نویسندگان
1
دکتری مدیریت بازاریابی و رسانه های ورزشی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
2
دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
3
استاد مدیریت ورزشی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
4
دانشیار مدیریت صنعتی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و سطح بندی روابط توانمندسازی عملکرد صادراتی با رویکرد کلاس جهانی با تاکید بر راهبردهای صادرات تولیدات ورزشی با به کارگیری مدل سازی تفسیری- ساختاری بود.
روششناسی: پژوهش حاضر آمیخته، توسعه ای– کاربردی است. بر اساس رهیافت گلیزری و مصاحبه عمیق با 15 نفر ازخبرگان (اقتصاددانان، مدیران بازاریابی ورزشی، مدیریت صنعتی، آشنا باکلاس جهانی، تولیدکنندگان تولیدات ورزشی) در محیط نرم افزارNVIVO10 عوامل اصلی مدل در قالب 97 کد باز، 12کد انتخابی و 5 کد نظری شناسایی شده و سپس با استفاده از فرآیند مدل سازی تفسیری - ساختاری در محیط نرم افزار MATLAB2014 سطح بندی و روابط درونی بین عوامل استخراج و در نهایت با تحلیل میک مک بر اساس قدرت هدایت و وابستگی دسته بندی شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که عوامل مدل در 5 سطح قرار دارند و استراتژهای (تمرکز، توسعه و نیروی رقابتی پورتر) در سطوح پایین مدل قرار گرفته و دارای بیشترین تأثیرگذاری بر دیگر عوامل بوده و عامل ظهور و یا تشدید راهبردهای صادرات تولیدات ورزشی، عوامل تولید و خدمت در کلاس جهانی و صنعت ورزش در کلاس جهانی و توانمند سازی عملکرد صادراتی تولیدات ورزشی می باشند. تحلیل MICMAC نشان داد ابعاد راهبردهای صادرات (استراتژی توسعه، تمرکز، نیروی رقابتی پورتر) و ابعاد (نوآوری، کیفیت، انعطاف پذیری،کاهش زمان، کاهش قیمت، خدمت در کلاس جهانی، خدمات فروش و خدمات پس از فروش)، محرک و برانگیزاننده (صنعت ورزش در کلاس جهانی) است.
نتیجهگیری: با توجه به راهبردهای صادراتی معرفی شده، هرگونه برنامه و اقدام از طرف مدیران بازاریابی ورزشی، برای ارتقای توانمند سازی عملکرد صادراتی تولیدات ورزشی در حمایت از تولید وکالای ورزشی ایرانی، نیازمند توجه به نقش کلیدی این عوامل است.
- Ali Ahmadi, A. F., R. Fathian, M. . (2009). Determining the Factors Influencing the Agility of the New Product Development Process Using the Principal Component Analysis Method (Case Study: Iran's Manufacturing Industries). Tomorrow's Management, 8(21), 3, 42-44. [Persian].
- Arman, B. (2006). The study of production barriers with an emphasis on the capital market, foreign investment, and the share of investment in GDP. Parliament and Research, 13(52), 146-168. [Persian].
- Azar, A., Khosravani, F and Jalali, R. (2013). Investigating Soft Operations Structural Approaches. Tehran: Industrial Management Organization. [Persian].
- Azar, A., Tizro, A, Moghbel, W. Anvari,A. Rostami, A.A. . (2010). Designing Supply Chain Agility Model; Interpretative- Structural Modeling Approach. Management Studies in Iran, 14 (4), 1-25. [Persian].
- Azeem, M. S., N. A. (2012). Usage of NVivo Software for Qualitative Data Analysis. Academic Research International, 1(2), 262-266.
- Amini Roshan, Z, Sharifian, I ؛ Nouraei, T (2013). The Status of Applying Mixed Promotion Strategies in the Manufacturing Sector of the Sports Industry, Sport Management Studies, No. 21, pp. 97-110. [Persian].
- Askarian, F; Asgharpour, H; Sarlab, R (2016). Competitive, Structural and National Changes in Sporting Goods Exports in Iran, Journal of Sport Management and Motor Behavior Research, Volume 12, Number 23, pp. 15-26. [Persian].
- Brache, J. F., C. (2019). Exporting firm’s engagement with trade associations: Insights from Chile. International Business Review, 28(1), 25-35.
- Cavusgil, S. T., &Zou, S. (1994). Marketing Strategy-Performance Relationship: an Investigation of the Empirical Link in Export Market Ventures. Journal of Marketing, 58, 1-21.
- Creswell, J. W., & Miller, D. (2000). Determining validity in qualitative inquiry. Theory into practice, 39(3), 124-130.
- De phillis, F., Petrillo, A. (2015). Key success factors for organizational innovation in the fashion industry International Journal of Engineering Business Management, 5, 47-57.
