in highly trained prepubertal soccer players. Journal of Sports Sciences, 34(20), 1983-1990.
- Folle, A., Nascimento, J. V. d., & Graça, A. B. d. S. (2015). Processo de formação esportiva: da identificação ao desenvolvimento de talentos esportivos. Revista da Educação Física/UEM, 26(2), 317-329.
- Gagné, F. (2004). Transforming gifts into talents: The DMGT as a developmental theory. High ability studies, 15(2), 119-147.
- Gledhill, A., Harwood, C., & Forsdyke, D. (2017). Psychosocial factors associated with talent development in football: A systematic review. Psychology of Sport and Exercise, 31, 93-112.
- Gulbin, J., Weissensteiner, J., Oldenziel, K., & Gagné, F. (2013). Patterns of performance development in elite athletes. European journal of sport science, 13(6), 605-614.
- Güllich, A. (2014). Selection, de-selection and progression in German football talent promotion. European journal of sport science, 14(6), 530-537.
- Henseler, J., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2015). A new criterion for assessing discriminant validity in variance-based structural equation modeling. Journal of the academy of marketing science, 43(1), 115-135.
- Kelly, D. R., Matthews, M. D., & Bartone, P. T. (2014). Grit and hardiness as predictors of performance among West Point cadets. Military Psychology, 26(4), 327-342.
- Larkin, P., O’Connor, D., & Williams, A. M. (2016). Does grit influence sport-specific engagement and perceptual-cognitive expertise in elite youth soccer? Journal of Applied Sport Psychology, 28(2), 129-138.
- Malina, R. M. (2010). Early sport specialization: roots, effectiveness, risks. Current sports medicine reports, 9(6), 364-371.
- Meyer, B. B., Markgraf, K. M., & Gnacinski, S. L. (2017). Examining the merit of grit in women's soccer: Questions of theory, measurement, and application. Journal of Applied Sport Psychology, 29(3), 353-366.
- O'Connor, D., Larkin, P., & Mark Williams, A. (2016). Talent identification and selection in elite youth football: An Australian context. European journal of sport science, 16(7), 837-844.
- Rafael Marques Garcia, L. M. N. P. (2020). Discovery and Promotion of Sport Talents: A Text of Opinion. J Phy Fit Treatment & Sportsl, 7(3): JPFMTS.MS.ID.555712 (2019).
- Stemler, S. (2001). An overview of content analysis. Practical assessment research evaluation. Xu and Zhang. (2005). International migration of nurses: Political and policy issues and Implications. Retrieved December, 10, 2009.
- Suryadia, L. E. (2020). Identification of Sport Talents with the Sport Search Methods. Paper presented at the Journal of Physics: Conference Series.
- Zuber, C., Zibung, M., & Conzelmann, A. (2015). Motivational patterns as an instrument for predicting success in promising young football players. Journal of Sports Sciences, 33(2), 160-168.