,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: هدف از تحقیق حاضر ارزیابی یک دوره آموزش رایانه و تأثیر آن بر خودکارآمدی و نگرش آنان نسبت به فنآوری اطلاعات و ارتباطات در دانشجویان تربیتبدنی بود.
روششناسی: تحقیق از نظر روش شناسی کمی که به صورت تحقیق آزمایشی و در قالب یک طرح نیمه تجربی پیش آزمون – پس آزمون سه گروهی انجام گرفته است. جامعه آماری این تحقیق، شامل تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی تربیتبدنی دانشگاه کردستان به تعداد 80 نفر بود (80N=). نمونه ای در دسترس به حجم ۶۹ نفر شناسایی و به طور تصادفی در سه گروه ۲۳ نفری(آزمایشی نوین- آزمایشی سنتی-کنترل) جایگزین شده اند. دوره شامل یک بخش تئوری به مدت 2 جلسه و 13 هفته جلسه عملی(۲ساعت) بود. از پرسشنامههای محقق ساخته(تجربه فنآوری اطلاعات) و استاندارد (خودکارآمدی رایانه و اینترنت، نگرش نسبت به رایانه و اینترنت، اضطراب رایانه) در پیش آزمون، پس آزمون و پرسشنامه بازخوردی در پس آزمون استفاده شد. چون پیش فرضهای تحلیل کواریانس برقرار نشد، میزان تغییرات متغیرهای وابسته از طریق تفاضل پیشآزمون و پسآزمون محاسبه شد و برای مقایسه هر کدام از متغیرهای وابسته در بین سه گروه متغیر، از آزمون ANOVA بین گروهی و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان دادند که تفاوت نگرش نسبت به کامپیوتر (sig: 0/001)، اینترنت (sig: 0/001)، خودکارآمدی رایانه (Sig = 0.023)، و اینترنت (Sig = 0.041) و اضطراب رایانه (sig: 0/001) در گروه گواه و آزمایش و کنترل معنی دار بود. آزمون تعقیبی توکی نشان داد که تفاوت در متغیرهای نگرش نسبت به کامپیوتر و اینترنت، خودکارآمدی اینترنت و اضطراب رایانه در سه گروه ناشی از تفاوت در گروه آزمایشی نوین با آزمایشی سنتی و گروه کنترل بوده است. اما این تفاوت در متغیر خودکارآمدی رایانه صرفا با گروه سنتی معنی دار بوده است.
نتیجهگیری: در نهایت میتوان گفت دانشجویان آگاهی کاملی از فراگیر شدن فناوری اطلاعات و ارتباطات در حرفههای تربیتبدنی دارند. از این رو، اعتقاد راسخ در بین دانشجویان تربیتبدنی در مورد مفید و ضروری بودن دانش و مهارتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات وجود دارد.
- An, Y.-N., Jansma, P., & Porretta, D. (1994). Microcomputer use in adapted physical education: Ohio perspectives. Clinical Kinesiology, 48, 24-24.
- Anderson, A., & Stathakos, J. (2002). Computers and reform in the physical and health education classroom. AVANTE-ONTARIO-, 8(2), 24-36.
- Antoniou, P., Derri, V., Kioumourtzoglou, E., & Mouroutsos 1, S. (2003). Applying Multimedia Computer‐Assisted Instruction to Enhance Physical Education Students’ Knowledge of Basketball Rules. European Journal of Physical Education, 8(1), 78-90.
- Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory: Prentice-Hall, Inc.
- Bandura, A. (1988). Self-efficacy conception of anxiety. Anxiety research, 1(2), 77-98.
- Bohlin, R. M. (2002). Avoiding computer avoidance. Retrieved on July, 19, 2004.
- Carlson, B. R., & McKenzie, T. L. (1984). Computer technology for recording, storing, and analyzing temporal data in physical activity settings. Journal of Teaching in Physical Education, 4(1), 24-29.
- Chen, L.-L. (2004). Pedagogical strategies to increase pre-service teachers' confidence in computer learning. JOURNAL OF EDUCATIONAL TECHNOLOGYAND SOCIETY, 7, 50-60.
- Compeau, D. R., & Higgins, C. A. (1995). Computer self-efficacy: Development of a measure and initial test. MIS quarterly, 189-211.
- Cunningham, M. F., Kent, F. H., & Muir, D. (1998). The cyber-Olympics—schools, sports and the superhighway. Computers & Education, 30(1), 61-65.
- Durndell, A., & Haag, Z. (2002). Computer self efficacy, computer anxiety, attitudes towards the Internet and reported experience with the Internet, by gender, in an East European sample. Computers in human behavior, 18(5), 521-535.
- Eastin, M. S., & LaRose, R. (2000). Internet self‐efficacy and the psychology of the digital divide. Journal of Computer‐Mediated Communication, 6(1), 0-0.
