نویسندگان
1
دکتری دانشگاه غیرانتفاعی شمال. آمل. ایران
2
استاد دانشگاه تهران. تهران. ایران
3
استاد دانشگاه گیلان. گیلان. ایران
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: هدف تحقیق حاضر تدوین الگوی معانی ذهنی زنان از زیبایی اندام در باشگاههای ورزشی بود.
روششناسی: روش تحقیق به صورت کیفی و مبتنی بر نظریهپردازی داده بنیاد بود. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبههای نیمه ساختاریافته استفاده شد. با استفاده از نظریهی دادهبنیاد (رویکرد کدگذاری استراوس و کوربین) مورد تحلیل قرار گرفت و در قالب مدل پارادایمی 1998 ارائه شد. نمونهگیری به روش نمونهگیری نظری بود و با بهرهمندی از تکنیکهای هدفمند (قضاوتی) و گلولهبرفی (زنجیرهای) انجام شد. که بر مبنای آن 50 مصاحبه با مشتریان زن باشگاههای ورزشی شهر تهران صورت گرفت.
یافتهها: در این پژوهش، افزایش فرصتهای ازدواج و ارتباط با جنس مخالف، جبر اجتماعی، جلب توجه در فضایمجازی، تغییرات فرهنگی درسرمایه جنسی، مدگرایی و اختلاف نسلی به عنوان شرایط علّی، فشار نقش، مقایسه اجتماعی، هراس برچسبهای اجتماعی و آگاهی از نگاه دیگران نسبت به خود بهعنوان شرایط مداخلهگرکشف شد .همچنین سرکوبی احساسات، رسانه و اثرات آن و شبیهسازی خود با دیگران بهعنوان شرایط زمینهای در نظر گرفته شد. مدیریت پوشش زنان، تلاش بر استخراج نظرات دیگران در مورد تاثیر ورزش بر زیبایی و اظهارات و نمودهای رفتاری در زمینه زیبایی بهعنوان استراتژیها و پیامدهای فرهنگی و اخلاقی، روانی، پیامدهای اقتصادی و پیامدهای اجتماعی نیز به عنوان پیامدها یافت شد. در نهایت موفقیت فردی در اجتماع، زیبایی ظاهری و جلب توجه در محیطهای اجتماعی به عنوان هسته مرکزی الگوی استخراج شد.
نتیجهگیری: فرهنگ حاکم بر تصویر بدنی جامعه زنان حاکی از بازنمایی مد و رسانه در اشکال بدنی است که در آن تجاریسازی و مصرفگرایی هسته مرکزی توجه به جسم است. با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد میشود به مولفههای شکلدهی الگوی معانیذهنی زنان از زیبایی اندام به منظور طراحی الگوی متناسب با فرهنگ سلامت توجه شود.
- AmiriMoqadam, M., Qadimi, B., & Kabiri, A. (2017). Developing a model of Fuzzy neural network to predict women’s public health through the components influencing the motiations of sport participation and body culture. Journal of Iranian social issues, 8(1), 233-251 {Persian}.
- Baratloo, F. & Khodi, M. (2015). Individual factors influencing women’s attitude towards body management. Journal of cultural management, 2(28), 113-123 {Persian}.
- Chini, N., Hashemianfar, S.A., & MohammadiKangarani, H. (2018). The scientific-research quarterly of women and society, 9(3), 85-115 {Persian}.
- Ekhlassi, E. & Fatehi, A. (2018). Body management and social inclusion of body. Quarterly of womens strategic studies, 11(41), 9-42 {Persian}.
- Fazeli, N. (2014). Cultural history of moden Iran. Tehran: The research center of human science and cultyral factors {Persian}.
- Heidaricheroudeh, M. & Kermani, M. (2011). Aesthetic beliefs and mental image of body and how to manage appearance among the youth: 18 – 30 year old youth in Mashhad. Journal of Iran’s social sciences, 12(4), 30-50 {Persian}.
- Mortezaei, L. & Andam, R. (2014). Validit and reliability of the questionnaire “women’s participation motivation in recreational aqua-sport”. Applied research in sport management, 2(4), 11-22 {Persian}.
- Qassemi, A. (2017). The qualitative study of attitude and conception of women about body focused on aesthetic surgery. Journal of applied sociology, 68(4), 173-194 {Persian}.
- Raqibi, M. & Minakhani, Q. (2011). Body management, body image and self concept. Knowledge and research in applied psychology, 12(4), 72-81 {Persian}.
- Canada Fitness Survey (1983). Fitness and lifestyle in Canada, Ottawa: Canada Fitness Survey.
- Cash, T.F., Novy, P.L., & GRANT, J.R. (1994). Why do women exercise? Factor analysis and further validation of the reasons for exercise inventory. Perceptualand Motor Skills, 78, 539-544.
- Darlow, S. & Lobe, M. (2010). Who is Beholding my Beauty? Thinness Ideals, Weight, and Women’s Responses to Appearance Evaluation. Sex Roles, 63:833–843.
- Flick, U. (2009). Income on qualitative research. Translation by Hadi Jalili. Tehran: Neshrani, Third Edition.
- Grabe, S., Ward, L.M., & Hyde, J.S. (2008). The Role of the Media in Body Image Concerns Among Women: A Meta-Analysis of Experimental and Correlational Studies. Psychological Bulletin, 134(3), 460 – 476.
- Jury, M., & Jury, D. (1986). Bizarre Rituals: Dances Sacred and Profane. Documentary, 83 min.
- Kim, S., & Lee, Y. (2018). Why do women want to be beautiful? A qualitative study proposing a new “human beauty values” concept. PLoS ONE, 13(8): e0201347.
- Lunde, C. & Gattario, K.H. (2017). Performance or appearance? Young female sport participants’ body negotiations. Body Image, 21, 81–89.
- Mafra, A.L., Castro, F.N. & Lopes, F.A. (2016). Investment in Beauty, Exercise, and Self-esteem: Are They Related to Self-perception as a Romantic Partner? Evolutionary Psychological Science, 2: 24, 24-31.
- Reischer, E. & Koo, K.S. (2004). THE BODY BEAUTIFUL: Symbolism and Agency in the Social World. Annu. Rev. Anthropol, 33:297–317.
- Stapleton, P., Luiz, G., & Chatwin, H. (2017). Generation validation: the role of social comparison in use of Instagram among emerging adults. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 20(3), 142-149.
- Strauss, A., & Corbin, J. (2011). Principles of qualitative research; Techniques and stages of production of grounded theory. Translated by Ibrahim Afshar. Tehran: Ney.
- Tiggemann, M. & Mcgill, B. (2004). The role of social comparison in the effect of magazine advertisements on women’s mood and body dissatisfaction. Journal of Social and Clinical Psychology, 23, 1, 23-44.
- Waters, H.A. (2016). Erotic Capital as Societal Elevator: Pursuing Feminine Attractiveness in the Contemporary Mongolian Global (ising) Economy. Sociologus; Berlin, 66(1), 25-52.
- Yan, Y. & Bissell, K. (2014). The Globalization of Beauty: How is Ideal Beauty Influenced by Globally Published Fashion and Beauty Magazines? Journal of Intercultural Communication Research, 43(3), 194–214.