-
- Dolles, H. S., S. (2011). Sport as Business,(International, Professional and Commercial Aspects). Chippenham and Eastbourne: Printed and Bound in Great Britain by CPI Antony Rowe.
- Devadas, U. M., Silong, A. D., & Ismail, I. A. . (2011). The relevance of Glaserian and Straussian grounded theory approaches in researching human resourcedevelopment. Paper presented at the Paper presented at the International Conference on Financial Management and Economics
- , R. (2009). Factors affecting the success of world class manufacturing implementation in less developed countries the case of Egypt. Journal of Manufacturing Technology Management,, 20(7), 989-1008.
- Farsijani, H.(2010). World class production and operations methods. Tehran: Publication of SAMT. [Persian].
- Fayyazi, A. (2017). The Investigation of Commercial Business in the Context of the Power Uniformity Given the Role of Marketing and Porter Strategies. New Marketing Research Seventh, 2(25), 153-166. [Persian].
- Fullerton R. R., M. C. S. (2004). An empirical examination of cost accounting practices used in advanced manufacturing environments. Advances in Management Accounting, 12, 85-113.
- Glaser, B. G. (1978). Theoretical sensitivity: Advances in the methodology ofgrounded theory. Mill Valley CA.: Sociology Press.
- Grigoryan, K. (2011). The key issues of the improvement of export promotion policy at the macro- and micro levels. Triavna: Bulgaria.
- Hanifa Zadeh, L. (2010). Property Structure and Effectiveness of Insurance Companies in Iran. Insurance Industry Weekly, 2(25), 139-164. [Persian].
- Huang J. J., T. G. H., Ong C. S. (2005). Multidimensional data in multidimensional scaling using the analytic network process. Pattern Recognition Letters, 26, 755-767.
- Huerta, E., Garcia-Olaverri, C., Larraza-Kintana, M., & Urtasun, A. (2012). Manufacturing Flexibility and Advanced Human Resource Management Practices. Paper presented at the Academy of Management Proceedings.
- Jamshidi, O, Hamidi, M, Khabiri, M. (2015). Competitive Status Analysis of Iranian Sports Apparel Industry Using Porter Competitive Model. Journal of Applied Research in Sport Management, 4 (13), 105-115. [Persian].
- Kvale, S. (1996). InterViews—An introduction to qualitative research interviewing,, . CA: Sage.: Thousand Oaks.
- Naderian Jahromi, M. (2005). Basics of Sociology in Sport. Esfahan: Beautiful Arts Publishing. [Persian].
- Porter, M. (1985). Competitive advantage-creating and sustaining superior performance. New York.
- Ramesh, A., Banwet, D.K., Shankar, R. (2010). Modeling the Barriers of Supply Chain Collaboration. Journal of Modelling in Management, 5(2), 176-193.
- Rezaei Pandari, A. A. Z., M. . (2016). Designing a Structural-Interpretative Model of Successful Technology Transfer Factors for Sustainable Development. Journal of Management Researches in Iran, 20(1), 61-79. [Persian].
- Rezaei, R. (2017). Effectiveness of Export Performance of International Marketing Strategies. Explorations of Business Management, 9(17), 55-80. [Persian].
- Reihani, M. (2016). Designing a Competitive Advantage Model for the Sporting Goods Industry, Doctoral dissertation on Sport Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Guilan. [Persian].
- Richards, L. M., J.M. (2012). Readme First for a User’s Guide toQualitative Methods CA: Sage.: Thousand Oaks.
- Sadrai Javaheri, A. (2011 . (An Introduction to the Principles of Competitive Politics. Monthly Review of Economic Issues and Policies, 9(10), 181-190. [Persian].
- Schonberger, R. J. (1987). World class manufacturing: The next decade. New York, 89-95.
- Scott, W. A. (1955). Reliability of content analysis. . Public Opin Quart., 19, 321-325.
- Singh M.D., S. R., Narain R , Agarwal. (2003). An interpretive structural modeling of knowledge management in engineering industries. Journal of Advances in Management Research, 1(1), 28 - 40.
- Steve Brown, B. S., Kate Blackmon. (2007). The contribution of manufacturing strategy involvement and alignment to world‐class manufacturing performance. International Journal of Operations & Production Management, 27 (3), 282-302.
- Teece, D. J., Pisano, G., Shuen, A.,. (1997). Dynamic capabilities and strategic management. Strategic Management journal, 18(7), 509-533.
- Thakkar J., K. A., Deshmukh S.G. (2008). Evaluation of buyer supplier relationships using an integrated mathematical approach of interpretive structural modeling (ISM) and graph theoretic matrix: The case study of Indian automotive SMEs. Journal of Manufacturing Technology Management, 19(1), 92-124.
- Wang, W., & Ma, H. (2018). Export strategy, export intensity and learning: Integrating the resource perspective and institutional perspective. Journal of World Business, 53(4), 581-592.