- Ezziane, Z. (2007). Information technology literacy: Implications on teaching and learning. Educational Technology & Society, 10(3), 175-191.
- FitzPatrick, K. A. (2004). An investigative laboratory course in human physiology using computer technology and collaborative writing. Advances in physiology education, 28(3), 112-119.
- Gibson, K. E., & Silverberg, M. (2000). A two-year experience teaching computer literacy to first-year medical students using skill-based cohorts. BULLETIN-MEDICAL LIBRARY ASSOCIATION, 88(2), 157-164.
- Hong, K.-S., Ridzuan, A. A., & Kuek, M.-K. (2003). Students' attitudes toward the use of the Internet for learning: A study at a university in Malaysia. Educational Technology & Society, 6(2), 45-49.
- Hsu, M.-H., & Chiu, C.-M. (2004). Internet self-efficacy and electronic service acceptance. Decision support systems, 38(3), 369-381.
- Kioumourtzoglou, E. (2002). The effectiveness of computer-assisted instruction on teaching the skill of setting in volleyball. Journal of Human Movement Studies, 43, 151-164.
- Kirkwood, M., Sharp, B., De Vito, G., & Nimmo, M. A. (2002). Assessment of aerobic endurance: a comparison between CD‐ROM and laboratory‐based instruction. British Journal of Educational Technology, 33(2), 159-172.
- Kocak, S. (2003). Computer attitudes and competencies in physical education and sport. International Council for Health, Physical Education, Recreation, Sport and Dance, 39(1), 49-52.
- Ladda, S., Keating, T., Adams, D., & Toscano, L. (2004). Including technology in instructional programs. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 75(4), 12-13.
- Liang, G., Walls, R., Hicks, V., Clayton, L., & Yang, L. (2006). Will tomorrow’s physical educators be prepared to teach in the digital age.
- Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 6(1), 143-156.
- Liu, M., Cho, Y., & Schallert, D. L. (2006). Middle school students' self-efficacy, attitudes, and achievement in a computer-enhanced problem-based learning environment. Journal of Interactive Learning Research, 17(3), 225.
- Liu, X., MacMillan, R., & Timmons, V. (1998). Integration of Computers into the Curriculum: How Teachers May Hinder Students' Use of Computers. McGill Journal of Education, 33(1), 51-69.
- Multon, K. D., Brown, S. D., & Lent, R. W. (1991). Relation of Self-Efficacy Beliefs to Academic Outcomes: A Meta-Analytic Investigation. Journal of Counseling Psychology, 38(1), 30-38.
- O’neil, T. D. (2006). The effective use of Web-based training and assessment in a computer literacy course. Director, 07.
- Pajares, F. (1996). Self-efficacy beliefs in academic settings. Review of educational research, 66(4), 543-578.
- Papastergiou, M. (2010). Enhancing physical education and sport science students’ self-efficacy and attitudes regarding information and communication technologies through a computer literacy course. Computers & Education,54(1), 298-308. Pennington, T., Wilkinson, C., & Vance, J. (2004). Physical Educators Online: What Is on the Minds of Teachers in the Trenches? Physical Educator, 61(1), 45-56.
- Sam, H. K., Othman, A. E. A., & Nordin, Z. S. (2005). Computer self-efficacy, computer anxiety, and attitudes toward the Internet: A study among undergraduates in Unimas. Educational Technology & Society, 8(4), 205-219.
- Schunk, D. H. (1991). Self-efficacy and academic motivation. Educational psychologist, 26(3-4), 207-231.
- Silverman, S. (1997). Technology and physical education: present, possibilities, and potential problems'. Quest, 49(3), 306-314.
- Thomas, A., & Stratton, G. (2006). What we are really doing with ICT in physical education: a national audit of equipment, use, teacher attitudes, support, and training. British Journal of Educational Technology, 37(4), 617-632.
- Torkzadeh, G., Chang, J. C.-J., & Demirhan, D. (2006). A contingency model of computer and Internet self-efficacy. Information & Management, 43(4), 541-550.
- Torkzadeh, G., & Van Dyke, T. P. (2001). Development and validation of an Internet self-efficacy scale. Behaviour & Information Technology, 20(4), 275-280.
- Weinberg, R. S., & Gould, D. (1995). Foundations of sport and exercise psychology.
- Wiksten, D., Spanjer, J., & LaMaster, K. (2002). Effective Use of Multimedia Technology in Athletic Training Education. Journal of athletic training, 37(4 Suppl), S213-S219.
- Woodrow, J. E. (1991). A comparison of four computer attitude scales. Journal of Educational Computing Research, 7(2), 165-187.
- Woods, M. L., Shimon, J. M., Karp, G. G., & Jensen, K. (2004). Using webquests to create online learning opportunities in physical education. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 75(8), 41-46.